طرح مسکن «پیشگام» در تهران اجرا می شود

    کد خبر :138219

طرح تامین مسکن در شهر تهران با عنوان طرح «پیشگام» برای اجرا در بافت فرسوده مورد موافقت رئیس‌جمهوری قرار گرفت. در قالب این طرح که پنج‌شنبه گذشته در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر راه وشهرسازی و مقامات این وزارتخانه، شهردار تهران وسایر مسوولان مرتبط در پاسخ به تاکید رئیس‌جمهوری برای تسریع در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده مورد موافقت قرار گرفت، قرار است طی یک بازه زمانی ۵ ساله، در فاز اول، ۵۵ هزار واحد مسکونی در محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی شهر تهران با اولویت ۵ منطقه فرسوده پایتخت به اجرا در بیاید.

جزئیات مربوط به طرح «تامین مسکن پیشگام در بافت فرسوده تهران»نشان‌می‌دهد با اجرای این طرح قرار است بیش از نیمی از ظرفیت فعلی ساخت‌و‌ساز سالانه در شهر تهران به هسته‌های میانی و فرسوده پایتخت هدایت‌شود؛ هم‌اکنون به‌طور متوسط سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در شهر تهران احداث می‌شود که ظرفیت ۵۵ هزار واحدی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده در قالب طرح پیشگام بیش از نیمی از کل ساخت‌وسازهای سالانه فعلی در پایتخت را دربرمی‌گیرد.

این‌درحالی است که جزئیات این طرح همچنین شایعه مربوط به «فرمان برج‌سازی در بافت‌های فرسوده» را که طی روزهای اخیر مطرح شده بود، از اساس رد می‌کند؛ چرا که در محتوای این طرح علائمی از تاکید بر برج‌سازی وجود ندارد؛ هرچند در این طرح اشاره شده است در پهنه‌های فرسوده شهر تهران و نیز سایر شهرهای بزرگ متناسب با تراکم جمعیت و ظرفیت محلات، تراکم ساختمانی تعیین خواهد شد.

طرح تامین مسکن شهر تهران با عنوان طرح پیشگام برای نوسازی ۵۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در پایتخت با اولویت ۵ منطقه فرسوده شهر تهران(مناطق ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶ و ۱۷)درحالی در دومین جلسه متولی بخش مسکن با حضور رئیس‌جمهوری طی دو ماه گذشته با موضوع نحوه نفوذ موثر به بافت‌های فرسوده مورد موافقت قرار گرفت که با توافق ایجاد شده سرگردانی فعالان ساختمانی، متقاضیان مسکن و مالکان املاک فرسوده و همچنین وجود دو نگاه در دولت برای نحوه نوسازی بافت‌های فرسوده(مداخله گسترده در برابر نوسازی تدریجی) برطرف خواهد شد.

قرار است برنامه عملیاتی (برنامه اقدام) این طرح که در قالب «الگوی نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و تولید مسکن محلی در مقیاس بزرگ» تدوین شده است، به منظور اجرا ظرف ۱۰روز آینده از سوی متولی نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه شود. بنا بر تاکید ویژه رئیس‌جمهوری با نهایی شدن برنامه‌عملیاتی طرح پیشگام طی ۱۰ روز آینده، متولی نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت و سایر نهادهای مرتبط ماموریت دارند در کمترین زمان ممکن نسبت به شروع عملیات اجرایی این طرح اقدام کنند.

قرار است طرح پیشگام به‌عنوان طرح عملیاتی تامین مسکن در بافت‌های فرسوده شهر تهران ابتدا در پایتخت اجرا شده و همزمان مقدمات اجرای این طرح در سایر شهرها نیز طرح‌ریزی شود و تسری یابد. در این طرح تاکید شده است همزمان با اجرای طرح پیشگام در شهر تهران نهادسازی برای تکثیر طرح‌های مشابه در مناطق دیگر، به‌خصوص شهرهای بزرگ، طی یک سال‌ آینده آغاز ‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید