آیا جنگ ضد مسلمانان در فرانسه به پایان می رسد؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۱۸
    کد خبر :13617

آمارها نشان می دهد 92 درصد از مسلمانان فرانسه روز یکشنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به «امانوئل ماکرون» رای دادند اما آیا واقعا انتخاب وی، به معنای پایان یافتن تبعیض و خشونت علیه آنها است؟

پایگاه خبری دیده بان کشمیر در گزارشی نوشت: «امانوئل ماکرون» کاندیدای میانه رو با شکست دادن «مارین لوپن» کاندیدای راست افراطی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز یکشنبه (7 مه 2017) به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد.

پیروزی ماکرون در انتخابات با استقبال گسترده ای از سوی هواداران او و «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فعلی فرانسه و رهبران مختلف و سیاستمداران جهان غرب، به ویژه اروپا مواجه شد. حتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز به امانوئل ماکرون رئیس جمهور منتخب تبریک گفت و برای همکاری با او ابراز علاقه کرد.

پیروزی قاطعانه ماکرون تسکین بزرگی برای متحدان اروپایی این کشور محسوب می شود که نگران بودند به دنبال تحولات پوپولیستی مربوط به همه پرسی برگزیت و پیروزی ترامپ، پیروزی لوپن نیز بر نگرانی های آنها در خصوص فروپاشی اتحادیه اروپا بیافزاید.

ماکرون در سخنرانی پس از پیروزی خود گفت که فرانسه از هم پاشیده و تقسیم شده را بار دیگر متحد خواهد کرد. او گفت که برای احیاء روابط میان اروپا و شهروندانش تلاش خواهد کرد. ماکرون افزود که «جهان در حال تماشای ما است  شد و منتظر است که ما از  روح روشنگری، که بسیاری از نقاط را تهدید  می کند، دفاع کنیم.»

برخلاف ماکرون که حامی جهانی شدن است، کاندیدای راست افراطی متعهد شده بود که فرانسه را از نیروهای جهانی شدن محافظت می کند و اعلام کرد که اکنون زمان رهایی فرانسه از چنگال نخبگان متکبر است. لوپن در تاریخ 24 آوریل بر دیدگاه های ضد مهاجر و ضد جهانی شدن خود تاکید، و تلاش های احزاب جریان اصلی برای ممانعت از ریاست جمهوری او را محکوم کرد. او به خصومت با اتحادیه اروپا و ناتو ادامه داد و می خواست از کارگران فرانسه با بستن مرزها، کنار گذاشتن یورو، و لغو قراردادهای تجاری با اتحادیه اروپا محافظت کند.

قابل ذکر است که سه روز قبل از دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روز یکشنبه 23 آوریل، در تیراندازی در خیابان شانزه لیزه پاریس یک پلیس فرانسوی به ضرب گلوله کشته، و دو نفر دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

این حادثه مسائل مربوط به تروریسم، مسلمانان فرانسه، امنیت و مهاجرت را بار دیگر وارد خط مقدم مبارزات انتخاباتی فرانسه کرد. مارین لوپن خواستار تعطیلی تمام مساجد شد و با دیگر شعار خود در مورد لزوم بستن مرزها به روی مهاجران را تکرار کرد. لوپن بر ضعف ماکرون برای مقابله با تروریسم و داعش تاکید کرد.

ماکون برخلاف رقبای راست و چپ خود از هدف قرار دادن مسلمانان اجتناب ورزید و به شعار در مورد اعمال قوانین سخت گیرانه علیه آنها متوسل نشد.

اکثریت مسلمانان در فرانسه و دیگر کشورهای اسلامی از پیروزی ماکرون در انتخابات خوشحال شدند زیرا وی برای مسلمانان فرانسه بهتر از «لوپنِ متعصب» بود.

به دنبال اعلام نتیجه انتخابات، «آنووار کبیبچ» رئیس شورای مسلمانان فرانسه در پیامی که از شبکه مجازی خود منتشر کرد، ضمن تبریک انتخاب امانوئل ماکرون به عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه اظهار داشت: «انتخاب ماکرون، برادری و همدلی را برای فرانسه به ارمغان خواهد آورد». «دلیل بوبکر» امام جمعه مسجد جامع پاریس نیز در وب ‌سایت رسمی این مسجد با تبریک انتخاب ماکرون، نتایج این انتخابات را جوابی به مخالفان همگرایی در فرانسه از سوی نمایندگان تمامی ادیان در این کشور دانست و افزود: «ماکرون امیدی برای مسلمانان فرانسه است.»

«کمال کابتانه» امام جمعه مسجد شهر «لیون» نیز با انتشار بیانیه ‌ای اظهار داشت: «رای ‌دهندگان در فرانسه با انتخاب امانوئل ماکرون، آگاهی خود را نسبت به خطر گفتمان‌ های تبعیض آمیز و احزاب راست افراطی نشان دادند. مسلمانان فرانسه نیز که رای خود را به ماکرون داده ‌اند، در این پیروزی سهیم هستند.»

«عمار الاصفر» رئیس بنیاد مسلمانان فرانسه نیز اعلام کرد: «از پیروزی ماکرون در این انتخابات خرسندیم. آرزو داریم وی صلح اجتماعی، برادری، آزادی و برابری را در درون یک رفاه اجتماعی ایجاد کند.»

با این حال آنها از این موضوع غافلند که جنگ ضد مسلمانان در غرب هیچگاه پایان نمی یابد.

تمامی مقامات غربی در زمانی روی کار آمدن در باغ سبز به مسلمانان نشان می شوند و مدعی می شوند که برای بهبود اوضاع آمده اند. باراک اوباما را به خاطر بیاورید که پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری وعده داد روابط با مسلمانان را بهبود بخشد. او در سخنرانی خود در شهر «قاهره» مصر گفت که برای آشتی با جهان اسلام آمده است.

اما در نهایت نه تنها اوضاع مسلمانان امریکا بهبود نیافت، بلکه وی برای حل و فصل بحران فلسطین، یمن، سوریه، و کشمیر هم کاری نکرد. او حتی با سیاست های خود القاعده را تقویت کرد و گروهی به نام داعش را نیز آفرید. بنابراین چه انتظاری می توان از ماکرون داشت؟

در فرانسه حدود 5 میلیون مسلمان زندگی می کنند – 7.5 درصد کل جمعیت این کشور. این کشور بیشترین سهم مسلمانان را در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی دارد.

دستکم دو میلیون مسلمان تابعیت فرانسوی دارند. جامعه مسلمان این کشور از مهاجرانی از کشورهای تونس، مراکش، الجزیره و کشورهایی از جنوب آسیا تشکیل شده است.

بنابراین باید نتیجه گیری کرد با وجود پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات فرانسه تبعیض علیه مسلمانان در فرانسه و دیگر کشورهای غربی به طور کلی ادامه خواهد یافت.

سایت فرانسوی «لاکروا» اعلام کرده است 92 درصد از مسلمانان فرانسه روز یکشنبه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به امانوئل ماکرون رای دادند. این در حالی است که مسجد بزرگ پاریس نیز پیشتر در بیانیه ای از مسلمانان خواسته بود که به ماکرون رای بدهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید