صادرات تیرآهن به اروپا از سرگرفته شد

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۵۲
    کد خبر :13680

ایران برنامه دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی را در افق 1404 هدف‌گذاری کرده که از این رقم بیش از 15میلیون تن صادرات باید صورت گیرد.

احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره برنامه‌های صادراتی این شرکت در سال جاری گفت: امسال برنامه صادرات این واحد صنعتی دستیابی به صدور یک میلیون تن محصول است که نسبت به عملکرد پارسال که 700 هزار تن بود، رشد بیش از 40 درصدی خواهد داشت.

وی افزایش صادرات و تلاش برای دستیابی به بازارهای جدید صادراتی را از جمله سیاست‌های این واحد صنعتی عنوان کرد که دستاورد آن در سال 1395 رشد 100 درصدی میزان صادرات محصولات نسبت به سال قبل از آن بود که به رقم حدود 700 هزار تن رسید و پس از سال‌ها، صادرات تیرآهن به کشورهای اروپایی از سرگرفته شد.

 

برنامه صدور 500 هزار تن چدن به اروپا

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه افزود: امروز با توجه به شرایط بازار، امکان صادرات 500 هزار تن چدن نیز به کشورهای اروپایی فراهم شده است که امسال با راه‌اندازی مجدد کوره شماره یک انجام می‌شود.

 

سیاست‌های جدید فروش، گسترش بازارها

صادقی درباره وضعیت بازار داخلی با اشاره به اینکه رکود در این بازار حاکم است، گفت: سیاست‌های جدیدی در امر فروش دنبال می‌شود که گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه‌های فروش و ارائه بهتر خدمات پس از فروش به مشتریان، افزایش فروش محصولات جانبی، برنامه‌ریزی برای فروش فرآورده‌های جدید و با ارزش افزوده بالا از قبیل تیرآهن‌های بال پهن، انواع کلاف‌های صنعتی، ریل و آرک تونلی، حفظ و بهبود سهم بازار داخلی از جمله اینها است که در کنار توسعه صادرات دنبال می‌شود. بسیاری از این برنامه‌ها شکل اجرایی به خود گرفته است.

 

اجرای طرح تزریق پودر زغال‌سنگ به کوره بلند

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: این واحد صنعتی در میان‌مدت و بلند‌مدت طرح‌هایی را دنبال می‌کند که منجر به تحول اقتصادی این شرکت می‌شود و یکی از پروژه‌های اصلی که اجرای آن همیشه در ذوب‌آهن پیگیری شد، اما به دلایل مختلف امکان‌پذیر نبود، طرح تزریق پودر زغال‌سنگ به کوره بلند (PCI) است که این طرح آغاز شده و با سرعتی فراتر از برنامه در حال پیشرفت است. صادقی افزود: طرح یاد شده، هزینه مواد اولیه ذوب‌آهن را بسیار کاهش می‌دهد و تاکنون 21 درصد پیشرفت داشته و تا آذرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه بر پروژه‌های ذکر شده، برنامه‌ریزی برای تولید گندله در ذوب‌آهن و طی مراحل نهایی خط تولید تیرآهن H از دیگر پروژه‌های این شرکت برای پیگیری در سال 96 است.

 

کسب موافقت دولت برای تهاتر بدهی

مدیرعامل ذوب‌آهن درباره این شرکت برای کاهش بدهی‌هایش گفت: یکی از اقدامات مهم برای کاهش بدهی‌های ذوب‌آهن، کسب موافقت دولت به منظور تهاتر بدهی این شرکت به دولت از محل مطالبات سازمان تامین اجتماعی به مبلغ 7 هزار و 600 میلیارد ریال است که این امر در مراحل نهایی قرار دارد و نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد. در صورت موافقت، این امر شرایطی فراهم خواهد کرد که موجب افزایش تعامل و همکاری بانک‌ها با ذوب‌آهن می‌شود و گام مهمی در جهت حل و فصل مشکلات مالی این شرکت برداشته خواهد شد.

 

تحولات جهانی و رکود صنعت ساختمان‌

مدیرعامل ذوب‌آهن درباره تحولات جهانی صنعت فولاد گفت: اکنون صنعت فولاد در ایران و جهان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو‌ است و افزایش صادرات در کشورهای تولید‌کننده فولاد،‌ کاهش مصرف داخلی فولاد در چین و ‌میل به صادرات واحدهای فولاد‌سازی در کشور مربوطه همسو با کاهش قیمت نفت به‌عنوان مهم‌ترین‌ چالش‌ها در سطح جهانی محسوب می‌شود.وی اضافه کرد: امروز در ایران رکود صنعت ساختمان و اختصاص بودجه‌های عمرانی به طرح‌های بالای 70 درصد پیشرفت، در عمل شرکت‌های فولادی به ویژه تولید‌کنندگان مقاطع ساختمانی و در صدر آنها ذوب‌آهن را با مشکلات زیادی روبه‌رو‌ ساخته است.

 

سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی برای حفظ محیط زیست

مدیرعامل این واحد صنعتی گفت: ذوب‌آهن به‌عنوان نخستین تولید‌کننده فولاد در کشور، از سال 1388 تا کنون با صرف هزینه‌های بسیار هنگفت (بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال) اقدام به تعریف و اجرای پروژه‌های زیست محیطی در قالب طرح‌های بازسازی، بهسازی و نوسازی در بخش‌های هوا، آب، پساب و پسماند کرده است. به گفته وی، پروژه بازسازی و بهسازی سیستم تصفیه غبار کنورتورها یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیست محیطی ذوب‌آهن در سال 95 بود و گام مهمی در چارچوب تبدیل شدن این شرکت به صنعت سبز به‌شمار می‌رود که با توانمندی کارکنان ذوب‌آهن انجام شد. علاوه بر این با توجه به بحران آب، به منظور کاهش مصرف آب، اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته، به نحوی که این شرکت در سال‌های 78- 1377 به ازای تولید هر تن فولاد، حدود 15 متر مکعب آب از رودخانه برداشت داشت، اما اکنون به 6 متر مکعب کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش بیش‌از 50 درصدی برداشت آب است.

ایران برنامه دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی را در افق 1404 هدف‌گذاری کرده که از این رقم بیش از 15میلیون تن صادرات باید صورت گیرد. انتظار می‌رود در سال 96، میزان صادرات فولاد کشور به بیش از 6 میلیون تن برسد.کارخانه‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان سه واحد بزرگ و تولید‌کننده فولاد کشور محسوب می‌شوند که بیش از دو سوم کل تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید