روند 30 ساله مونتاژکاری در تولید خودروهای تجاری

    کد خبر :136854

مدیران خودروساز ایران و سوئد در حالی دیروز برای ادامه همکاری با یکدیگر عکس یادگاری انداختند که مونتاژکاری خودروهای تجاری بعد از گذشت 30 سال از حضور سوئد در بازار ایران همچنان ادامه دارد،مونتاژی که به فرموده مقام معظم رهبری آفت صنعت به حساب می آید.

مدیرعامل سایپا و مدیرعامل شرکت ولوو تراکس سوئد دیروز در حالی دست در دست، با هم عکس یادگاری انداختند که بعد از گذشت 30 سال از حضور ولوو در بازار ایران، داخلی سازی کامیون‌های ولوو تنها به 20 درصد رسیده و مدیرعامل شرکت ولوو تراکس به تازگی در سفر به ایران وعده داده که این داخلی سازی در آینده به 30 درصد خواهد رسید.

به این ترتیب، مونتاژکاری در تولید خودروهای تجاری همچنان ادامه خواهد یافت و این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اخیراً نسبت به مونتاژکاری در صنعت کشور هشدار داده و فرمودند: صنعت کشور دچار آفت مونتاژکاری است و این باعث عدم تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه می‌شود. باید در یک بازه زمانی 10 ساله رویکرد صنعتی کشور از مونتاژکاری به نوآوری تغییر پیدا کند.

دستیابی به این مهم، نیازمند تغییر اهداف واحدهای تولیدی، اصلاح نگاه مدیران صنعتی و انتصاب افرادی با اعتقاد واقعی به داخلی سازی محصولات در رأس بنگاه‌های اقتصادی کشور است.

در این راستا تعیین یک نقشه راه مشخص و عملی از سوی وزارت صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و صد البته که برای اجرایی شدن این استراتژی باید ناظر قدرتمندی وجود داشته باشد و از اغماض و چشم‌پوشی پرهیز شود.

هرچند طی شش ماهه اول امسال حدود 6 هزار و 700 دستگاه کامیون و کامیونت در کشور تولید شد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد تا پایان سال 1404 تولید خودروهای سنگین را در کشور به 120 هزار دستگاه برساند که در مسیر دستیابی به این رقم باید برنامه‌ریزی دقیقی برای افزایش داخلی سازی این خودروها صورت گیرد تا به جای اینکه مهمترین دستاورد همکاری با شرکت‌های خارجی در این بخش، مونتاژ و سود بالای تولید برای طرف خارجی باشد، شاهد اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده در کشور باشیم.

* داخلی سازی 40 درصدی؛ مصوبه‌ای که خاک می‌خورد

طبق مصوبه وزارت صنعت، شرکت‌های خارجی به شرطی می‌توانند در ایران به تولید محصول بپردازند که داخلی سازی 40 درصدی در تولیداتشان رعایت شود و البته این رقم به مرور زمان باید افزایش یابد و به ارقام بالاتری برسد. فاصله گرفتن از مونتاژکاری در صنعت خودرو نیازمند اجرای دقیق این مصوبه وزارت صنعت است هرچند به گفته برخی کارشناسان صنعت، داخلی سازی 40 درصدی برای آغاز تولید نیز رقم پایینی است و در عین حال باید از محدودسازی این بومی‌سازی به اموری مانند صندلی و تزئینات خودرو خودداری شود و هدف‌گذاری اصلی بر تولید قطعات اصلی و مهمی مانند موتور و گیربکس گذاشته شود.

با این حال، هم اکنون این مصوبه نیز رعایت نمی شود و الزام محکمی برای شرکت‌های خودرویی به ویژه خودروهای تجاری و سنگین به رعایت آن وجود ندارد.

در صورت تأکید دستگاه‌های مسئول به ویژه وزارت صنعت می‌توان امید داشت که خودروسازی کشور به ویژه در تولید خودروهای سنگین از روند مونتاژکاری فعلی کمی فاصله بگیرد و مدیران خودرویی نیز کمی به موضع اشتغال‌زایی در کشور و ایجاد ارزش افزوده توجه داشته باشند و در کنار عکس‌های یادگاری خود، برای کنار زدن مونتاژکاری در کارخانه‌های خودروسازی نیز فکری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید