محدودیت های کاتسا بیشتر از قعطنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است

  • تیتر یک
  • چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۲:۳۹
    کد خبر :136545

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن مقایسه مفاد قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با قانون کاتسا معتقد است کاتسا بسیار خطرناک تر از قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

احمد امیر آبادی  با بیان اینکه قانون کاتسا از هشتم آبان ماه اجرایی می گردد گفت:  باید قانون کاتسا با قطعنامه و برجام مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مقایسه تحریم های موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ و کاتسا گفت: در این قطعنامه، فقط فعالیت موشک بالستیکی که برای حمل سلاح هسته ای طراحی شده، منع شده است؛ اما در کاتسا، انواع فعالیت ها و برنامه های موشکی بالستیکی ایران حتی برد کوتاه و متوسط منع شده است، هرچند که برای حمل سلاح هسته ای طراحی نشده باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قطعنامه، این ممنوعیت دارای مدت زمان حداکثر ۸ ساله است.اما بر اساس کاتسا، در قانون جدید عبارت «ظرف زمان ۸ ساله» برداشته شده است و این گونه ایران را در معرض تحریم بی نهایت قرار داده اند.

امیر آبادی در مقایسه تحریم های تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ و کاتسا (از جهت تنوع تسلیحات) نیز گفت: قطعنامه؛ واردات یا صادرات تسلیحات متعارف با اجازه شورای امنیت را مجاز می داند.اما کاتسا مراجعه به شورای امنیت برای اخذ مجوز تسلیحات متعارف (حذف بند ارجاع به شورای امنیت) را ممنوع کرده است.علاوه بر این بر اساس کاتسا تحریم تسلیحات متعارف (به دلیل حمایت از تروریسم) و هر نوع فعالیت، آموزش و خدمات مستشاری مدنظر آمریکا قرار دارد.

وی در مقایسه تحریم داخلی سپاه در برجام و کاتسا گفت: بر اساس پی نوشت ۱۶ از ضمیمه ۱۱ برجام، موسسات مالی غیرآمریکایی، غیرایرانی که با موسسات مالی ایرانی (شامل بانک مرکزی ایران) که در فهرست SDN قرار ندارند، معامله انجام دهند، به دلیل فعالیت آن موسات مالی ایرانی در نقل و انتقالات یا روابط بانکی با افراد و اشخاص حقوقی که در فهرست SDN نام برده شده اند، در معرض تحریم ها نخواهند بود، مشروط به ا ینکه موسسه مالی غیرآمریکایی، غیرایرانی، نقل و انتقالات مشخص مزبور با افراد و اشخاص حقوقی ایرانی نام برده شده در فهرست SDN را انجام نداده باشد و یا آنها را تسهیل نکرده باشد و به شکل دیگری در چنین روابط بانکی دخیل نبوده باشد.

امیر آبادی ادامه داد: اما بر اساس کاتسا، در بخش ۵ قسمت C بند B قانون کاتسا کلیه معاملات با سپاه ممنوع شده و در SDN LIST قرار می گیرند.

عضو هیات رئیسه مجلس در تحلیل مصادیق نقض برجام در قانون جدید کاتسا گفت:سپاه به صورت هدفمند و تعمیم یافته موضوع تحریم های جدید تروریستی قرار گرفته است.برای اولین بار در بخش تحریم های تروریستی، سپاه مسئول تمام فعالیت های بالستیکی معرفی شده است.امکان بازگرداندن همه تحریم های تعلیق شده در برجام به بهانه ارتباط با سپاه با برنامه موشکی وجود دارد.وضع عنوان جدید برنامه بی ثبات ساز منطقه ای برای تحریم سپاه نیز در دستور کار آمریکا قرار خواهد گرفت.

وی در تحلیل  علت از بین رفتن دستاورد های برجام با اجرای کاتسا گفت:کاهش تعداد بانک های طرف تعامل، اعمال مجدد تحریم های بانکی به بهانه فعالیت های تروریستی ایران، عدم همکاری قطعی بانک های بزرگ، فشار به بانک ها و کشورها برای عدم دسترسی ایران به پول فروش نفت، قرار گرفتن بخش نفت سر دوراهی کار با سپاه یا تحریم، افزایش ریسک سرمایه گذاری و کاهش سهم سپاه در شرکت های مشمول تحریم از ۵۰ به ۲۵% در دستورالعمل خزانه داری، کاهش جدی دسترسی ایران به ارز، احتمال تحریم ثانویه بانک مرکزی در صورت عدم قطع همکاری با سپاه، تحریم بخش های معدن، صنعت خودروسازی، پتروشیمی، نفت، الکترونیک، مخابرات و رایانه ایران و بانک های خدمات دهنده به آنها به بهانه مقابله با برنامه موشکی از اثرات اجرای قانون کاتسا است.

ردیف

دستاوردهای نسبی برجام

وضعیت پیشرو با اعمال قانون کاتسا

۱

برقراری روابط با بانک های کوچک

کاهش تعداد بانک های طرف تعامل

۲

تعلیق تحریم های نفتی و افزایش صادرات

اعمال مجدد تحریم های بانکی به بهانه فعالیت های تروریستی ایران

۳

سرمایه گذاری خارجی در برخی بخش ها

عدم همکاری قطعی بانک های بزرگ

۴

تعلیق تحریم بانک مرکزی و ثبات نرخ ارز

فشار به بانک ها و کشورها برای عدم دسترسی ایران به پول فروش نفت

۵

تعلیق تحریم ثانویه بانک های تجاری

امکان هزینه کرد پول نفت فقط در فعالیت هایی که اثبات شود تروریستی نیست

۶

خارج شدن نام ۴۰۰ شخص از لیست تحریم

قرار گرفتن بخش نفت سر دوراهی کار با سپاه یا تحریم

۷

برقراری خدمات بیمه خارجی

افزایش ریسک سرمایه گذاری و کاهش سهم سپاه در شرکت های مشمول تحریم از ۵۰ به ۲۵% در دستورالعمل خزانه داری

۸

اجاره به شرط تملیک هواپیما ایرباس و بوئینگ

کاهش جدی دسترسی ایران به ارز

۹

ماده ۲۶ برجام- عدم بازگشت یا تحمیل مجدد تحریم های تعلیق شده

احتمال تحریم ثانویه بانک مرکزی در صورت عدم قطع همکاری با سپاه و بخش دفاع و نهادهای وابسته به رهبری

۱۰

ماده ۲۸ برجام- تعهد به اجرای برجام یا حسن نیت و در فضای سازنده

تحریم بخش های معدن، صنعت خودروسازی، پتروشیمی، نفت، الکترونیک، مخابرات و رایانه ایران و بانک های خدمات دهنده به آنها به بهانه مقابله با برنامه موشکی

۱۱

ماده ۲۹ برجام- خودداری از هر گونه اقدامی که مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی بین‌المللی با ایران شود.

تشدید اعمال استانداردهای FATF

۱۲

افزایش انفجاری تعداد افراد حقیقی و حقوقی لیست تحریم ها

۱۳

افزایش نهادهای تحت تحریم به بهانه سپاه از ۶۰ نهاد فعلی به موارد بسیار زیاد

۱۴

تحریم مجدد نهادهای خارج شده از تحریم به بهانه های جدید

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید