چالش چینی- آلمانی؛ رقابت سخت بورگوارد با قدرتمندترین کراس اوورهای بازار ایران

  • خودرو
  • شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ ۱۰:۴۵
    کد خبر :138388

چینی ها از استراتژی های متفاوت برای عرض اندام در بازار خودروجهان استفاده می کنند، یکی از این روش ها، احیای برندهای معتبر و از بین رفته غربی برای استفاده از نام و نشان آن هاست.

برای مثال شرکت ایتالیایی ورشکسته موتورسیکلت سازی بنلی چند سال پیش توسط چینی ها احیا شد و حالا موتورسیکلت های این برند در بازار ایران فروخته می شوند.

حالا چنین اتفاقی برای کمپانی سابقا آلمانی بورگوارد نیز پیش آمده این، این شرکت در حد واسط سال های 1929 الی 1961 در آلمان فعال بود و تجربه تولید در مکزیک و آرژانتین را نیز در کارنامه خود دارد، اما در نهایت در بازار پر تلاطم و شرایط اقتصادی بحرانی پس از جنگ جهانی دوم بورگوارد عرصه را به رقبا واگذار کرد و برای 54 سال به خواب رفت.

در سال 2008 اما همکاری وارثان بورگوارد بزرگ (بنیان گذار کمپانی) با سرمایه گذارای کمپانی فوتون چین به احیای این برند منجر شد و حالا قرار است پای دو محصول کراس اوور این برند با نام های بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7 به ایران نیز باز شود.

به نوشته دیجیاتو،بورگوارد BX7 در واقع بر روی پلت فرم مشترکی با کراس اوور کاملا چینی بایک سنوا X65 ساخته شده و پیشرانه 2.0 لیتری توربو آن نیز محصولی مشترک از میتسوبیشی و فوتون است.

این پیشرانه توانایی تولید 224 اسب بخار قدرت را دارد و نیروی خود را از طریق گیربکس 6 سرعته ساخت آیسین ژاپن و سیستم AWD به تمامی چرخ ها ارسال می کند.

محصول کوچکتر دیگری از بورگوارد نیز برای بازار ایران در نظر گرفته شده است که BX5 نام دارد و با پیشرانه 1.8 لیتری 190 اسب بخاری از مشخصات ضعیف تری نسبت به مدل BX7 برخودار است، با این حال همچنان استفاده از گیربکس شش سرعته آیسین و سیستم انتقال نیرو به چهار چرخ در این مدل هم دیده می شود.

بورگوارد قصد دارد تا نام خود را در سطح جهان احیا کند و حتی افتتاح خطوط تولید در زادگاه خود (آلمان) را نیز مد نظر قرار داده است اما با توجه به بازار بسیار رقابتی خودروهای کراس اوور در سطح جهان، این برند کار بسیار سختی در پیش خواهد داشت.

قیمت بورگوارد BX7 و BX5 در ایران

براساس گمانه زنی های اولیه محصولات BX7 و BX5 بورگوار در ایران قیمتی بین 250 الی 300 میلیون تومان خواهند داشت و با چنین قیمتی می توان حدس زد که کار بورگوارد در ایران تا چه اندازه سخت خواهد بود.

رقابت با کراس اوور های شناخته شده ای نظیر میتسوبیشی اوتلندر، رنو کولئوس، هیوندای سانتافه، تویوتا RAV4، دی اس 6 و… که در پاره ای موارد با قیمت پایین تری نیز عرضه می شوند، باعث می شود که بورگوارد حتی با مشخصات فنی برتر نیز شانس چندانی برای عرض اندام در بازار نداشته باشد.

با این حال باید منتظر ماند و دید که استراتژی مدیران آلمانی این شرکت برای احیای بوگوارد تا چه اندازه موفقیت آمیز خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید