ارتباط تغییرات جوی و افزایش ابتلا به بیماری ها

    کد خبر :138250

به گفته محققان، افزایش ابتلا به برخی بیماری ها می تواند نتیجه تغییر آب و هوا باشد.
بارندگی های زیاد و ذوب لایه های منجمد اعماق زمین ناشی از گرمایش زمین موجب می شود مواد آلی بیشتری به داخل دریاچه ها، رودخانه ها و اب های ساحلی سرازیر شود. این وضعیت موسوم به “براونینگ” آب های جهان موجب کاهش توانایی اشعه ماوراءبنفش خورشید در ضدعفونی کردن موثر آب ها شده و در نتیجه منجر به افزایش بیماری های مرتبط با میکروب های آب می شود.

یافته های این مطالعه ناشی از آنالیز نمونه های آب جمع آوری شده از رودخانه های سراسر جهان، از پنسیلوانیا تا نیوزیلند، بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پژوهشگران توانایی اشعه ماوراءبنفش خورشید را در نابودی پاتوژن های موجود در آب هر دریاچه محاسبه کردند؛ به این وضعیت پتانسیل غیرفعال سازی خورشیدی گفته می شود.

محققان تعیین کردند چه میزان نور ماوراءبنفش در طول سال به سطح اب دریاچه های گوناگون برخورد می کند و تا چه عمقی این اشعه می رسد. بعد از اندازه گیری ماده آلی حل نشده در هر نمونه آب و اندازه گیری طول موج نور جذب شده، آنها تاثیر این ماده حل نشده را بر قدرت نور خورشید در نابودی میکروب ها برآورد کردند.

کراگ ویلیامسون، سرپرست تیم تحقیق در دانشگاه میامی، در این باره می گوید: «ما توانستیم تعیین کنیم در برخی موارد، براونینگ موجب کاهش توانایی نور خورشید در ضدعفونی کردن آب تا فاکتور ۱۰ می شود. این وضعیت می تواند مفاهیم قابل توجهی در مورد منابع آب نوشیدنی و ماهیگیری های ساحلی جهان داشته باشد.»

در این مطالعه مشخص شد براونینگ در دریاچه های محلی موجب کاهش پتانسیل اشعه ماوراءبنفش خورشید بر عوامل بیماری زا غیرفعال در اب می شود.

همچنین محققان دریافتند قدرت ضدعفونی کننده خورشید بعد از بارندگی های سنگین کاهش می یابد. به عنوان مثال، محققان با استفاده از نمونه های آب دریافتند تاثیر اشعه UV بر نابودی پاتوژن ها بعد از طوفان های سهمگین تا ۲۲ درصد کاهش می یابد چراکه مواد آلی بیشتری وارد اب می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید