جدیدترین اخبار
۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۴ اجتماعی کد خبر :136955

خوابیدن با موهای خیس خطرناک است!

خوابیدن با موی خیس یکی از بدترین عادت هایی است که افراد بخصوص زنان دارند. اگر شما هم جزء آن دسته از آدم ها هستید که با موهای خیس به رخت خواب می روید بهتر است این عادت بد و مضر را به دلایل زیر ترک کنید.

همه می‌گویند حمام کردن قبل از خواب باعث ایجاد آرامش و خواب راحت می‌شود، اما همین دوستانی که چنین نسخه‌هایی برای خواب راحت ما می‌پیچند، از این نکته غافلند که مراقبت از مو و رسیدگی به امورات بعد از حمام چقدر دشوار است: خشک کردن موها، رسیدگی به آنها و سایر مراسم بعد از حمام انرژی زیادی از شما می‌گیرد.

متأسفانه گزینه‌ی بیشتر ما در این هنگام همان انتخاب تنبلی است. با موی خیس می‌خوابیم و نمی‌دانیم ضرری که برای خود ایجاد می‌کنیم خیلی بیشتر از حمام نرفتن و خط کشیدن دور خواب آرام بعد از حمام است. اما واقعا چرا نباید با موی خیس بخوابیم؟

بالش مرطوب زمینه‌ی اصلی ایجاد باکتری‌هاست

وقتی با سر خیس روی بالش‌تان می‌خوابید، رطوبت به آن منتقل می‌شود و درنتیجه مقدار بسیار زیادی باکتری خطرناک روی آن جمع می‌شود.

سرما می‌خورید

وقتی با موهای خیس می‌خوابید، امکان دارد به سرماخوردگی مبتلا شوید. این موضوع به‌خاطر رطوبت موها نیست بلکه علت آن همان باکتری‌هایی است که به‌‌واسطه‌ی رطوبت در بالش‌تان جا خوش می‌کنند و با تماس چشم‌ها، دهان و بینی با آن موجب عفونت‌های میکروبی و ویروسی می‌شوند.

عفونت میکروبی تهدیدتان می‌کند

قرار گرفتن پوست در معرض باکتری‌های مرطوب، بدن شما را در برابر ابتلا به عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند. از شایع‌ترین مشکلاتی که برای‌تان پیش خواهد آمد می‌توان به شوره سر، ریزش مو و کچلی در ناحیه‌ی پوست سر اشاره کرد.

موهایتان بدحالت می‌شوند

شاید در ظاهر به نظر نرسد که بالش مرطوب و خوابیدن با موی خیس می‌تواند برای پوست و موی شما مشکلات جدی ایجاد کند. اما واقعیت این است که بالش مرطوب، بر شکل، حالت و شادابی مو تأثیر می‌گذارد. باکتری‌ها کار خود را می‌کنند و باعث می‌شوند موهایتان خشک و بی‌حالت شوند یا دچار خشکی پوست، آکنه و سایر آسیب‌ها و عفونت‌ها شوید.

یک‌سوم از خواب‌های زندگی‌تان با باکتری‌ها سپری می‌شود!

به این مورد دقت کنید: به‌طور متوسط هر فرد عادی در طول شبانه‌روز ۸ ساعت خواب شبانه دارد، یعنی ۵۶ ساعت در هفته و ۲,۹۱۲ ساعت در سال. اگر شما ۷۵ سال عمر کنید (که البته آرزو داریم هزارساله بشوید و فقط برای مثال عرض می‌کنیم): یعنی شما ۲۱۸,۴۰۰ ساعت از عمر خود را بر روی بالش می‌گذرانید.

خب این ارقام بسیار قابل توجه هستند، پس برای حفظ سلامتی خود نیاز است که نکات بهداشتی مربوط به بالش را به‌خوبی بدانید. علاوه بر اینکه باید اقدامات لازم برای از بین بردن باکتری‌های روی بالش را در برنامه‌ی نظافت خود بگنجانید، باید حواس‌تان باشد که این باکتری‌ها اصلا تولید نشوند و روی بالش جا خوش نکنند. عادت کنید که مدام روبالشی خود را بشویید و خشک کنید.

چرا با موی خیس می‌خوابیم؟

وقتی شب‌ها به حمام می‌رویم، طبیعتا خسته هستیم و بعد از خروج از حمام، حال‌وحوصله‌ی رسیدگی به موهایمان را نداریم. فکر می‌کنیم که امشب را با موی خیس می‌خوابم و هیچ عیبی هم ندارد. اما همین یک‌بار کافی است تا خود را در معرض باکتری‌های مضر قرار بدهیم. در هر حال ما بنا به دلایل زیر خواب را بر خشک کردن موها ترجیح می‌دهیم، دقت کنید:

وقتی شب از حمام بیرون می‌آییم، معمولا خسته هستیم و دوست داریم سریع‌تر به رختخواب پناه ببریم و با حفظ آرامش و حالت خوشی که حمام کردن به ما داده، مستقیما به دنیای رؤیاها سفر کنیم. تنبلی توأم با احساس خستگی کار دست‌مان می‌دهد.

گاهی‌اوقات هم هدف از خشک نکردن موها، آسیب ندیدن مو در برابر حرارت سشوار و … است. اما خشک نکردن موها، آنها را به مشکلات جدی‌تری گرفتار می‌کند.

چه باید کرد؟

باید حواس‌تان باشد که با موی خیس نخوابید و درصورتی‌که این موضوع پیش آمد و بالاخره با موی خیس به خواب رفتید، اقداماتی برای جلوگیری از وقوع مشکلات میکروبی و … در پیش بگیرید:

۱- موهایتان را صبح‌ها بشویید

اگر صبح‌ها موی خود را بشویید، دیگر با معضل بالش مرطوب، باکتری و … سر و کار نخواهید داشت چون رطوبت موها در طول روز خشک می‌شود. ضمن اینکه دوش گرفتن در صبح‌گاه مزایای زیادی دارد و یکی از راه‌های فوق‌العاده برای شروع کردن روز شماست. حمام کردن در صبح، تا حدودی موجب سم زدایی بدن می‌شود و درنتیجه تمیز و شاداب آماده‌ی فعالیت‌های روزانه خواهید شد.

۲-سشوار را جلوی دست بگذارید

اگر سشوار را جلوی دست بگذارید، به‌محض خروج از حمام به سراغ آن خواهید رفت و موها را خشک می‌کنید. در دسترس بودن، امکان استفاده را بالاتر می‌برد و دیگر نیاز نیست که همت زیادی به‌خرج بدهید و سراغ سشوار بروید و موها را خشک کنید.

۳- یک حوله‌ی خشک روی بالش‌تان بگذارید

در هر حال گاهی‌اوقات پیش می‌آید که شما از فرط خستگی با موهای خیس به رختخواب بروید. اگر حوله‌ای خشک را قبل از خواب روی بالش قرار بدهید از شر باکتری‌های عفونت‌زا خلاص خواهید شد. به کمک حوله‌ی خشک رطوبت موهایتان گرفته می‌شود. البته تا جایی که می‌توانید در برابر وسوسه‌های مختلف مقاومت کنید اما اگر خدای نکرده تنبلی بر شما غلبه کرد، این راهکار را فراموش نکنید.

Ad

روی خط خبر

  • همه چیز درباره بازگشت کوپن
  • خسارت اقتصادی خروج امریکا از برجام برای ایران جبران شود
  • تل‌آویو: سقوط هواپیمای روسیه برعهده دمشق، ایران و حزب الله است!
  • رییس جمهور قانون «اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» را برای اجرا ابلاغ کرد
  • «جوایز اِمی ۲۰۱۸» برندگانش را شناخت
  • ممنوعیت استفاده از کیسه و “نی” پلاستیکی در جامائیکا
  • راهکارهای رییس پلیس آگاهی برای پیشگیری و مقابله با موبایل قاپی
  • رضا گلزار این هفته به تلویزیون نمی‌آید
  • دستور پلمب سکه ثامن از سوی اتحادیه طلا و جواهر صادر شد
  • آنجلینا جولی در آستانه چهارمین ازدواج
  • شهریار چگونه شهریار شد؟
  • سفیر سابق در ایران فرستاده ویژه اتحادیه اروپا شد
  • طرح عرضه نفت خام به صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی تصویب شد
  • نامگذاری بلوار شهرداری به نام “قیصر امین‌پور”
  • سهام آسیایی افت اولیه را جبران کرد
  • پوتین اهل زدوبند است؛ ممکن است این بار با ترکیه علیه ایران بسته باشد
  • بانک مرکزی افغانستان: دلار از اینجا به ایران قاچاق می‌شود؛ این اقدام ارزش پولی ملی را کاهش داده
  • ایجاد رشته موسیقی ویژه دانش‌آموزان نابینا برای اولین بار در کشور
  • صدور «کارت پایان خدمت» سربازان منوط به گذراندن دوره‌های پیشگیری از اعتیاد باشد
  • استعلام وزارت کشور از ۲ نهاد نظارتی و حقوقی درباره شمولیت شهرداران در قانون منع بکارگیری بازنشستگان +سند
  • واکنش فرماندار قم به خبر وساطت رئیسی برای آزادی طلاب تجمع فیضیه: کسی نمی تواند در پرونده های قضایی دخالت کند
  • تاثیر منفی نوسانات نرخ ارز بر واگذاری های دولت
  • امیدواری دبیرکل اوپک به توافق بلندمدت با غیراوپکی‌ها
  • ترامپ ۳۰ هزار پناهجو را به کشورشان باز می‌گرداند
  • سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد
  • بازداشت ۲۶ عضو داعش در کابل
  • تلفات طوفان منگخوت به ۶۴ کشته و ۳۰۰ زخمی رسید
  • توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب سوریه سیگنال مثبت است
  • فرمان آماده‌باش برای مقابله با حوادث فصل سرما
  • تحقق برگزیت به حمایت اروپایی نیاز دارد