برنامه اردکانیان برای کاهش بدهی وزارت نیرو

    کد خبر :136519

وزیر نیرو در مورد مطالبات و بدهی‌های این وزارتخانه گفت: ما ظرفیت‌های مناسبی در زمینه تامین منابع مالی داریم که نیازمند تدوین راهکارهای عملیاتی برای استفاده از این ظرفیت‌هاست و حمایت دولت و نمایندگان برای این بخش کار بسیار تعیین‌کننده است.

رضا اردکانیان امروز در حاشیه مراسم معارفه‌اش در وزارت نیرو با بیان اینکه صرفا اتکا به بحث انتقال آب، راهگشای ما نخواهد بود اظهار کرد: در برنامه تقدیمی به نمایندگان مجلس، یک سرفصل به موضوع بازنگری و بررسی طرح‌ها اختصاص داده شد. طبیعت مسایل آب با توجه به عدم قطعیتی که در ذات آن وجود دارد، مستلزم این است که هر از چندی به اتکای آمار و اطلاعات جدید، تصمیمات گذشته خود را مورد بازنگری قرار دهیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: زنجیره اتفاق‌ها در استفاده بهینه از آب از جمله کاهش تلفات و استفاده از پساب به شکل سالم، ابزارهایی است که به ما کمک می‌دهد از منابع موجود به صورت بهینه استفاده کنیم. با در نظر گرفتن همه این راهکارها، اگر با اجماع به این نقطه رسیدیم که برای مصارف شرب نیازمند انتقال آب هستیم، این روش نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وزیر نیرو ادامه داد: اولویت دولت نه تنها در وزارت نیرو بلکه در سایر بخش‌ها این است که از همه توانمندی های داخلی استفاده شود. از طرفی محدودیت منابع مالی در عرصه‌هایی از جمله صنعت برق موضوع تعیین‌کننده‌ای است؛ بنابراین ضمن تاکید بر استفاده از توان داخل، سعی خواهیم کرد از فرصت‌هایی که برای جلب سرمایه خارجی فراهم می‌شود، بهره‌مند شویم.

وی در مورد تخصیص بودجه به طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی نیز گفت: در این رابطه نمایندگان مجلس کمک کار وزارت نیرو خواهند بود.

اردکانیان گفت: ماموریت اصلی ما در ضمن پرداختن به طرح‌های توسعه، بحث مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف خواهد بود. حتی اگر همه آب‌های کشورهای همسایه را به ایران منتقل کنیم اما وضع مصرفمان همین باشد، یا اینکه در تولید برق سرمایه‌گذاری کنیم اما تغییری در مصرفمان ایجاد نکنیم، دیر یا زود باز در همین نقطه به شکل پیچیده‌تر قرار خواهیم گرفت.

وی در مورد اینکه آیا تجدید نظری در زمینه قراردادهای بین‌المللی امضا شده، مثل قرارداد احداث نیروگاه با یونیت ترکیه خواهید داشت یا نه؟ گفت: هیچ کار غیرقانونی را نه من و نه هیچ مسئول دیگری انجام نمی‌دهد. سعی می‌کنیم در چارچوب قانون و مقررات بهترین راهکار را پیدا کنیم که البته نیازمند فرصت است.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای حل مشکلمان با ترکیه و افغانستان در مورد آب‌های مرزی چیست؟ نیز گفت: ما در صحنه جغرافیا از حیث تنوع موضوع آب‌های مرزی و مشترک، یک کشور کم‌نظیر هستیم که هم امکان صادرات آب داریم و هم واردات آن. برای وزارت نیرو این یک فرصت است که روابطمان را با همسایگان تحکیم کنیم و در این مسیر از همراهی دستگاه دیپلماسی کشور و سایر دستگاه‌ها استفاده خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید