برای اقامت در چادرهای اربعین پول ندهید

    کد خبر :137910

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین تاکید کرد: اقامت زائران در موکب‌های اربعین، پولی نیست.

جمشید گودرزی به ایسنا گفت: پروانه‌ی برپایی یک هزار و ۶۸۴ موکب در عراق و ایران همزمان با اربعین صادر شده که اقامت در آن‌ها رایگان است، چون این موکب‌های تبرعی برپا شده‌اند.

او درباره‌ی تجربه‌ی اربعین گذشته و دریافت هزینه از زائران در برخی موکب‌ها، اظهار تعجب کرد و گفت: این اتفاق طبیعتا در موکب‌های ستاد بازسازی که مسؤولیت اسکان و پذیرایی از زائران را به عهده دارد رخ نداده، ‌چون این چادرها در اصل با نذورات و کمک‌های مردمی برپا شده‌اند و نیت، پول گرفتن از زائران نبوده و به طور کل قانونی هم در این‌باره وجود ندارد.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین درباره‌ی ظرفیت اسکان ایجاد شده در اربعین امسال، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد موکب‌هایی که پروانه گرفته‌اند، در مرز ایران و عراق و حدود ۵۰ درصد دیگر در خاک عراق برپا شده‌اند که روزانه اسکان یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر را پوشش می‌دهند و برنامه‌ریزی شده که در هر وعده‌ی غذایی از دو میلیون و ۴۰۰ هزار زائر پذیرایی شود.

به گفته‌ او، کربلا با ۳۱۳ تخته چادر، بیشترین تراکم را در بخش اسکان دارد، در نجف نیز ۸۳ چادر، در کاظمین ۴۳ موکب و در سامرا ۱۳ چادر برپا شده است. در مسیر نجف ـ ‌کربلا نیز ۱۰۳ موکب و در منطقه مصیب (دو طفلان مسلم) دو موکب راه‌اندازی شده و مرزهای مهران، چزابه و شلمچه نیز مجموعا دارای ۸۶۸ موکب هستند و ۸۳ موکب هم در مسیرهای منتهی به این مرزها برپا شده است.

مرز خسروی همچنان مسدود است

وی درباره وضعیت اسکان و پذایریی در مرز خسروی نیز توضیح داد: ۲۱ موکب در این مرز برپا برپا شده، هرچند که مرز خسروی هنوز به روی زائران باز نشده و زائرانی که به این منطقه مراجعه می‌کنند به سایر مرزها هدایت می‌شوند.

عضو ستاد اربعین بیان کرد: ایران آماده‌ی بازگشایی مرز خسروی است، اما باید منتظر اعلام نتیجه از سوی عراق بود.

گودرزی درباره‌ی تجهیز موکب‌ها به امکانات بهداشتی نیز توضیح داد: این ظرفیت امسال به نسبت سال‌های گذشته افزایش یافته و چند نقطه از کربلا و نجف به سرویس بهداشتی و یک هزار دوش‌های موقت حمام‌ تجهیز شده. این امکانات در سایر شهرها نیز به شکل محدودتری ایجاد شده است. در مرزها هم با توجه به استقرار موقت زائران این امکانات بهداشتی را ایجاد کرده‌ایم، ولی به هر حال در روزهایی که جمعیت بیشتر می‌شود، تراکم مصرف هم بالا می‌رود و زائران باید این شرایط را درنظر بگیرند.

چادرهایی برای خانم‌های تنها

او در ادامه درباره تامین امکانات امن برای خانم‌هایی که به تنهایی راهی عراق می‌شوند، گفت: فضاهایی مختص خانم‌ها در موکب‌ها تعبیه شده که اگر تنها و یا به همراه سایر خانم‌ها سفر کردند، امنیت‌شان تامین شود ومشکلی ازاین نظر وجود ندارد.

خانه‌ی عراقی‌ها در اختیار زائران ایرانی

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین، سپس به جریان «لواء‌ الخدمته الحسینیه» اشاره کرد و درباره آن توضیح داد: این یک جریان مردمی در عراق است که با آن‌ها توافق کرده‌ایم بخشی از منازل مسکونی مردم در شهرهای زیارتی این کشور را برای اسکان زائران آماده کنند که پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار زائر بتوانند از این منازل مسکونی استفاده کنند. این طرح اربعین سال گذشته به شکل خاص فقط در کربلا اجرا شد که اکنون شهرهای نجف و کاظمین نیز اضافه شده است.

وی در ادامه درباره تامین امنیت زائران در سامرا با توجه به ایجاد موکب‌هایی در این منطقه، اظهار کرد:‌ اتفاقا سامرا یکی از پرترددترین مسیرهای پیاده‌روی اربعین است که خوشبختانه سال گذشته مشکلات امنیتی نداشت و امسال هم با توجه به توافق‌های امنیتی که با عراق صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود مشکل امنیتی وجود نداشته باشد، برای همین هم فضای اسکان و پذایریی درنظر گرفته شده است.

گودرزی همچنین درباره استفاده زائران از هتل‌های موجود در شهرهای زیارتی عراق در اربعین نیز توضیح داد: این فضاها برای استقرار زائران آماده است، ولی ستاد و یا کمیته اسکان اربعین با آن‌ها در ارتباط نیست. هرچند که هزینه‌ی این امکان نیز مشخص است و مثل سال‌های گذشته در چند روز منتهی به اربعین با توجه به سطح تقاضا با افزایش نرخ روبرو خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید