پشت پرده گرانی گوشت

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۵۸
    کد خبر :13696

این روزها منتقدان دولت از کاه، کوه می‌سازند و به گونه‌ای از وضعیت اقتصادی مردم صحبت می‌کنند که گویا هر روز از توان خرید مردم کم می‌شود و قیمت‌ها اوج می‌گیرد.

 برخی هم بی‌آن‌که خودشان نیم نگاهی به بازار داشته باشند و حقایق را ببینند، می پذیرند که برخی از رسانه‌ها بدرستی اطلاع‌رسانی می‌کنند و در نهایت دولت را متهم اصلی گرانی‌ها می‌دانند.مصداق این اتفاق اخیراً در مورد قیمت گوشت قرمز رخ داده است. از این‌رو برای شفاف شدن بازار یکی از کالاهای اساسی به سراغ دست اندرکاران آن رفتیم. قبل از آنکه به این بازار اشاره کنیم یکی از مدیران وزارت جهادکشاورزی خبر داد که هفته آینده دولت در حجم وسیع گوشت روانه بازار می‌کند.

 دام نمی‌فروشند

علیرضا ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گران شدن قیمت گوشت را در حدود هزار تومان می‌داند و می‌گوید به احتمال زیاد قیمت گوشت برای ماه‌های آینده افزایش پیدا نمی‌کند اما در لابه لای صحبت‌هایش می‌گوید دامداران کردستان که تأمین‌کننده گوشت تهران هستند به خاطر وضعیت مناسب علوفه و افزایش بارش‌ها حاضر به فروش دام خود نیستند و از آنجا که ماه رمضان، عیدقربان، عاشورا و اربعین و… در پیش است آنها از فروش خود اطمینان دارند لذا برای فروش هیچ عجله‌ای ندارند. اما در هر صورت دامداران نمی‌توانند به مدت طولانی گوسفندان خود را نگه دارند و مجبور می‌شوند تا یک ماه دیگر به فروش برسانند.

تمایل  دامداران برای فروش

اما این صحبت‌ها از سوی محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی مورد تعجب قرار گرفت و گفت:هیچ‌کدام از این صحبت‌ها را نمی‌توانم بپذیرم. دامداران حاضر به فروش دام خود هستند اما خریداری وجود ندارد. متأسفانه برخی‌ها که در صنف‌های مربوط به گوشت هستند نمی‌گذارند بازار روال عادی و معقول خود را طی کند و همین امر باعث رشد قیمت‌ها شده است. درشرایط حاضر قیمت گوشتی که به مردم عرضه می‌شود اجحاف در حق آنهاست و این قیمت‌ها به عمد به سمت 40 هزار تومان رفته است.ما بارها تلاش کردیم که قیمت‌ها را کاهش دهیم اما مافیایی  فعال است که مانع متعادل شدن قیمت گوشت می‌شوند که  اجازه نمی‌دهد قیمت گوشت متعادل شود.

قیمت واقعی گوشت 31 هزار تومان

ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت گوسفند زنده را بین 16 تا 17 هزار تومان درهر کیلو عنوان کرد و گفت با این قیمت‌ها، گوشت قرمز گران شده است اگر گوسفند زنده ارزان‌تر بود قیمت گوشت هم متعادل می‌شد.

ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در توضیح این صحبت هم گفت:میانگین قیمت کشوری گوسفند زنده بین 14 الی 14 هزار و 500 تومان است و این قیمت در تهران بین 15 تا 15هزار و 500 تومان است.لذا قیمت گوشت بر اساس یک فرمول مشخص تعیین می‌شود. گوسفند زنده پس از ذبح حدود 48 درصد تا 50 درصد آن لاشه می‌شود که به قصابی‌ها می‌رسد. این قیمت 2برابر می‌شود و به دست قصابی‌ها می‌رسد و در نهایت واحدهای صنفی می‌توانند 10درصد سود بگیرند.لذا قیمت گوشت گوسفند برای مردم بین  31تا 32 هزار تومان در هر کیلو می‌شود.بدین جهت قیمت‌های بالاتر تصنعی است که برخی‌ها پیاده‌سازی کردند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی افزود: با افزایش قیمتی که این روزها شاهد آن بودیم قیمت گوشت گوسفندی شقه بدون دنبه بین 40 تا 41 هزار تومان است و به هیچ عنوان واحدهای صنفی نباید گرانتر بفروشند. حال در جنوب تهران این قیمت پایین تر است و در نقاط شمالی تهران شاید قیمت به 42 الی 43 هزار تومان برسد. درمورد قیمت گوشت در نقاط مختلف هم موضوع فروشگاه‌های شهروند وابسته به شهرداری هم مطرح شد. در این فروشگاه قیمت گوشت از همه جا گرانتر است.به‌عنوان مثال قیمت ران گوسفندی در حدود 49 الی 50 هزار تومان است.از این‌رو پرسیدیم چرا در چنین فروشگاهی قیمت گوشت باید حدود 10 هزار تومان گرانتر از بازار باشد. ملکی پاسخ داد:شهروند  زیرنظر شهرداری است و ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم بر آن نظارت کنیم.اما قیمت 50 هزار تومان منطقی نیست چرا که گوشت عرضه شده در آن با گوشت سطح شهر هیچ تفاوتی ندارد.

گزارش میدانی ما از سطح شهر نشان می‌دهد که قیمت گوشت بین 35تا 41 هزار تومان است.این قیمت‌ها در مناطق مختلف متفاوت است.در شرق تهران گوشت را می‌توان با نرخ 38هزار تومان در هر کیلو یافت.در جنوب تهران گوشت با قیمت 30 هزار تومان هم یافت می‌شود.در شمال تهران هم قیمت‌ها بین 40 الی 42 هزار تومان بود.

ورود گوشت وارداتی گرم به بازار

رئیس مرکز اصلاح‌ نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی در ادامه گفت‌و‌گوی خود اظهار داشت: هفته آینده گوشت وارداتی گرم درحجم بالا وارد بازار می‌شود لذا مردم نگرانی بابت افزایش قیمت این کالای اساسی نباید داشته باشند. لذا بزودی جو بازاری که ایجاد شده است شکسته خواهد شد و مافیای این حوزه نمی‌توانند برای گران ماندن گوشت تلاش کنند.موضوع دیگری که دولت یازدهم دنبال می‌کند و بزودی نتیجه آن را مردم خواهند دید تأمین دام بدون واسطه به مبادی مصرف است.متأسفانه دوستان ما در اتحادیه اجازه ندادند قیمت گوشت واقعی و به 31 هزار تومان برسد. وی افزود: قبل از سال جدید کانتینرهای گوشت را به مراکز عمده مانند میادین بردیم تا با ورودشان به بازار قیمت گوشت به آن چیزی که وعده داده بودیم برسد اما متأسفانه دلالان نگذاشتند گوشت تخلیه شود و درها را بستند و در نهایت تأمین‌کنندگان دام بشدت ضرر کردند. لذا با این اتفاق ببینید چه دست‌هایی در کار است تا دولت نتواند قیمت‌ها را کنترل کند. درحال حاضرهم تمام دامداران حاضر به فروش گوسفندان خود هستند و به هیچ عنوان دام خود را نگه نداشتند اما متأسفانه برای اینکه قیمت‌ها بالا برود هیچ خریدی صورت نمی‌گیرد.از سویی ظرف یک ماه آینده عرضه دام بیشتر خواهد شد لذا مردم اطمینان داشته باشند که قیمت گران نخواهد شد.

وی ادامه داد:سال گذشته میزان تولید گوشت قرمز 815 هزار تن بوده است ومیزان واردات هم در حدود 80 الی 90 هزار تن ثبت شده است.لذا سرانه مصرف اکنون به ازای هر نفر 10کیلو است.حال سؤال ما این است که برخی در اتحادیه گوشت می‌گفتند گران شدن قیمت گوشت در بازار به خاطر مجوز صادرات دام از سوی دولت است، چرا اکنون قیمت‌ها بالا می‌رود؟این در شرایطی است که صادرات دام به مدت 5 ماه متوقف شده است.لذا این نشان می‌دهد که برخی‌ها سود و منفعت‌شان در گران شدن قیمت گوشت است. ملکی هم درباره سرانه مصرف گوشت قرمز گفت:طبق آخرین گزارش‌های داده شده سرانه مصرف گوشت قرمز بین 8 تا 8/5  کیلو  است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید