طعم گس نتایج کاراته ایران در جزایر قناری، به برگ برنده دست نزنید!

  • ورزشی
  • چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۲:۰۳
    کد خبر :136463

ناکامی کاراته ایران در مسابقات جهانی اسپانیا کام همه خانواده این رشته را تلخ کرده و نتایج رقم خورده در جزایر قناری طعم گس می‌دهد.

لشکر کاراته ایران به تهران رسید، اما با نتایجی ضعیف و دور از انتظار در آوردگاه جهانی تنریف. این بار جزایر قناری شاهد هنرنمایی کاراته ‌ایران نبود، این بار مدال‌های ناب طلا دور گردن ملی پوشان ایرانی نبود، انگار نه انگار که همین نفرات بودند که چند ماه قبل در قهرمانی آسیا مدال‌های طلا را برای کاراته ایران درو کردند.

پرداختن به ناکامی کاراته ایران شاید برای برخی ها که در باد قهرمانی آسیا خوابیده‌ بودند، خیلی خوش آیند نباشد، اما باید به نقاط ضعفی که وجود داشت اشاره کرد تا پس از اصلاحات نقاط ضعف و پرداخت به نقطه قوت کاراته ایران در رویداد های بعدی شاهد موفقیت این رشته باشیم.

به گزارش فارس، برای اینکه برخی از مسائل پشت پرده کاراته ایران مشخص شود. ابتدا باید به بخشی از حواشی خودساخته فدراسیون کاراته بپردازیم و اینکه چه عواملی باعث شد کاراته ایران در مسابقات جهانی در بخش ‌نو‌جوانان و امید‌ها ناکام باشد، اما شاگردان مهران بهنام فر در بخش جوانان از پنج فرصت سه مدال با ارزش کسب کنند.

نکته اول اینکه عقل سلیم می‌گوید به برگ برنده نباید دست زد، اینکه در طول چند سال‌ گذشته شهرام هروی سرمربی موفق کاراته ایران با تلاش بازیکنان و کادر فنی خود می‌توانند در رویداد‌های مختلف در بلندای جهان بایستند، حتما دلیلی دارد و آن موفقیت قطعا بدون دلیل و برهان نیست و حاصل تلاش و تفکرات جمعی بوده است. پس چه دلیلی دارد که مسئولان فدراسیون دست به ترکیب برنده کادر فنی تیم ملی ایران می زنند و باعث ناکامی کاراته‌ ایران می‌شوند؟ کادر فنی که با حضور شهرام هروی، حسین روحانی، شهاب سلطانی، سیدمحمد حسینی(مربی بدنساز موفق و توانمند کاراته ایران) و سعید حسنی پور(مربی جوان که به تازگی به کادر فنی اضافه شده و در کنار مربیان بزرگ کسب تجربه می‌کند)در رویداد‌های جهانی بارها افتخار آفرینی کرده‌اند، اما چرا دست به ترکیب برنده می‌زنند؟ اینکه حسین روحانی یکی از اسطوره‌های کاراته ایران تنها به دلیل پیشنهاد از سوی کشور ازبکستان از ترکیب کادر فنی کنار گذاشته می‌شود، واقعا تصمیمی غیرمنطقی و شاید فرصتی طلایی برای عقده‌گشایی باشد! حسین روحانی یکی از پتانسیل‌های کاراته ایران است که بدون شک از تجربیات پرارزش و تفکرات فنی او نمی‌توان به راحتی عبور کرد و قطعا تاثیرات حضور او در کنار تیم‌ ملی را در مسابقات مختلف جهانی و … شاهد بوده‌ایم. شاید برخی‌ها از روی عقده گشایی بخواهند با حاشیه‌سازی نام او را به فراموشی بسپارند، اما مدال‌های طلای حسین روحانی هیچ وقت از کارنامه کاراته ایران پاک نخواهد شد.

نکته دوم؛ حضور جاسم ویشگاهی قهرمان افتخار آفرین کاراته ایران در تمرینات تیم ملی در جزایر قناری بود که باعث تعجب همگان شده بود. ویشگاهی بدون شک یکی از بهترین‌های کاراته ایران در دوره قهرمانی بوده، اما این دلیل نمی‌شود که به یکباره او در تنریف تمرینات ملی پوشان را برعهده بگیرد. عکس‌ها و فیلم‌های موجود که از شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد نشان از آن داشت که او به عنوان مدیرفنی مسئولیت تیم را برعهده دارد! این سوال برای همه پیش آمده است حضور او در کنار تیم ملی با سفارش چه کسی بوده و هزینه سفر وی را چه کسی پرداخت کرده بود؟ آیا او را به سرمربی موفق تیم ملی تحمیل کرده ‌بودند؟ اگر تحمیلی در کار نبود، پس چرا تمرینات ملی پوشان را زیر نظر داشت و آنها را برای مسابقات آماده می کرد؟! حال به مهمترین سوالی که مسئولان فدراسیون باید به آن پاسخ دهند، این است.

در حال حاضر هدایت تیم ملی بزرگسالان فوتبال ایران را کارلوس کی روش برعهده دارد، آیا علی کریمی اسطوره ‌فوتبال ایران و یا علی دایی آقای گل دنیا می‌توانند، خودسرانه کنار تیم ملی به یک رویداد ملی اعزام شوند و قانون را زیر پا بگذارند و پیش از آغاز بازی رسمی تیم ملی تمرینات ملی پوشان را برعهده بگیرند؟ بدون شک جواب این سوال منفی است، پس چه دلیلی داشت که کاراته‌کاها قبل از آغاز مسابقات زیر نظر او تمرین می کردند؟ اینکه در فرض مثال برخی‌ها بخواهند به خاطر قوی شدن لابی های پشت پرده و ماندگاری خودشان به کاراته ایران لطمه بزنند، این دور از انصاف است.

حسین روحانی بدون دلیل با تمام پتانسیل‌های خود کنار گذاشته شد و شهرام هروی با ذهنی آشفته در یک رویداد بزرگ تنها ماند و حاصل این تصمیم غلط تنها یک مدال برنز از پنج فرصت در بخش امید‌ها بود. امیدواریم که این درس عبرتی باشد برای مسئولان فدراسیون تا از مشاورهای غلط اطرافیان خود دیگر استفاده نکنند. مسابقات جهانی اسپانیا به پایان رسید و حالا اگر مسئولان فدراسیون و دست های پشت پرده برای بقا خود دوست دارند ویشگاهی‌ و ویشگاهی ها سرمربی، مدیرفنی و یا مربی باشند، بسم‌الله این گوی و این میدان، اما لطفا این تصمیمات را در شب قبل از مسابقات نگیرند، چرا که نحوه رفتار، گفتار، تمرین و تفکرات و … مربیان با هم متفاوت است و بازیکنان ماه‌ها به شیوه تمرین سرمربی تیم ملی عادت کرده‌‌اند و بیکباره دو روز قبل از مسابقات همه چیز تغییر می‌کند و سرانجام این تصمیمات غلط باعث می‌شود نتایج کاراته ایران در اسپانیا طعم گس بدهد. آقایان لطفا دست به ترکیب برنده نزنید؛ هروی و کادر فنی تیم ملی بزرگسالان امتحان خود را به خوبی در رویداد‌های مختلف پس داده‌اند و جام‌های قهرمانی که در حال حاضر در فدراسیون روی میز است و خیلی ها با آن عکس یادگاری گرفته و می‌گیرند با تفکرات همین مربیان جوان است.

نکته سوم، مهران بهنام فر سرمربی تیم ملی جوانان کاراته یا به روایتی ناجی کاروان کاراته ایران در اسپانیا، کسی که با درخشش شاگردانش در جزایر قناری اجازه غرق شدن کشتی کاراته ایران را نداد. پرداختن به کیفیت فنی مهران بهنام فر، شهرام هروی و حسین روحانی بدون شک تکراری است و نیازی به تعریف و تمجید این مربیان نیست، چرا که کارنامه آنها نشان می‌دهد که این مربیان جوان پایانی بودن برای تفکرات مربیان سنتی و حالا کاراته ایران با تفکرات امثال این مربیان جوان موفق است، به شرطی که دخالت‌ی در تصمیمات آنها نباشد. راز موفقیت مهران بهنام فر و شاگردانش در اسپانیا همین بود. مهران بهنام فر به هیچ عنوان در امور فنی به کسی اجازه دخالت کردن را نداد و صفر تا صد مسئولیت تیم را برعهده داشت و در پایان هم علی‌رغم میل باطنی برخی ها که دوست نداشتند او نتیجه بگیرد، نتیجه گرفت و ناجی کاراته ایران هم لقب گرفت. او با حمایت اسپانسری که برای تیم آورده بود، از لحاظ مالی شاگردان خود را شارژ روحی کرد و حتی سالن اختصاصی بدنسازی را با کمک اسپانسری که داشت برای ملی پوشان مهیا کرد و در پایان رو سفید از تاتامی تنریف خارج شد.

او از پنج فرصتی که در اختیار داشت، توانست یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز کسب کند. بهنام فر پیش از آغاز مسابقات قهرمانی جهان بارها و بارها در گفت‌وگو‌ با رسانه‌های مختلف اعلام کرد که پس از پایان مسابقات جهانی اسپانیا دیگر با تیم ملی کاراته ایران همکاری نخواهد کرد. این صحبت‌ها شوک بزرگی به کاراته ایران است، چرا که کاراته ایران در کمتر از هشت ماه دیگر باید در المپیک جوانان آرژانتین حضور داشته باشد و بدون شک کاراته ایران باید منت مربی باهوشی مثل بهنام فر را بکشد و اجازه ندهد که او با فدراسیون قطع همکاری کند. عدم همکاری وی با فدراسیون قطعا لکه سیاهی در کارنامه فدراسیون کاراته خواهد بود. صادق فرجی رئیس جوانان فدراسیون باید پادرمیانی کند و نباید اجازه دهد که تفکرات غلط اطرافیان وی باعث جدایی سرمربی موفق تیم ملی جوانان کاراته ایران شود.

در اعزام کاراته ایران به اسپانیا ضعف‌های زیادی دیده می‌شود، عدم اعزام نایب رئیس بانوان به مسابقات نکته بسیار جالبی بود، تیم ملی در حالی با تعدادی از مربیان و سرپرست به مسابقات جهانی اعزام شد که شاهدیم در مسابقات کاتا فاطمه سادات صادقی در حالی که در سالن مسابقات حضور داشت، نتوانست در زمان ممکن به روی تاتامی برود و به همین راحتی از گردونه رقابت‌ها کنار گذاشته شد. قطعا اگر نایب رئیس بانوان در این اعزام حضور داشت، می‌توانست هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که حدیثه جمال در بخش کاتا در حالی مدال برنز کسب کرد که مربی وی در تهران حضور داشت و یا اینکه کاتای تیمی اصفهان که مدال برنز را آن خود کرد، از داشتن مربی در این رویداد بی نصیب بود اما دقیقا تعدادی از مربیانی که در اسپانیا با شاگردان خود حضور داشتند، بدون مدال به ایران بازگشتند! این نشان می‌دهد که در اعزام مربیان دقت لازم صورت نگرفته است.

در مورد بخش بانوان علی‌رغم مدال‌های طلا و نقره که کسب شده نکات منفی بسیار زیادی وجود دارد که قطعا محسن آشوری دبیر فدراسیون که همیشه در مورد بانوان تصمیم می‌گیرد، باید پاسخگو باشد. به هر حال او همیشه تصمیم گیرنده اول و آخر در بخش بانوان است.

در پایان هم باید به نتایج ضعیفی که جوانان کسب کرده‌اند اشاره کنیم. سنگینی ترازوی ضعف فنی ملی پوشان نوجوان کمتر از ضعف بدنسازی بود و در طول مسابقات شاهد بودیم که ملی پوشان با بدن‌های خسته روی تاتامی رقص پا می‌کردند و یکی پس از دیگری حذف می‌شدند. قطعا برگزاری مسابقات در طول یک روز تاثیرات منفی زیادی روی ملی پوشان داشت اما نباید فراموش کنیم که تیم ملی نوجوانان در بخش بدنسازی مشکلات زیادی داشت. فدراسیون کاراته در حالی با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می‌کند که شنید شده مربیان تیم ملی چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و امیدواریم این صحبت‌ها فقط شایعه باشد. به هر حال شاید به دلیل مشکلات مالی بوده که دکتر پیرانی مربی بدنساز تیم ملی خیلی دیرتر به جمع کادر فنی تیم ملی اضافه شد و در کمتر از سه ماه توانست کنار ملی پوشان حضور داشته باشد. اینکه حسن روحانی سرمربی تیم ملی نوجوان در این مسابقات دست تنها روی صندلی کوچ بود و نادرت جودت به دلیل نداشتن کارت کوچ شانس نشستن روی صندلی کوچ را از دست داد و در طول مسابقات روحانی ناچار بود از آن سوی سالن به سوی دیگر سالن برود تا روی صندلی کوچ بنشیند اما نورچشمی ها کارت کوچینگ را از قبل رزرو داشتند، اینکه چرا در تقسیم بندی گرفتن کارت کوچ عدالت رعایت نشده هم مباحث زیادی مطرح است.

متاسفانه در کنار تیم ملی دختران و پسران افراد زیادی به اسپانیا اعزام شد‌‌ند که هیچ کمکی نتوانستند به کادر فنی کنند، اما در لیست اعزامی کاروان کاراته به اسپانیا تنها یک مربی بدنساز بود که آن هم به دلیل بیماری از نیمه‌های راه به ایران بازگشت و عملا تیم ملی بدون مربی بدنساز به رویداد جهانی اعزام شد.

به هر حال پرونده دهمین دوره مسابقات کاراته نوجوانان، جوانان و امید ها در حالی بسته شد که کاراته ایران با کسب 2 مدال طلا، 2 نقره و 6 برنز به کار خوددر اسپانیا پایان داد. در واقع با نتایجی که چند ماه قبل کاراته در تورنمنت ترکیه کسب کرد، انتظار می رفت که حداقل در یکی از سه سکوی قهرمانی قرار بگیرد، اما این اتفاق رخ نداد و حالا امیدواریم که مسئولان فدراسیون با همدلی برای موفقیت کاراته ایران در المپیک جوانان آرژانتین و رویدا‌دهای پیش رو تلاش کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید