خرج سلامت باید کم شود، شرط حیات طرح تحول سلامت

    کد خبر :136115

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ابلاغیه سازمان بیمه سلامت را گامی در جهت صرفه جویی در هزینه های نظام سلامت دانست.
سیامک مره صدق ، با اشاره به دستورالعمل جدید سازمان بیمه سلامت مبنی بر اینکه در راستای اجرای مصوبه مجلس، بند الف تبصره ۱۷ قانون بودجه ۹۶، از این پس ۲۳ درصد دارندگان دفترچه بیمه همگانی برای دریافت خدمات درمانی تنها باید به بخش دولتی و دانشگاهی مراجعه کنند، گفت: اجرای این بخشنامه گامی در جهت صرفه جویی هزینه های طرح تحول سلامت و اجرای برنامه ششم توسعه است و مشکلی در آن نمی بینم، زیرا هدف طرح تحول سلامت از ابتدا پوشش درمان افرادی بود که توانایی پرداخت هزینه های درمانی خود را نداشتند.

وی افزود: کسانی که مشمول بخشنامه سازمان بیمه سلامت شده اند، افرادی هستند که بدون پرداخت حق بیمه، بیمه شده اند و این امکان برای آن ها وجود دارد که بدون پرداخت هزینه به مراکز دولتی مراجعه و خدمات درمانی دریافت کنند.

به گزارش مهر مره صدق با بیان این مطلب که اگر بخواهیم هزینه درمان همه افراد را در بخش خصوصی و آن هایی که حق بیمه نمی پردازند را از طریق سازمان های بیمه گر پایه پرداخت کنیم، منابع لازم برای تامین اعتبار این برنامه وجود ندارد، اظهار کرد: این موقعیت خوبی است برای افراد که بدون پرداخت حق بیمه با مراجعه به مراکز دولتی خدمات دریافت کنند.

نماینده کلیمیان در مجلس با تاکید بر این که اگر می خواهیم طرح تحول سلامت ادامه پیدا کند، علاوه بر اجرای ابلاغیه سازمان بیمه سلامت، سیستم ارجاع نیز باید اجرا شود، ادامه داد: هر بیمار محترم سیستم بیمه پایه که قصد مراجعه به پزشک متخصص را دارد، پیش از مراجعه به متخصص، حتما باید از پزشک عمومی برگ ارجاع دریافت کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه نمی توان تمام آزمایش هایی که به ذهن می رسد را برای بیمار درخواست کرد، بیان کرد: آزمایش های مورد نیاز باید بر اساس یک مبنای علمی درخواست شود، اما متاسفانه آزمایش هایی که درخواست داده می شود، چندین برابر آزمایش هایی است لازم است انجام می شود.

مره صدق با انتقاد از حجم زیاد انجام آزمایش در زمینه سی تی اسکن و ام آر آی، خاطرنشان کرد: در تهران به تنهایی به اندازه تمام اروپا سی تی اسکن و ام ار آی داریم که بسیار هزینه بر است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه درصد تشخیص مثبت اقدامات تصویر برداری در ایران بسیار پایین تر از اروپاست و نشان دهنده این است که بخش قابل توجهی از بودجه درمان که می تواند در بخش های مفیدتری مصرف شود و لازمه این کاراجرای سیستم ارجاع است.

مره صدق تصریح کرد: به اعتقاد من این دو کار باید انجام شود تا طرح تحول سلامت بتواند به حیات خود ادامه دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید