فضای کسب‌وکار: پیشرفت در شاخص‌ها، پسرفت در رتبه

    کد خبر :136619

 بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود به رتبه‌بندی کشورها بر اساس شاخص سهولت انجام کسب‌وکار پرداخته است. این شاخص با ارزیابی ۱۰ نماگر در حوزه‌های قانونی، اجرایی و قضایی به بررسی ۱۹۰ کشور می‌پردازد. ایران در سال جاری رتبه ۱۲۴ را به خود اختصاص داده است.

الهام میرمحمدی: بانک جهانی در گزارش تازه خود با در نظر گرفتن ده عامل مختلف به بررسی ۱۹۰ کشور جهان و رتبه‌بندی آنها برای انجام تجارت پرداخته است.

به گزارش بازتاب، اندازه‌گیری این شاخص نشان می‌دهد که در کدام کشورها راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط آسان‌تر است.

ده نماگری که بانک جهانی برای بررسی شاخص سهولت کسب‌وکار در این کشورها مورد بررسی قرار داده عبارتند از: شروع کسب‌وکار جدید، اخذ مجوزهای ساخت، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبارات، حفاظت از سرمایه‌گذاران اقلیت، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، الزام‌آور بودن اجرای قراردادها و برطرف‌سازی مشکل پرداخت بدهی‌ها.

بر اساس این گزارش، در میان ۲۰ کشور برتر، ۱۴ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، سه کشور از اعضای اروپا و آسیای مرکزی و سه کشور عضو آسیای شرقی و اقیانوسیه هستند.

۲۰ کشوری که جایگاه نخست تا بیستم را در این فهرست به خود اختصاص داده‌اند، ویژگی‌های مشترکی دارند.

در مجموع می‌توان گفت ۱۸ کشور در زمره کشورهای ثروتمند و پردرآمد در جهان قرار دارند.

کشورهایی که جایگاه اول تا پنجم را از آنِ خود کرده‌اند عبارتند از: نیوزیلند، سنگاپور، دانمارک، کره جنوبی و هنگ‌کنگ/ چین.

جمهوری یوگوسلاوی سابق (مقدونیه) با کسب رتبه ۱۱، تنها اقتصاد با درآمد متوسط و گرجستان با کسب رتبه ۹، تنها کشور با درآمد پایین‌تر از متوسط در این لیست هستند.

اگر چه ثروتمند بودن، موقعیت کشورها در رتبه‎بندی شاخص سهولت کسب‌وکار را تضمین نمی‌کند، اما بسیاری از اقتصادهای با درآمد بالا همچنان امکان پیشرفت و رشد دارند و می‌توانند جایگاه خود را بهبود ببخشند.

در میان ۲۰ کشور برتر، گرجستان با کسب رتبه ۹، بیشترین تعداد اصلاحات مربوط به قوانین کسب‌وکار را از سال ۲۰۰۳ تاکنون داشته است.

مشارکت نیروی کار و کاهش نابرابری در دستمزد اگر چه در اندازه‌گیری شاخص سهولت کسب‌وکار تاثیری ندارد، اما بر اساس گزارش بانک جهانی، این دو مورد در مورد ۲۰ کشور برتر به صورت مشترک وجود داشته است.

جدول زیر رتبه و امتیاز ۲۰ کشور نخست را در این زمینه نشان می‌دهد:

رتبه کشور امتیاز
۱  نیوزیلند  ۸۸٫۵۵
۲  سنگاپور  ۸۴٫۵۷
۳  دانمارک  ۸۴٫۰۶
۴  کره جنوبی  ۸۳٫۹۲
۵  هنگ‌کنگ / چین  ۸۳٫۴۴
۶  ایالات متحده آمریکا  ۸۲٫۵۴
۷  بریتانیا  ۸۲٫۲۲
۸  نروژ  ۸۲٫۱۶
۹  گرجستان  ۸۲٫۰۴
۱۰  سوئد  ۸۱٫۲۷
۱۱  جمهوری مقدونیه  ۸۱٫۱۸
۱۲  استونیا  ۸۰٫۸۰
۱۳  فنلاند  ۸۰٫۳۷
۱۴  استرالیا  ۸۰٫۱۴
۱۵  تایوان  ۸۰٫۰۷
۱۶  لیتوانی  ۷۹٫۸۷
۱۷  ایرلند  ۷۹٫۵۱
۱۸  کانادا  ۷۹٫۲۹
۱۹  لتونی  ۷۹٫۲۶
۲۰  آلمان  ۷۹٫۰۰

جایگاه ایران

اگر چه امتیاز ایران در گزارش سهولت انجام کسب‌وکار جهانی افزایش یافته اما جایگاه ایران در گزارش اخیر رتبه ۱۲۴ است. این در حالی است که سال گذشته رتبه ایران ۱۲۰ بوده است.

این گزارش همچنین بهبود ۰٫۲۶ درصد امتیاز ایران را نشان می‌دهد. ایران با کسب امتیاز ۴۸٫۵۶ از کشورهای برزیل، مصر، لبنان و … سبقت گرفته است.

بر اساس این گزارش، ایران در نماگرهای شروع کسب‌وکار رتبه ۹۷، اخذ مجوزهای ساخت رتبه ۲۵، دسترسی به برق رتبه ۹۹، ثبت مالکیت رتبه ۸۷، الزام‌آور بودن اجرای قراردادها رتبه ۸۰، پرداخت مالیات رتبه ۱۵۰ و اخذ اعتبارات رتبه ۹۰ را در سطح بین‌المللی کسب کرده است.

امتیاز شاخص کل برای ایران بهبود یافته اما به دلیل عملکرد بهتر سایر کشورها، ایران رتبه ۱۲۴ را کسب کرده است.

منبع: بانک جهانی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید