دیدار لاوروف و ترامپ نقطه عطفی در روابط مسکو و واشنگتن

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۱۲
    کد خبر :13825

کارشناسان مذاکرات وزیر خارجه روسیه با رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا را نقطه عطفی در روابط دوجانبه دانستند که شرایط را برای نشست سران دو کشور فراهم کرد.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی می نویسد: مذاکرات روز گذشته “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا با “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه، نخستین دیدار رئیس کاخ سفید با یک مقام بلندپایه کرملین بود. سفر لاوروف به آمریکا، بخصوص با توجه به تجربه منفی روابط دیپلماتیک مسکو با دولت جدید ایالات متحده، نقطه عطفی در روابط دوجانبه نامیده شده است.

سفر وزیر خارجه روسیه به آمریکا در واقع به روند فعالیت دو طرف برای دیدار شخصی ولادیمیر پوتین و ترامپ سرعت بخشیده است. لاوروف پیش از این سفر تاکید کرده بود که دیدار روسای جمهوری دو کشور برای فعال شدن روابط دیپلماتیک بسیار مهم است، چرا که مسکو و واشنگتن تاثیر بسیار زیادی در ثبات و امنیت بین المللی داشته و از چنین ملاقاتی نتایج مشخص انتظار می رود.

نشریه «پولیتیکو» نوشته است که سفر لاوروف به آمریکا و دیدارش با ترامپ و “رکس تیلرسون” وزیر خارجه نشان داد که مسکو و واشنگتن در جهت بهبود روابط دوجانبه قدم برمی دارند.

“ساموئل شارپ” کارشناس ارشد موسسه بین المللی تحقیقات راهبردی در لندن که از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکاست، معتقد است: «این سفر را می توان یک اقدام سمبلیک نامید که نشان داده، حداقل در سطح دیپلماسی روابط روسیه و آمریکا تا حدودی عادی شده است، مسئله‌ای که دولت باراک اوباما در اواخر کار خود، بشدت تلاش کرد  تا از آن اجتناب ورزد.»

ترامپ توان مبارزه در جبهه‌های مختلف داخلی را ندارد

“نیکولای زلوبین” کارشناس برجسته روس و رئیس مرکز منافع جهانی در واشنگتن به این روزنامه گفته است: «البته من فکر نمی کنم که دونالد ترامپ برای ملاقات با پوتین، سرو دست بشکند، اگر این دیدار در چارچوب نشست سران گروه 20 در هامبورگ آلمان بالاخره تحقق یابد، دیداری غیررسمی است و نمی توان آن را با سفر رسمی رهبر چین به آمریکا مقایسه کرد. بنابراین انتظار زیادی از این ملاقات نباید داشت و تنها گویای آن است که دو طرف حاضر به گفتگو و شنیدن حرفهای یکدیگر هستند و احتمالا تغییر زیادی در مواضع طرفین بوجود نخواهد آورد.»

زلوبین افزود: «ترامپ در شرایط کنونی حاکم بر ایالات متحده سعی دارد از مبارزه با تمایلات ضدروسی سیاستمداران آمریکایی، بویژه در داخل کنگره بپرهیزد، برای اینکه او در عرصه سیاست داخلی در حال نبرد در جبهه های مختلفی است، از جمله در مورد توافق هسته ای با ایران، خدمات بیمه اوباما، و البته روابط با روسیه. بنابراین او قدرت سیاسی کافی برای رویارویی با نیروهای سیاسی داخلی در تمام این جبهه ها ندارد.»

“والری گاربوزوف” مدیر موسسه آمریکا و کانادا در آکادمی علوم روسیه نیز معتقد است که نتیجه دیدار وزیر خارجه روسیه با وزیر خارجه و رئیس جمهوری آمریکا بسیار دلگرام کننده است، برای اینکه مذاکرات بین مقامات و بخصوص روند فراهم سازی مقدمات دیدار سران دو کشور دیگر آغاز شده است، هرچند این گفتگوها به منزله از بین رفتن مشکلات موجود در روابط دوجانبه و اختلافات طرفین در مسائل بین المللی نخواهد بود. وی گفت: «البته در هر صورت آغاز رایزنیها راه را برای حل و فصل مشکلات باز خواهد کرد. ولی باید توجه داشت که این مشکلات اکنون سالهاست بوجود آمده و قطعا به یکباره از بین نخواهند رفت.»

تمایل کاخ سفید برای بهبود روابط با مسکو کافی نیست

“آلکسی داویدوف” کارشناس مرکز سیاست داخلی و خارجی آمریکا در موسسه تحقیقات آمریکای شمالی موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل روسیه نیز معتقد است که مذاکرات صورت گرفته نشان داد که می توان از تمایل مثبت دولت دونالد ترامپ برای برقراری روابط با مسکو صحبت کرد. وی افزود: «واضح است که مانع اصلی در این رابطه، سیستم سیاست داخلی آمریکاست که تنها از سوی کاخ سفید تعیین نمی شود. این تمایل در دولت ترامپ دیده می شود، ولی مسلما بهبود روابط روسیه و آمریکا تنها به این مسئله بستگی نخواهد داشت.»

“ولادیمیر جباروف” نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز یادآور شده است که مذاکرات سرگئی لاوروف در واشنگتن، ادامه رایزنیهای دو کشور بود که در مسکو آغاز شد و در این راستا دیدار رهبران دو کشور در هامبورگ نقش اصلی و تعیین کننده در آینده روابط دو کشور را دارد.

این سناتور روس مذاکرات لاوروف با تیلرسون و ترامپ را موفقیت آمیز ارزیابی کرده و یادآور شد: «ترامپ بعنوان نماینده سابق جهان اقتصاد، در مذاکرات خود بسیار صریح و واقع گراست و به همین دلیل هم مهمترین موضوع مذاکرات وی با لاوروف، اوضاع پیرامون سوریه بود . البته خوشبختانه درک این واقعیت وجود دارد که منافع روسیه و آمریکا در آنجا، منطبق بر یکدیگر است و در مجموع لازم است تا مشترکا برای حل و فصل اوضاع تلاش کرده و بخصوص با تروریسم مبارزه شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید