کسب‌وکار پنهان و سودده اپل در حوزه‌ پوشیدنی‌ها

    کد خبر :138649

در گزارش مالی‌ اپل برای فصل چهارم سال مالی ۲۰۱۷، بخش پوشیدنی‌های این شرکت موفق به فروش ۶.۷ میلیارد دلاری شده که برای اولین‌بار سود بالایی عاید اپل کرده است.

آیفون محصولی است که توانسته نیمی از درآمد کوپرتینونشین‌ها را به خود اختصاص دهد.

گزارش مالی اپل برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۱۷ شامل فروش بالای بخش پوشیدنی‌ها از جمله ساعت‌ هوشمند، هدفون‌ بیتس و ایرپاد وایرلس این شرکت بود. تیم‌ کوک در این گزارش مالی اعلام کرد که این بخش از کسب‌و‌کار اپل با وجود پنهان‌ بودن، با رشد سریعی همراه بوده است. کوک در این جلسه، بخش «پوشیدنی‌ها» را کسب‌و‌کار جدید اپل نامید و از اهمیت آن برای شرکت متبوعش سخن گفت. کوک به‌صورت جزئی به فروش محصولات پوشیدنی این شرکت اشاره نمی‌کند؛ اما در بین صحبت‌هایش، از رشد این بخش نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. وی می‌گوید:

کسب‌وکار پوشیدنی ما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، در سه‌ماهه‌ی چهارم رشدی ۷۵ درصدی تجربه کرده است.
در لیست فورچون، رتبه‌ی ۴۰۰ فهرست به شرکت کالپاین (Calpine) اختصاص دارد که در سال گذشته موفق به کسب درآمد ۶.۷ میلیارد دلاری شد؛ این بدین‌ معنی است که درآمد سالیانه کسب‌و‌کار «پوشیدنی‌» اپل، حداقل ۶.۷ میلیارد دلار در سال است. همین موضوع ثابت می‌کند که این بخش به‌تنهایی از شرکت‌هایی مانند جونز فایننشال، جت‌بلو و اکتیویژن بلیزارد در‌آمد بیشتری دارد.

فراتر از ساعت‌های هوشمند
چه چیزی در نظر اپل جزو دسته‌بندی پوشیدنی حساب می‌شود؟ در ماه می، کوک در پاسخ به این سؤال گفت که آن‌ها علاوه‌ بر اپل واچ، هدفون‌ بیتس و ایرپاد را نیز عضو این دسته می‌دانند و درآمد حاصل از این محصولات را در گزارش مالی، تحت نام «پوشیدنی» ارائه می‌دهند. در‌ آن زمان مدیرعامل اپل از حضور کسب‌و‌کار «پوشیدنی» اپل در فهرست ۵۰۰ شرکت برتر فورچن و در‌آمد سالیانه ۵.۱ میلیارد دلاری خبر داد.

اپل فروش آیپد و آیفون را به‌صورت جداگانه در گزارشات خود قید می‌کند؛ اما تاکنون شاهد این اتفاق برای اپل واچ‌ نبودیم. باوجود اینکه سلطه‌ی اپل واچ بر بازار ساعت‌ هوشمند بر هیچ کسی پوشیده نیست؛ اما سرمایه‌گذاران اطلاعات دقیقی از نحوه‌ی فروش این محصول پوشیدنی ندارند.

اپل تاکنون گزارشی شفاف از فروش ساعت‌های هوشمند خود نداده است؛ اما رشد درآمد اپل در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان از محبوبیت بیشتر اپل واچ نزد کاربران دارد.

در گزارش مالی فصل چهارم سال ۲۰۱۷، علاوه‌ بر بخش پوشیدنی‌ها، بخش‌های آیپد، مک‌بوک و خدمات نیز با رشد درآمد مواجه شده‌اند که از تدابیر کوپرتینویی‌ها برای کاهش وابستگی به فروش آیفون‌ حکایت دارد. در صورت تداوم این کاهش وابستگی، می‌توان در آینده شاهد ریسک‌پذیری بیشتر این شرکت در خلق محصولات جدید باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید