لشکرکشی در جنوب سوریه؛ آمریکا به دنبال آنجرلیک جدید است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۱۰
    کد خبر :13822

نگاهی به تحولات جنوب سوریه و لشکر کشی آمریکا در این نقطه حاکی از هدف آمریکایی مبنی بر ایجاد پایگاههای در خاک سوریه است تا آن را جایگزین پایگاه آنجرلیک در ترکیه قرار دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه با اشاره به لشکرکشی تانک ها و هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی در مرز جنوبی سوریه، یکی از اهداف این اقدام را ایجاد پایگاههای در سوریه و جایگزینی آن با پایگاه آنجرلیک در ترکیه برشمرد.

وخامت تنش در مرز سوریه و اردن همزمان با مانور شیر آماده

عطوان نوشت: تنش در مرز سوریه و اردن در حال هرچه وخیم تر شدن است و نکته قابل توجه اینکه لشکرکشی در مرزهای سوریه و اردن با آغاز مانور «شیر آماده » همزمان شده است که در آن 21 کشور از جمله اردن، عربستان، مصر، انگلیس، فرانسه و ایتالیا به رهبری آمریکا مشارکت دارند.

امکان جهش به داخل خاک سوریه

این مانورها هفت سال پیش به شکل دوره ای در نزدیکی مرزهای مشترک سوریه واردن آغاز شد و اکنون هدف از مانور شیرآماده جهش به داخل خاک سوریه در هر لحظه است.

آمریکا به دنبال ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه

برخی گزارش های خبری حاکی از این است که آمریکا به دنبال ایجاد منطقه حائل در صحرای سوریه است که نیروهای هوادار آن در مرز چهار کشور شامل سوریه، عراق، اردن و عربستان و به طور خاص در گذرگاه التنف بین عراق و سوریه مستقر شوند.

به همین منظور نیروهای مخالف سوری در اردن آموزش دیدند و از دو استان درعا و السویداء کار خود را آغاز کردند، نخستین هدف آنان مسدد کردن امتداد جغرافیایی نیروهای سوری است که رضایت برخی طرف های منطقه ای از جمله عربستان، ترکیه و اسرائیل را به دنبال خواهد داشت.

قمار خطرناک در جبهه سوریه و اردن

در این میان باید گفت شعله ور کردن جبهه سوریه و اردن قمار خطرناکی است که چه بسا هدف از آن بی حاصل گذاشتن توافق آستانه و بازگرداندن بحران سوریه به خانه اول باشد.

در این میان تصادفی نبود که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همتای قطری او پس از دیدار با رکس تیلرسون در واشنگتن اظهاراتی را در مورد برکناری بشار اسد بر زبان آورند به این ترتیب که آل ثانی پس از سکوتی طولانی تاکید کرد توافق آستانه جایگزین برکناری بشار اسد نیست.

نکته قابل توجه اینکه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به دنبال ایجاد پایگاههایی در خاک سوریه به ویژه در شهر الرقه  به عنوان جایگزین پایگاه آنجرلیک در ترکیه و تقسیم نفوذ با روسیه و ایران است.

به هر حال اردن روزهای بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت و به نظر نمی رسد رهبران آن به ویژه در برابر نقشه های آمریکا و انگلیس قدرت موافقت یا مخالفت داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید