نگاهی به های‌وب؛ سهم پُر سر و صدای روز

    کد خبر :137112

خرید پارس آنلاین، ابهام در خرید آسیاتک و اخبار مربوط به قراردادهای بزرگ، همگی “های وب” را تبدیل به یکی از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین سهم‌های بورس کرده‌اند.

 سهم پر سر و صدای این روزها «های وب» پس از عرضه اولیه تقریبا هر روز در راس توجه فعالان سرمایه بوده و جزء پربیننده‌ترین نمادهای بورس بوده است.

شرکت داده‌گسترعصر نوین از سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات انتقال داده (PAP) فعالیت خود را آغاز کرده است. مالکیت این شرکت در سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده و در سال ۱۳۹۱ با نام تجاری «های‌وب» در بازار مخابرات و ارتباطات کشور معرفی شده است.

در طی دوره فعالیت جدید، این شرکت توانسته به سرعت در بازار رقـابتی خدمات دستـرسی به دیتـا و اینترنت رشد کند، به‌نحوی‌که با ارایه سرویس در بیش از ۵۴۳ شهر در سال ۱۳۹۵ توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر انتخاب شده است.

عملکرد و پیش‌بینی

وضعیت/دوره آخرین پیش‌بینی واقعی ۶ ماهه واقعی سال ۹۵
سرمایه (میلیون ریال) ۴۰۰۰۰۰۰ ۴۰۰۰۰۰۰ ۲۰۰۰۰۰۰
قیمت (ریال) ۴۷۹۵ ۳۴۶۲
P/E ۱۲٫۴ ۱۸٫۷
سود هر سهم (ریال) ۳۸۶ ۱۸۵ ۳۴۷

 

روند تغییرات سرمایه شرکت

تاریخ سرمایه ثبتی (میلیون ریال) محل تامین
۱۳۹۶ ۴۰۰۰۰۰۰ مطالبات حال شده سهام‌داران
۱۳۹۵ ۲۰۰۰۰۰۰ مطالبات حال شده سهام‌داران
۱۳۹۰ ۵۰۰۰۰۰ مطالبات حال شده سهام‌داران
۱۳۹۰ ۱۱۰۰۰۰ مطالبات حال شده سهام‌داران
۱۳۸۴ ۳۰۰۰۰ مطالبات حال شده سهام‌داران
۱۳۸۲ ۱۰ سرمایه ثبتی (نقدی)

 

 

ترکیب سهام‌داران عمده

سهام‌داران درصد
شخص حقیقی ۸۳٫۳
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه فناوری هیرکانیا ۱٫۸
شخص حقیقی ۱

 

اعضای هیأت مدیره

ردیف نام سمت تاریخ انتصاب
۱ سید علیرضا میری رییس هیات مدیره ۱۰/۱۲/۱۳۹۵
۲ مهدی جامی نایب رییس هیات مدیره ۱۰/۱۲/۱۳۹۵
۳ سید ایمان میری عضو هیات مدیره و مدیرعامل ۱۰/۱۲/۱۳۹۵
۴ داوود هادی فر عضو هیات مدیره ۱۰/۱۲/۱۳۹۵
۵ سید نوید میرمطهری عضو هیات مدیره ۱۰/۱۲/۱۳۹۵

 

 

حاشیه‌های اخیر سهم

سهام «های وب» در ۲۲ شهریور ماه سال جاری در بورس تهران برای اولین بار عرضه شد. از آنجایی که این سهم بنیاد بسیار قوی و برنامه‌های مشخص و خوش آتیه‌ای در کار دارد مطلعان از این وضعیت، حاضر به فروش پس از عرضه اولیه نمی‌شدند. همین عاملی بود که های وب به مدت نسبتا طولانی پس از عرضه اولیه صف خریدش را از دست ندهد و ۶۱ درصد سود عاید خریدارن عرضه اولیه‌اش کند.

اما عمده علت از بین رفتن صف خرید این سهم پس از حدود دو هفته، خبری کاذب بود که از سوی یکی از مسوولان این شرکت منتشر شد. مشاور مدیرعامل این شرکت در روز عرضه آبشاری سهام های وب، عنوان کرد «ما امروز سهم را تا جایی که متعادل شود عرضه خواهیم کرد و قیمت سهم از این بالاتر نخواهد رفت.» این اظهارات منجر به عرضه ۱۰۸ میلیارد تومانی سهام این شرکت در تاریخ دهم مهر ماه شد.

اگر اندکی به معاملات دقیق شویم می‌بینیم که خریداران اصلی عرضه‌ سهام این شرکت در آن روز، حقوقی‌هایی بودند که اعلام کردند سهم را عرضه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بیش از این رشد کند! با این حال این موضوع متاسفانه از سوی نهادهای مسوول پیگیری نشد و کماکان انتظار چنین رفتارها و انتشار اخبار دروغین از سوی منابع موثق، گلوی اعتماد بازار سرمایه کشورمان را می‌فشارد.

پس از این اتفاق شاهد برگزاری جلسه شبانه‌ای بودیم که سهام‌داران بالای ۸۰۰ هزار سهمی این نماد را در هتل اسپیناس گرد هم جمع کرده بود. به صورت واضح مشخص نیست چه مکالماتی در این جلسه رد و بدل شد اما نتیجه آن راکد ماندن و حتی منفی شدن سهام های وب به مدت ۱۲ روز معاملاتی بود.

اما روز شنبه هفته جاری زمزمه‌ای در اوان معاملات بازار که حکایت از خرید آسیاتک توسط های وب داشت، منجر به صف خرید های وب شد. اگرچه مدیرعامل آسیاتک این شایعه را تکذیب کرد اما لحن گفتار وی به گونه‌ای بود که احتمال به وقوع پیوستن این اتفاق در آینده دور از ذهن نیست. پس از آن نیز وزیر ارتباطات وقوع این اتفاق را شدنی اعلام کرد. به نظر می‌رسد اگر خریدی در کار باشد پس از عرضه اولیه آسیاتک در بورس، صورت خواهد گرفت.

پس از خبرهایی که حول خرید و تکذیب خرید آسیاتک منتشر شد، شاهد انتشار نامه‌ای مبنی بر خرید ۱۰۰ درصدی پارس آنلاین توسط های وب بودیم و در روز پس از آن پیش از بازگشایی بازار معاملات، شاهد انتشار اطلاعیه‌ای از طرف سازمان بورس مبنی بر عدم شفافیت اطلاعات های وب و متوقف شدن معاملات این سهم بودیم. معاملات این سهم کماکان در بورس متوقف باقی مانده است.

طرح‌ها و برنامه‌های شرکت

شرکت داده گستر عصر نوین پس از تغییر مالکیت توانسته به روز رسانی فناوری و تجهیزات و یکپارچه سازی شبکه ارتباطی خود را در مدتی کوتاه در سراسر کشور گسترش دهد و طی ۲ سال عملیات نصب و راه اندازی شبکه جدید خود را به پایان برساند.

های وب در مسیر توسعه خود در سال‌ها ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ موفق به گسترش جغرافیای پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت (FWA)، اخذ پروانه رادیو ترانک عمومی، اخذ پروانه ایجاد و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) و دریافت موافقت اصولی اپراتور مجازی موبایل (MVNO) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شده و علاوه بر موفقیت در مناقصه برگزار شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع ارایه اینترنت پرسرعت به بیش از ۲۵ هزار روستا در سراسر کشور (مناقصه USO) و انعقاد یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای ارایه خدمات ارتباطی کشور به مدت ۱۰ سال به صورت انحصاری، بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به عنوان یکی از ۳ شرکت برتر کشور در حوزه ارایه خدمات ارتباطات ثابت در سال ۱۳۹۵ انتخاب شد.

های وب در سال ۱۳۹۵ به منظور بهره‌گیری از تجربیات بین‌المللی و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات خود، اقدام به عقد قرارداد همکاری با شرکت بین‌المللی Vodafone نموده و هم اکنون به صورت انحصاری، نماینده رسمی و شریک تجاری این شرکت در ایران است. قرارداد با ودافون برای خرید زیرساخت که در سال‌های گذشته رخ داده یکی از نقاط قوت های وب است.

ودافون یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی دنیا است. درآمد سال جاری این شرکت ۴۸ میلیارد، دارایی‌هایش ۱۵۵ میلیارد، حقوق صاحبان سهامش ۷۲ میلیارد و سودش ۶ میلیارد پوند است. این شرکت  دامنه‌ای از خدمات شامل صوت، پیامک، دیتا و خدمات ارتباطی ثابت را ارایه می‌کند. ودافون دارای اپراتوری موبایل در ۲۶ کشور دنیا و دارای مشارکت با ۵۲ شبکه موبایل و اپراتوری باند پهن ثابت در ۱۷ کشور است.
مشارکت میان های وب و ودافون دربردارنده بهره‌گیری های وب از توان فنی و تخصصی ودافون به‌صورت انحصاری در بازار ایران است و های‌وب می‌تواند محصولات و خدمات ودافون را در بازار ایران عرضه نماید و به مشتریان بین‌المللی این شرکت در صورت ورود به ایران خدمات ارایه کند. ارایه پلتفرم اینترنت اشیاء ودافون که در ۴۸ کشور دنیا در حال بهره‌برداری است ازجمله بخش‌های دیگر این مشارکت محسوب می‌شود.

زیرساخت کلود یا ابر دیتا که گفته می‌شود در تمام ایران و حتی در مرز پاکستان دکل زده، برنامه فروش سیم کارت‌هایی که مشابه شناسه‌های کاربری در غرب هستند، قراردادهایی با ارقام قابل توجه با شهرداری و ناجا از جمله برنامه‌هایی هستند که آتیه این شرکت را بسیار درخشان و پرسود نشان می‌دهند.

به نظر می‌رسد علاوه بر پروژه‌هایی که به صورت رسمی از سوی این شرکت اعلام شده‌اند، های وب پروژه‌های پنهانی نیز دارد که به مرور از آن‌ها رونمایی می‌شود.

نگاهی به نسبت‌های مالی شرکت

یکی از روش‌های مهم تحلیل وضعیت مالی یک شرکت بررسی نسبت‌های مالی است. این نسبت‌ها رابطه میان اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت را نشان می‌دهند و واقعیت‌های مهمی در مورد عملیات و وضعیت مالی شرکت را بیان می‌دارند.

یک وجه مشترک میان نسبت‌های مختلف های وب مشهود است و آن رشد و روند حرکت مثبت میان آنها است.

نسبت‌های سودآوری

نسبت‌های سودآوری میزان موفقیت شرکت در سودآوری و نحوه تأمین این سود از محل‌های مختلف (درآمد، فروش و سرمایه‌گذاری) را نشان می‌دهند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های سودآوری حاشیه سود خالص ۲٫۸۵ ۱۳٫۶۱ ۱۴٫۸۳ ۲۱٫۵۹
حاشیه سود عملیاتی ۲٫۶۲ ۱۸٫۷۸ ۲۴٫۴۵ ۳۶٫۷۵
بازده دارایی‌ها ROA ۰٫۵۳ ۴٫۱۶ ۸٫۰۶ ۹٫۳۵
بازدهی حقوق صاحبان سهام ROE ۱٫۱۵ ۱۱٫۹۶ ۱۹٫۵۸ ۲۱٫۹۲
تعاریف نسبت‌ها حاشیه سود خالصNet Profit margin)) نسبتی است که به‌وسیله آن، سودآوری هر ریال از فروش محاسبه می‌شود. برای محاسبه این نسبت مقدار سود پس از کسر مالیات بر فروش خالص تقسیم می‌کند.
حاشیه سود عملیاتی (Operating Profit Margin)این نسبت از تقسیم سود عملیاتیبه فروشبدست می‌آید. اقلام غیرعملیاتی ماننددرآمدو هزینه بهره، سود و زیان واگذاری دارایی‌ها در محاسبه سود عملیاتی منظور نمی‌شوند. این نسبت معیار قوی‌تری برای ارزیابی سودآوری و فروش است.
بازده دارایی(Return on Asset) نشان دهنده مدیریت کارآمد در رابطه با استفاده از دارایی‌ها در جهت تولید سود (دارایی‌های مولد) است که از طریق تقسیم سود خالص به کل دارایی‌های شرکت محاسبه می‌شود.
بازده حقوق صاحبان سهام (Return on equity) نشان دهنده کارایی شرکت در خلق سود خالص برای سهام‌داران آن شرکت است. در واقع این نسبت بیان می‌کند که بنگاه اقتصادی به ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری سهام‌داران، چه میزان سود خالص برای آنها کسب می‌کند. این نسبت از تقسیم سود خالص به حقوق صاحبان سهام بدست می‌آید.

 

نسبت‌های نقدینگی

نسبت‌های نقدینگی توانایی شرکت را در مورد پرداخت بدهی‌های کوتاه مدت اندازه‌گیری می‌کنند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های نقدینگی نسبت جاری ۳٫۵۲ ۱٫۰۱ ۱٫۴۶ ۱٫۰۳
نسبت آنی ۱٫۴۵ ۰٫۷۸ ۱٫۱۸ ۰٫۹
تعاریف نسبت‌ها نسبت جاری نشان دهنده قدرت شرکت در پرداخت بدهی‌های کوتاه مدت است. این نسبت از تقسیم دارایی‌های جاری به بدهی‌های جاری بدست می‌آید.
نسبت آنی حاصل تقسیم داراریی‌های آنی به بدهی‌های جاری است. این نسبت نشان می‌دهد که دارایی‌های آنی به چه میزان بدهی‌های جاری را پوشش می‌دهند. دارایی‌های آنی دارایی‌هایی هستند که سرعت نقدشوندگی بالایی دارند. به عبارتی دارایی آنی برابر است با دارایی جاری منهای موجودی مواد و کالا، پیش پرداخت‌ها، سپرده و سفارشات.

 

نسبت‌های فعالیت

نسبت‌های فعالیت (کاراریی) میزان کارایی شرکت در کاربرد منابعش را تجزیه و تحلیل می‌کنند. این نسبت‌ها مربوط به مقایسه بین میزان فروش و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف شرکت است.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های فعالیت نسبت دارایی‌های جاری ۰٫۴۲ ۰٫۳۸ ۰٫۴۲ ۰٫۳۸
دوره وصول مطالبات ۱۱۲٫۷۲ ۱۹۳٫۵۴ ۱۵۷٫۴ ۱۶۰٫۷۸
تعاریف نسبت‌ها نسبت دارایی‌های جاری یا گردش دارایی‌های جاری حاصل تقسیم فروش بر دارایی‌های جاری است. این نسبت میزان و اثر گردش دارایی‌های جاری را در تحصیل درآمد نشان می‌دهد.
دوره وصول مطالبات از تقسیم متوسط مطالبات به فروش نسیه روزانه حاصل می‌شود.با محاسبه این نسبت می‌توان زمان یا تعداد روزهایی که طول می‌کشد تا شرکت مطالبات خود را وصول کند مشخص کرد.

 

نسبت‌های اهرمی

نسبت‌های اهرمی نشان می‌دهند که شرکت تا چه حد نیازهای مالی خود را از طریق منابع دیگران تأمین کرده است. به عبارت دیگر این نسبت‌ها تأمین نیازهای مالی از طریق ایجاد بدهی را نشان می‌دهند.

نسبت مالی/سال مالی ۹۱ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵
نسبت‌های اهرمی نسبت بدهی ۰٫۵۴ ۰٫۶۵ ۰٫۵۹ ۰٫۵۷
هزینه‏‌های مالی به سود خالص ۳۱٫۹۹ ۰ ۱۳٫۴۲ ۱۶٫۹۲
هزینه‏‌های مالی به سود عملیاتی ۳۴٫۷۸ ۰ ۸٫۱۴ ۹٫۹۴
تعاریف نسبت‌ها نسبت بدهی از تقسیم جمع بدهی‌ها به جمع دارایی‌ها بدست می‌آید. معولا وام و تسهیلات دهندگان نسبت بدهی پایین را ترجیح می‌دهند. نسبت بدهی بالا نشان می‌دهد که شرکت برای تأمین منابع مورد نیاز از تسهیلات زیادی استفاده کرده است.
نسبت هزینه‌های مالی به سود خالص نشان می‌دهند هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود خالص شرکت هستند.
نسبت هزینه‌های مالی به سود عملیاتی نشان می‌دهند هزینه‌های مالی شرکت چه درصدی از سود عملیاتی شرکت هستند.

 

تولید و فروش

بیشترین مبلغ فروش شرکت داده گستر عصر نوین از درآمد حاصل از ارایه خدمات عمومی اجباری (USO) بدست می‌آید. شرکت در گزارش ۶ ماهه پیش‌بینی کرده درآمد از این محل در سال جاری به بیش از  ۱۱۰ میلیارد تومان برسد.

گفتنی است میزان بهای تمام شده این بخش به نسبت، پایین است و حاشیه سود خالص شرکت از این محل بالاست. بر این اساس سهم درآمد خالص حاصل از USO در مناطق روستایی نسبت به کل درآمد خالص پیش‌بینی شده شرکت در سال ۹۶ به میزان ۳۵ درصد است.

دومین خدمتی که پس از USO در های وب بیشترین حاشیه سود خالص شرکت را ایجاد می‌کند، درآمد حاصل از ارایه خدمات پروانه TRUNK است. سهم این بخش از کل درآمد ناخالص و خالص بودجه ۶ ماهه شرکت به ترتیب ۲۱ و ۲۳ درصد است.

سومین محل درآمد های وب از خدمات پروانه FCP حاصل می‌شود و ۲۱ درصد درآمد خالص و ناخالص بودجه شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. گفتنی است بیشترین درآمد حاصل شده شرکت در ۷ ماهه ابتدایی سال جاری و سال ۹۵ از همین محل عاید شده است.

کل درآمد محقق شده شرکت در ۷ ماهه ابتدایی سال ۹۶ حدود ۲۰۲ میلیارد تومان بوده که ۵۰ درصد بودجه پیش‌بینی شده کل سال های وب را پوشش داده است.

شرح خدمات یا فروش
محل درآمدها  پیش بینی درآمد
در  بودجه ۹۶
پیش بینی بهای
 تمام شده در بودجه ۹۶
درآمد محقق شده در
 ۷ ماهه ۹۶
درآمد محقق شده در سال ۹۵ پیش‌بینی سود
 خالص ۹۶
درصد از کل درآمد
 بودجه ۹۶
درصد از کل سود خالص
 بودجه ۹۶
درصد از درآمد
 ۷ ماهه
درصد از درآمد
 سال ۹۵
ارائه خدمات پروانه FWA ۳۰۰,۰۰۰ ۴۴,۴۶۹ ۰ ۰ ۲۵۵,۵۳۱ ۷% ۹% ۰% ۰%
ارائه خدمات پروانه MVNO ۳۷,۵۰۰ ۱۵,۹۸۷ ۰ ۰ ۲۱,۵۱۳ ۱% ۱% ۰% ۰%
ارائه خدمات USO در مناطق روستایی ۱,۱۰۰,۸۰۰ ۱۶۰,۰۹۳ ۶۲۴,۵۷۸ ۶۹۶,۹۰۰ ۹۴۰,۷۰۷ ۲۷% ۳۵% ۳۱% ۲۳%
ارائه خدمات IT ۳۰,۰۰۰ ۲۳,۵۰۱ ۴,۰۳۰ ۰ ۶,۴۹۹ ۱% ۰% ۰% ۰%
فروش تجهیزات سمت مشترکین ۸۹۳,۲۵۰ ۵۹۸,۸۷۵ ۱۶۹,۵۰۰ ۹۹۰,۹۸۷ ۲۹۴,۳۷۵ ۲۲% ۱۱% ۸% ۳۳%
ارائه خدمات پروانه TRUNK ۸۶۵,۸۰۰ ۲۴۰,۶۶۵ ۳۸۶,۶۹۱ ۲۰۶,۳۴۷ ۶۲۵,۱۳۵ ۲۱% ۲۳% ۱۹% ۷%
ارائه خدمات پروانه FCP ۸۳۴,۳۰۰ ۲۶۸,۶۵۳ ۸۳۱,۳۰۹ ۱,۱۳۳,۹۲۴ ۵۶۵,۶۴۷ ۲۱% ۲۱% ۴۱% ۳۷%
سایر ۶۰ ۱۹ ۶۰ ۲,۰۲۷ ۴۱ ۰% ۰% ۰% ۰%
جمع ۴,۰۶۱,۷۱۰ ۱,۳۵۲,۲۶۲ ۲,۰۱۶,۱۶۸ ۳,۰۳۰,۱۸۵ ۲,۷۰۹,۴۴۸ ۱۰۰% ۱۰۰% ۱۰۰% ۱۰۰%

واحد: میلیون ریال

منبع: کدال

جمیع جوانب نشان می‌دهند این نماد تازه نفس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وضعیت صنعت مربوطه، سودآوری شرکت و قرارداد با شرکت‌ها و نهادهای بزرگ از یک سو و ادغام و خرید شرکت‌های بزرگ داخلی از سوی دیگر چشم‌انداز سودآوری سهام های وب در بورس را بسیار روشن نشان می‌دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

دیگران می خوانند

جدیدترین خبرها