سفر اربعین چقدر هزینه دارد و چگونه آن را مدیریت کنیم؟

    کد خبر :138723

هر بار که پرچم‌های سیاه رخت عزای سید و سالار شهیدان را بر تن شهرها می‌کنند، شوری از دل مردم این مرز و بوم می‌جوشد و حماسه‌های بزرگی را رقم می‌زند.

فهیمه اکبری صحت: پیاده‌وری عاشقان حسینی در ایام اربعین یکی از حماسه‌هایی است که در چند سال اخیر شکوه عاشقان حسینی را به تصویر می‌کشد. عاشقانی که کوله‌بار عاشقی را بر دوش گرفته و با پاهای پیاده چهلم سالار شهیدان را با عظمت برگزار می‌کنند.

به گزارش بازتاب، تمامی زائران اربعینی با هزینه‌های شخصی به عشق خود ادای دین می‌کنند اما، این سفر هم مانند تمامی سفرهای زیارتی و سیاحتی نیاز به یک مدیریت اقتصادی دارد. این گزارش تلاش می‌کند تا بخشی از مسیر را نشان دهد.

آماده کردن پاسپورت، ویزا و وسایل سفر

برای رفتن به کربلا نیاز به پاسپورت، ویزای عراق و وسایل شخصی اندکی است. شهروندان ایرانی برای دریافت گذرنامه باید از یکی از دفترهای پلیس+١٠ و یا مرکزهای پستی، فرم درخواست گذرنامه را تحویل بگیرند و پس از واریز وجوه لازم به شماره‌ حساب‌های اعلام شده، تکمیل فرم‌ها و آماده کردن مدارک لازم، آن‌ها را به باجه‌ی گذرنامه‌ پلیس+١٠ تحویل دهند.

در حال حاضر هزینه صدور و تمدید گذرنامه ۳۳۰ هزار تومان است. اجازه‌‌ دریافت گذرنامه، بعد از بررسی مدارک و انجام مصاحبه‌ حضوری کوتاه با متقاضی، صادر شده و گذرنامه، بین ۷ الی ۱۰ روز و در زمان اربعین ۳ الی ۴ روز بعد، از طریق پست به نشانی پستی متقاضی ارسال خواهد شد.

علاوه‌بر ۴۰ دلار ویزا، متقاضیان سفر اربعین ۱۸هزار و ۸۰۰ تومان برای بیمه عمر و حوادث، ۶۲۰۰ تومان برای خدمات درمانی (هلال احمر) و ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان حق‌الزحمه اخذ روادید باید پرداخت کنند تا فرآیند ثبت نام و صدور ویزای آن‌ها تکمیل شود.

زائران اربعین باید این نکته را در نظر بگیرند که پاسپورت باید تا ۶ ماه اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت حتما با مراجعه به پلیس+۱۰ آن را تمدید کنند. پس از تهیه و یا تمدید پاسپورت باید ویزای عراق هم دریافت کنند.

در حال حاضر ویزای عراق ۴۰ دلار هزینه دارد. به عبارتی زائران برای ثبت نام اولیه باید ۴۰ دلار هزینه ویزا و حدود ۳۵۰ هزار تومان هم هزینه تهیه پاسپورت را پرداخت کنند.

علاوه‌بر ۴۰ دلار ویزا، متقاضیان سفر اربعین ۱۸هزار و ۸۰۰ تومان برای بیمه عمر و حوادث، ۶۲۰۰ تومان برای خدمات درمانی (هلال احمر) و ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان حق‌الزحمه اخذ روادید باید پرداخت کنند تا فرآیند ثبت نام و صدور ویزای آن‌ها تکمیل شود. پس از تکمیل مراحل تهیه ویزا و پاسپورت باید وسایل مورد نیاز سفر تهیه شود.

مهم‌ترین وسایل مورد نیازی که باید تهیه شود عبارت است از یک کیسه خواب به قیمت ۱۵ تا ۵۰ هزار تومان، کفش مخصوص پیاده‌وری با قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، کوله‌پشتی سبک و جادار با قیمت ۵۰ تا ۹۰ هزار تومان، وسایل شخصی مسافرتی مانند لباس، جوراب، دستکش، کلاه، چند بسته ماسک یکبار مصرف و یا آفتابگیر و ….، ملحفه سبک و یا پتو مسافرتی سبک به قیمت ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان و …

قیمت هر اتاق در یک هتل مناسب در کربلا به شبی ۷۰۰ هزار تومان هم می‌رسید، این در حالی‌ است که بسیاری از حسینه‌ها زائران را با شبی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان اسکان می‌دهند.

مجموع هزینه‌های مرحله اول بین یک تا یک و نیم میلیون تومان است. البته این هزینه‌ها شامل افرادی می‌شود که برای اولین‌بار به این سفر می‌روند در غیر این صورت دارندگان پاسپورت نهایتا هزینه ویزا و خرید چند تکه از ملزومات سفر را باید پرداخت کنند که نهایتا ۳۰ درصد از کل هزینه‌های اعلام شده است.

تهیه بلیط و هزینه‌های مسیر

در حالیکه بیشتر زائران به صورت پیاده به کربلا سفر می‌کنند باید تا یکی از مرزهای مشترک ایران و عراق با هزینه‌های شخصی رفته و یا در غیر این صورت از پروازهای ایران به نجف استفاده کنند.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشور، نرخ بلیت‌های اربعین بدین شرح: پرواز تهران – نجف – تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، تهران – بغداد – تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مشهد – نجف – مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، مشهد– بغداد – مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نرخ بلیت‌های یکسره تهران – نجف ۶۰۰ هزار تومان و مشهد – نجف نیز ۷۵۰ هزار تومان است.

همچنین نرخ بلیت افراد زیر ۱۲ سال معادل ۷۵ درصد بلیت بزرگسالان تعیین شده است از آنجایی که زائرانی که به صورت هوایی به عراق سفر می‌کنند، بخشی از نیازهای زائران پیاده را ندارند خرید بخشی از ملزومات ذکر شده برای آن‌ها غیر ضروری است.

زائرانی که به صورت پیاده به این سفر می‌روند می‌توانند با ثبت نام در سامانه هزینه‌ای بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان برای تهیه بلیط پرداخت کنند. به این صورت می توانند با کمترین هزینه خود را به یکی از مرزهای مشترک ایران و عراق برسانند.

اما پس از عبور از مرز عراق جابه‌جایی مسافران برعهده این کشور است. از آنجایی که در طول مسیر پذیرایی‌های رایگانی از زائران انجام می‌شود. هزینه خوراک در این ایام برای زائران رایگان بوده و در بیشتر اوقات شاید یک زائر هزینه خرید تنقلات و یا آب معدنی پرداخت کند.

همچنین زائران با استفاده از کیسه خواب‌های خود می‌توانند شب‌ها را در داخل آن سپری کرده و هزینه تهیه مسافرخانه و یا هتل را به صفر برسانند. البته در چند سال اخیر در کنار موکب‌های رایگان ستادهایی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده که هزینه آن‌ها بسیار اندک است.

به عبارتی در طول سفر زائران به پول چندانی نیاز ندارند و در بیشتر مواقع بهتر است از داشتن مقدار زیاد پول نقد خودداری کنند.

برای دریافت ارز مسافرتی با در دست داشتن اصل گذرنامه، اصل فیش عوارض خروج از کشور، کپی از صفحه‌ ویزای پاسپورت و اصل و کپی بلیت مسافرت، به یکی از شعب ارزی بانک ملت مراجعه کنید.

پس از عبور از مرز باید در کشور عراق هتل، حسینه و یا مسافرخانه‌ای که از پیش رزرو شده را یافت. در بیشتر مواقع قیمت هتل‌ها در این ایام مشخص نیست و دولت عراق هم علاقه‌ای برای اعلام قیمت‌های احتمالی ندارد.

در ایام زیارت اربعین به دلیل بالا رفتن میزان تقاضا قیمت هتل در نجف و کربلا به بالاترین حد خود می‌رسد در سال جاری قیمت هر اتاق در یک هتل مناسب در کربلا به شبی ۷۰۰ هزار تومان هم می‌رسید، این در حالی‌ است که بسیاری از حسینه‌ها زائران را با شبی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان اسکان می‌دهند.

در حال حاضر موکب‌های راه‌اندازی شده و ستادهای خیریه توانایی اسکان بیش از ۱۲۰ هزار نفر در کربلا و ۶۰۰ هزار نفر در نجف را فراهم کرده‌اند. به همین جهت هتل‌ها از استقبال چندانی برخوردار نیستند. بیشتر زائران اربعین از موکب‌ها و امکانات آن‌ها در طول سفر استفاده می‌کنند در نتیجه هزینه طول مسیر هم به صفر می‌رسد.

کدام ارز بهتر است؟

با توجه به اینکه کشور عراق از نظر اقتصادی اختلاف چندانی با کشورمان ندارد تهیه یکی از ارزهای منطقه می‌تواند در مدیریت اقتصادی سفر نقش به سزایی داشته باشد. در سال‌های گذشته دلار به عنوان یک ارز مرجع، در تمامی سفرها مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با جنبش مردمی نه به دلار این ارز از سبد کالایی اربعین جدا شده و جای خود را به ارزهای دیگر داد.

هر مسافر ایرانی‌ که بیش از ۱۲سال سن داشته باشد و بخواهد از راه هوایی از ایران خارج شود، در هر سال شمسی می‌تواند ۳۰۰دلار ارز مسافرتی با نرخ مبادله‌ای تومان‌ تهیه کند که این میران برای سفرهای زیارتی ۲۰۰ دلار است.

برای دریافت ارز مسافرتی با در دست داشتن اصل گذرنامه، اصل فیش عوارض خروج از کشور، کپی از صفحه‌ ویزای پاسپورت و اصل و کپی بلیت مسافرت، به یکی از شعب ارزی بانک ملت مراجعه کنید. حضور صاحب بلیت و پاسپورت هم در بانک ضروری است.

در حال حاضر ارزش هر دلار در بازارهای آزاد عراق حدود ۱۱۳۵دینار است؛ یعنی اگر شما بخواهید یک جنس با مبلغ ۲۰۰۰دینار یا کمتر بخرید باید ۲ دلار پرداخت کنید و اینجا حدود ۳۰۰دینار ضرر کرده‌اید، چون معمولا در این مواقع فروشنده‌ها اعداد را به بالا رند می‌کنند.

اما بسیار از مسافران توصیه می‌کنند که علاوه بر نه گفتن به دلار از دینار برای مدیریت هزینه‌ها استفاده شود. چون به راحتی می‌توانید مبلغ هر جنسی را براساس خرید خود عراقی‌ها یا از روی قیمت درج شده پرداخت کنید و نگران نرخ تبدیل میان پول‌ها نباشید.

با توجه به میزان ازدحام زائران ممکن است حدود یک تا دو روز برای عبور از مرز زمان از دست بدهید.

برای تامین هزینه‌های این بخش حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار نیاز است. به عبارتی ۱۰۰ هزار تومان پول ایرانی باید به دنیار و یا دلار تبدیل شود.

ارز مورد نیاز این سفر حتما باید در داخل کشور و پیش از عزیمت به عراق تهیه شود. با توجه به ارائه خدمات گوناگون توسط بانک‌های داخلی در مسیر پیاده‌وری اما در کشور عراق خدمات بانکی چندان قابل ملاحظه نیست و زائران باید قبل از سفر ارزهای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

با توجه به بررسی‌های انجام شده در سال گذشته بیشتر زائران هزینه سفر به عراق را با داشتن پاسپورت حدود ۵۰۰ هزار تومان و در صورت تهیه پاسپورت حدود ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند. آنچه که در این میان بیشترین سهم را از هزینه‌های سفر به خود اختصاص می‌دهد تهیه ویزا و هزینه‌های حمل و نقل تا مرز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید