تاوان جنگ حق پخش فوتبال را این بار مردم می‌دهند!

    کد خبر :136701

تصویر بازیهای هفته یازدهم لیگ برتر به صورت کج و با کادر غیرحرفه‌ای همراه بود و بدین ترتیب تصویربردار موفق شده بود، بخش اعظم تبلیغات محیطی فدراسیون فوتبال را در کادر دوربین صداوسیما جای ندهد. این اقدام با واکنش شرکت صاحبِ امتیاز حق پخش مواجه شد و این شرکت در بنرهای تبلیغاتی اطراف زمین از رویکرد غیرحرفه‌ای تلویزیون در پوشش مسابقات فوتبال عذرخواهی کرد!

شیوه تازه در پیش گرفته شده برای پخش بازیهای لیگ برتر فوتبال، این بار دامان مردم را گرفته و چنین به نظر می‌رسد که با اوج گرفتن «جنگ حق پخش»، این بار قرار است تاوان وضع موجود را تماشاگران تلویزیون پرداخت کنند و تلویزیون نیز در این زمینه ابایی از مواجهه سخت و پرهزینه برای مخاطبانش ندارد.

به گزارش تابناک؛ چالش حق پخش تلویزیونی که از چندین سال پیشین در جریان بود، همچنان پابرجاست و صداوسیما که برای چند سال حق پخش را طی قراردادی به فدراسیون فوتبال پرداخت می‌کرد، اکنون این حق را پرداخت نمی‌کند. در مقطعی فدراسیون فوتبال قصد داشت مانع از پخش مسابقات فوتبال شود اما با فشارهای برخی مجموعه‌ها فدراسیون فوتبال شکست خورد و صداوسیما بدون اینکه حق پخش را پرداخت کند، پخش بازیها‌ را از سر گرفت.

سازمان لیگ فوتبال در ادامه با رقم‌های کمتری با برخی مجموعه‌ها قرارداد بست و امتیازیِ اسمی پخش این بازیها را واگذار کرد، تا این مجموعه‌ها وارد فاز حقوقی شوند و مسئولان صداوسیما را برای پخش بدون خرید امتیاز این بازیها به مراجع قضایی بکشانند و بدین ترتیب، چالش میان اهالی فوتبال و مدیران سازمان صداوسیما وارد فاز تازه‌ای شد.

در یکی از این واگذاری‌ها که در روزهای اخیر توسط تابناک رونمایی شد، سازمان لیگ در قراردادی با یک شرکت، امتیاز پخش بازیها در تمامی عرصه‌ها را واگذار کرده است. مدیرعامل شرکت مذکور نیز در نامه‌ای خطاب به مدیران شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی، مدیران مسئولان خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و مدیران کانال‌های شبکه اجتماعی یادآور شده هرگونه تصویربرداری و بازپخش محتوای ویدیویی مسابقات فوتبال کشور صرفاً با مجوز این شرکت مجاز است.

مسئولان صداوسیما پیش از این در استدلال‌هایی هرگونه پرداخت هزینه برای پخش مسابقات فوتبال را از منابع این سازمان غیرقانونی خواندند و عذرشان را برای عدم پرداخت حق پخش منع قانونی خواندند اما در عین حال صداوسیما بازیها‌ی لیگ‌های خارجی، جام جهانی، المپیک و… را خریداری می‌کند و ظاهراً این منع قانونی برای خرید حق پخش مسابقات صرفاً برای بازیهای لیگ برتر فوتبال وجود دارد!

پس از آنکه نامه‌ای از درآمد تبلیغات تلویزیون از دربی که صحت و سقم آن مشخص نیست در فضای مجازی منتشر شد، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اقدامات سختگیرانه‌ دیگری را در پیش گرفتند و ظاهراً درگیری میان این مجموعه‌ها و شرکت صاحبِ امتیاز تبلیغات محیطی (اطراف زمین فوتبال) لیگ برتر فوتبال به نقطه اوج خود رسیده و نشانه‌های افزایش این تقابل برای تماشاگران فوتبال نیز عیان شده است.

در همین راستا، تصویر بازیهای هفته یازدهم لیگ برتر به صورت کج و با کادر غیرحرفه‌ای همراه بود و بدین ترتیب تصویربردار موفق شده بود، بخش اعظم تبلیغات محیطی فدراسیون فوتبال را در کادر دوربین صداوسیما جای ندهد. این اقدام با واکنش شرکت صاحبِ امتیاز حق پخش مواجه شد و این شرکت در بنرهای تبلیغاتی اطراف زمین از رویکرد غیرحرفه‌ای تلویزیون در پوشش مسابقات فوتبال عذرخواهی کرد!

به نظر می‌رسد این درگیری به نقطه‌ای رسیده که اکنون قرار است مردم هزینه‌اش را پرداخت کنند. انتظار می‌رود مسئولان تصمیم گیر صداوسیما در این زمینه رفتار دوراندیشانه‌ای را در پیش بگیرد، چرا که پیش شرط خصوصی سازی فوتبال و درآمدن دست تیم‌هایی چون استقلال و پرسپولیس از جیب دولت، کسب درآمد است و اصلی ترین درآمد در فوتبال دنیا، حق پخش است. بنابراین انتظار می‌رود اتفاقی که دیر یا زود باید بیافتد را اکنون رقم بزنند و به این بحران بی‌حاصل نیز پایان دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید