سخنگوی وزارت خارجه پاکستان:بنادر چابهار و گوادر مکمل یکدیگرند

    کد خبر :137446

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان از دو بندر چابهار در ایران و گوادر در پاکستان به عنوان مکمل یکدیگر و نه بنادر انحصاری هر کشور یاد کرد.

‘محمد فیصل’ روزپنحشنبه درنشست خبری هفتگی خود با رسانه های داخلی و خارجی پاکستان، در پاسخ به پرسش یکی از رسانه ها درخصوص ورود نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از بندر کاندلای هند به بندر چابهار، گفت: ‘دولت پاکستان، چابهار را به عنوان بندر مکمل توسعه پاکستان می داند’.
وی گفت:’پاکستان، مرتب گندم و سایر اقلام به افغانستان می فروشد و همچنین از روابط تجاری خوبی با ایران و چین برخوردار است و هیچ مشکلی با چابهار نداریم.’
نخستین محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان از بندر کاندلای هند وارد بندر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان شد.
این محموله ترانزیتی گندم اهدایی کشور هند به افغانستان شامل 640 دستگاه کانتینر به میزان 15هزار تن، هفتم آبان از بندر کاندلای هند به مقصد چابهار بارگیری و روزچهارشنبه وارد این بندر شد.
آیین استقبال رسمی از ورود این محموله با حضور هیاتی شامل معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی و عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، نصیر احمد نور سفیر کشور افغانستان، جابر انصار رایزن بازرگانی افغانستان، سائوراب کومار سفیر کشور هند و دووش اوتام معاون سفیر افغانستان و شماری از مسئولان کشوری و استانی در محل اجرای طرح توسعه اسکله بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد.
*** پاکستان و ایران، راه حل سیاسی را تنها عامل رفع بحران افغانستان می داند
سخنگوی وزارت امور خارجه دربخش دیگری از سخنانش درخصوص دیدار مقامات وزارت امورخارجه ایران و پاکستان در روزگذشته(چهارشنبه) در اسلام آباد و نشست آنها درخصوص اتخاذ راهبردی برای جنگ در افغانستان نیز گفت : نخستین نشست درخصوص صلح و امنیت پایدار در منطقه با تمرکز بر وضعیت افغانستان با حضور مقامات ایران و پاکستان برگزار شد.
محمد فیصل اضافه کرد: دو طرف، درخصوص وضعیت افغانستان، تهدید جهانی و منطقه ای تروریسم و ​​راهبردها و ابزار برای تقویت همکاری های اقتصادی دوجانبه و ارتباطات منطقه ای تبادل نظر کردند.
تهران و اسلام آباد روز گذشته در نشست مشورتی غیررسمی با گفت و گو درباره وضعیت منطقه در جهت پیگیری تحقق صلح پایدار در افغانستان با راهکارهای سیاسی توافق کردند.
دور نخست مذاکرات تهران و اسلام آباد در سطح مدیران کل وزارتخانه های امور خارجه دو کشور در پایتخت پاکستان برگزار شد.
در این مذاکرات، دو طرف برای دستیابی به صلح و ثبات در کشور همسایه افغانستان توافق کردند.
‘در این دیدار به سرپرستی منصور احمد خان مدیر کل (افغانستان) در وزارت امور خارجه پاکستانی و رسول اسلامی مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران برگزار شد.
دو طرف در این دور از مذاکرات درباره حمایت پاکستان و ایران از تحقق صلح در افغانستان و تلاش جامعه بین المللی برای دستیابی به صلح پایدار، ثبات و پیشرفت در افغانستان گفت و گو و تبادل نظر کردند.
محمد فیصل در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از رسانه ها در خصوص واکنش اسلام آباد به ساخت دیوار از سوی طرف ایرانی به منظور جلوگیری از نفوذ برخی نیروها به مرز ایران نیز گفت:ساخت هر تأسیسات در مرز، باید بر اساس توافقنامه های دوجانبه بین دو طرف باشد.
وی گفت: ‘در توافقنامه های دو جانبه این موضوعات باید مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص نیز دستورالعمل های مشخص وجود دارد، پاکستان نیز در این خصوص با ایران گفت و گو می کند’.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید