محاکمه 4 دزد دریایی سومالیایی در تهران

    کد خبر :136111

چهار دزد دریایی سومالیایی که متهم هستند قصد ربودن ملوانان ایرانی را داشتند، در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می‌شوند

شهریور سال ٩٤ به نیروهای امنیتی ایران خبر رسید یک لنج ماهیگیری که در آب‌های آزاد مشغول به کار بوده، توسط دزدان دریایی سومالی ربوده ‌شده ‌است. اطلاعات اولیه حاکی از آن بود که ٢٥ ملوان ایرانی که در لنج بودند نیز توسط این افراد به گروگان گرفته ‌شده‌اند. در حالی که نیروهای امنیتی ایران در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این لنج بودند، خبر رسید تعدادی از این ملوان‌ها موفق به فرار و چهار دزد دریایی سومالیایی نیز دستگیر شدند.

این در حالی بود که دزدان دریایی در تماس با خانواده ربوده‌شدگان و مقامات ایران اعلام کرده‌ بودند چند صد میلیون دلار برای آزادی این ملوان‌ها می‌خواهند. این دزدان و ملوانانی که موفق به فرار شده‌ بودند، به آب‌های ایران برگشته و توسط کشتی ایتالیایی که به فرار آنها کمک کرده‌ بود، به مقامات ایران تحویل داده ‌شدند. زمان بازگشت این ملوان‌ها به ایران روایت‌های متفاوتی از اینکه آنها چطور موفق به فرار شدند، در رسانه‌ها منتشر شد از جمله اینکه یکی از ملوان‌ها مدعی‌ شده ‌است به بهانه مواد مخدر به سراغ یکی از دزدان دریایی رفته و سپس در یک فرصت مناسب موفق به فرار شده‌ است. در روایتی دیگر پدر ناخدای لنج ربوده‌شده که دست دزدان دریایی سومالیایی است، گفته‌ بود ملوان‌ها آزاد شدند؛ نه اینکه فرار کردند و این حاصل معامله یک کشتی ایتالیایی با دزدان دریایی بود. بااین‌حال روایت رسمی از این فرار بزرگ وجود نداشت و پرونده به دور از چشم رسانه‌ها تکمیل و به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد.

در اطلاعات جدیدی که در پرونده وجود دارد، مشخص شد لنج جابر و لنج سراج شهریور سال ٩٤ در خلیج عدن توسط دزدان دریایی محاصره شده و ملوان‌های ایرانی که برای ماهگیری رفته بودند، توسط دزدان به اسارت گرفته ‌شده‌اند. درحالی‌که این ٢٥ ملوان به مخفیگاه دزدان دریایی برده ‌شده‌ بودند و دزدان برای آزادی آنها چند صد میلیون دلار از دولت ایران خواسته بودند و مذاکرات دراین‌باره ادامه داشت، چند نفر از ملوان‌های ایرانی به‌خاطر وضعیت بد بهداشتی و شکنجه‌هایی که از سوی دزدان دریایی بر آنها اعمال شده بود، جان خود را از دست دادند.

در این میان دزدان دریایی به لنج دیگری که باری بود، حمله کردند اما چند نفر از ملوان‌های لنج که از بقیه قوی‌تر و هوشیارتر بودند، بعد از بررسی وضعیت محل متوجه شدند مهماتی که دزدان دریایی برای حفاظت از خود و ترساندن ملوان‌ها همراه دارند، قلابی است و هیچ‌کدام عمل نمی‌کند. آنها متوجه شدند تمامی سلاح‌ها و آر‌پی‌جی‌زن‌ها و توپ‌هایی که در محل است زنگ زده یا از کار افتاده‌اند. بنابراین در یک فرصت مناسب که هوا توفانی شده بود، به چهار دزد دریایی سومالیایی که در محل بودند، حمله کردند و بعد از درگیرشدن با آنها و گروگان‌گرفتن‌شان و تهدید موفق شدند فرار کنند.

شواهد حاکی از آن است که چهار دزد سومالیایی احتمالا از سران باندهای فعال دزدان دریایی آب‌های خلیج عدن هستند و با دیگر دزدان دریایی ارتباط دارند و همان‌هایی هستند که ملوان‌های لنج جابر و سراج را که لنج‌های ماهیگیری هستند، دزدیده‌اند. متهمان سومالیایی به زودی پای میز محاکمه می‌روند تا علاوه بر محاکمه به اتهام آدم‌ربایی و دزدی دریایی درباره ارتباطشان با دیگر دزدان دریایی و ملوان‌های اسیر ایرانی در سومالی توضیح دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید