شب‌های آرژانتینی «تهران» + تصاویر

  • اجتماعی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۲۰
    کد خبر :13846

“قمصر” _ “قمصر” … «سوار شید» … یکی یکی اتوبوس‌ها پُر می‌شوند، انگار نه انگار ساعت از سه بامداد گذشته است، میدان آرژانتین تهران این شب‌ها شلوغ و مملو از انرژی، تجربه جدیدی در حوزه گردشگری سپری می‌کند، اما …

… «دشت هویج» … «دریاچه شورمست» … «طالقان» … «قلعه رودخان» … «نیاسر» … «قمصر» … فریادهای که تورلیدرها ساعت 4 صبح در میدان آرژانتین تهران سر می‌دهند، میدان مملو از جوانان و حتی سالمندانی است که کوله سفرهای یک روزه را بسته‌اند تا قبل از طلوع آفتاب؛ کلان شهر تهران را به مقصد یکی از مقاصد گردشگری طی کنند.

اتوبوس‌ها؛ پشت به پشت هم، دور میدان منتظر مسافرانشان هستند، هوا خنک و کمی باعث لرزش جوانانی شده است که گروه گروه در دور میدان گعده‌های مملو از خنده و شادی تشکیل داده‌اند، همراهان یکی یکی طبق قرارهای معروف گردشگری در میدان آرژانتین تهران جمع می‌شوند، «سلام … چطوری … شما هم با تور ما هستی؟ چه خوب! خیلی خوش می‌گذره».

آداب سفر با تور

رفتن به سفر با فرهنگ گردشگری روز به روز جلوه بیشتری پیدا می‌کند، و دیگر سفر رفتن با تور کار عجیب و سختی نیست، کما اینکه هنوز نیاز به ارتقای فرهنگسازی بیشتر دارد و به گفته یکی از تولیدرها (راهنمای گردشگری) که در وصف فرهنگ سفر با تور به تسنیم می‌گوید: وقتی افراد با تور سفر می‌روند باید بدانند که قرار نیست همه چیز و همه امکانات برای آنها به صورت انفرادی فراهم باشد و حتماً باید رعایت حال همسفران خود را داشته باشند، مثلاً موسیقی بلند و بسیار تُند؛ را یک همسفر میانسال و یا سالمند نمی‌تواند تحمل کند، پس باید رعایت حال همه را کرد.

از خودتان در جایی که سفر می‌کنید به‌جز ردپایتان چیز دیگری به‌جا نگذارید

وی ادامه می‌دهد: اصلاً سفر با تور به آدمی یاد می‌دهد که در کنار هم؛ همزیستی و تحمل همدیگر را بالا ببریم، به یکدیگر احترام گذاشته و در موقع توزیع غذا و نوشیدنی حق تقدم را به بزرگترها و موسفیدها بدهیم و حتماً رعایت نظافت در محیط زیست را داشته باشیم و از خودمان در جای که سفر می‌کنیم به‌جز ردپایمان چیز دیگری به جا نگذاریم.

تور رفتن به معنای موسیقی تند و رقص و پایکوبی نیست

این راهنمای گردشگری با اشاره به رونق گرفتن تورهای گردشگری نقدی نیز به قیمت‌های بالای تورها و برخی نابسامانی در تورها می‌کند و ادامه می‌دهد: فردی که به یک تور می‌آید به عروسی نیامده، بنابراین موسیقی و رقص و پایکوپی از مولفه‌های گردشگری فرهنگی به حساب نمی‌آید و این باعث می‌شود که ما کمتر شاهد حضور خانواده‌ها باشیم.

تفاوت سفر با تور در خارج از کشور

وی عنوان می‌کند: در فرهنگ سفر و گردشگری در کشورهای دیگر؛ ما شاهد این هستیم که یک مسافر و گردشگر هدف خود از وقت و هزینه ای که می‌گذارد برای کسب ساعاتی خوشی است تا آرامش پیدا کند، درحالیکه بارها شاهد آن بودم وقتی یک تور در همین کشور خودمان تمام می‌شود، برخی مسافران از سردرد به خاطر سر و صداهای همراهان در اتوبوس کلافه و دیگر با آن تور سفر نمی‌روند.

بنابراین سفر با تور؛ نوعی آداب خاص خود را نیزمی‌طلبد تا افراد در کنار ساعاتی شاد، بتوانند آرامشی نیز در فضای خارج از شهر و سکونت خود کسب کنند و با دیدن افراد جدید، این افراد نیز به دوستان جدیدشان اضافه شود، نه اینکه وقتی متوجه شوند مثلاً در تور جدید فلان افرادی که در سفر قبلی سر و صدای زیادی داشتند نیز حضور دارند، دیگر رفتن با آن تور را بی‌خیال و عطایش را به لقایش ببخشند.

خانواده از تورها استقبال نمی‌کنند

به هر حال برای کم کردن هزینه‌های سفر یکی از بهترین روش‌ها سفر با تور است اما هنوز در کشور ما آنطور که باید و شاید فرهنگ سفر با تور نهادینه و گسترش نیافته است، کما اینکه هم اکنون شاید سفرهای گردشگری با تور براساس شواهد بیشتر شده است ولی قالب افرادی که در این تورها شرکت می‌کنند فعالان گردشگری هستند و کمتر خانواده‌ها در این تورها حضور می‌یابند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید