جنگل های مازندران زیر آتش خطای انسانی

    کد خبر :135925

آتش افزوی برخی شکارچیان غیرمجاز و دامداران در جنگل های مازندران ، چهار نقطه از اراضی جنگلی با درختان کمیاب این استان را در 48 ساعت گذشته دچار آتش سوزی کرد.

منابع مسئول در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران روز سه شنبه گفتند که هم اکنون حدود 25 هکتار از اراضی جنگلی استان که بخشی از آنها رویشگاه گونه های کمیاب ‘راش’ و ‘سرخ دار’ است ، در شهرستان های آمل ، بابل، نور و نکاء در آتش ناشی از غفلت و خطای انسانی می سوزد.

یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران برای خاموش کردن آتش سوزی به دنبال استفاده از بالگرد و بسیج نیروهای مردمی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت که هم اکنون بخشی از جنگل منطقه امامزاده عبدالله در شهرستان آمل ، رودبارک و گزنه سرا در شهرستان نور ، بندپی در شهرستان بابل و لیمونده در شهرستان نکا در حال سوختن است .

سرهنگ حسین علی خورشیدی علت آتش سوزی در این مناطق را آتش روشن کردن توسط شکارچیان غیر مجاز و دامداران منطقه و بی توجهی آنها در خاموش کردن آتش هنگام ترک منطقه بوده است .
وی افزایش کم سابقه دمای هوا در مازندران طی دو روز گذشته و وزش باد گرم را در گسترش آتش سوزی و مهار ناپذیری آن موثر دانست .

دمای هوای مازندران از روز یکشنبه رو به افزایش گذاشت و دیروز (دوشنبه) در بعضی مناطق به حدود 38 درجه رسید.

سرهنگ خورشیدی گفت که گونه های کمیاب درختی در این آتش سوزی ها در حال سوختن است که مهم ترین آن راش و سرخ دار در منطقه جنگلی امامزاده عبدالله آمل و بندپی بابل است .

وی افزود که به دلیل بروز این حوادث در مناطق صعب العبور، وزش باد شدید و وجود تنه درختان فرسوده بر جای مانده در جنگل، خاموش کردن آتش در این مناطق به درازا کشید.

سرهنگ خورشیدی گفت : برای تسریع درخاموش کردن آتش سوزی در مناطق جنگلی مازندران به دنبال بهره گیری از یک فروند بالگرد و بسیج نیروهای مردمی هستیم.

به گفته وی ، آتش در برخی از اراضی جنگلی در شهرستان های نور و نکاء با کمک نیروهای مردمی و یگان حفاظت تا حد زیادی مهار شد.

مازندران با 24 هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید