شایعترین بیماری معتادان مخدرهای صنعتی

    کد خبر :135621

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مبارزه اجتماعی با مواد مخدر می گوید: افسردگی شایعترین بیماری است که ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی ، شیمیایی و روان‌گردان‌ها در میان نوجوانان و جوانان ترویج می شود که لازم است ، مداخلات پیشگیرانه بیشتر اطلاع رسانی شود.

شایعترین بیماری معتادان مخدرهای صنعتی با بیان اینکه مصرف مخدرهای صنعتی ، شیمیایی و روان گردانها علاوه بر ضعیف شدن جسم ، از لحاظ روانی نابود کننده است ، اظهار کرد: مصرف این مواد از عوامل تاثیرگذار بیماری‌های روانی بوده که به قیمت بسیار پایین و حتی با پول‌های تو جیبی کم قابل دسترسی است.

وی افزود: افسردگی از بیماریهایی است که مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی یکی از عوامل بروز آن است و ضرورت دارد در مداخلات پیشگیرانه توجه به بهداشت روح و روان در برنامه‌های مبارزه اجتماعی با مواد مخدر قرار گیرد و خانواده ها با ارتباط‌گیری با مراجع ذی‌صلاح زمینه افزایش و آگاهی‌ها روانی فرزندان و حتی خود را افزایش دهند.

این متخصص اعصاب و روان با بیان اینکه برنامه‌های جنبی خانوادگی باید تقویت شود، ادامه داد: تخلیه هیجانات خیلی مهم است و متاسفانه نوجوانانت و جوانان به دلیل تصورات کاذب و اشتباه مصرف مواد توهم زا را راهی برای تخلیه این هیجانات می پندارند و کمبود امکانات خانواده را نیز بهانه قرار می دهند ،در حالیکه باید آگاه باشند که استفاده از مخدرهای صنعتی و شیمیایی آسیب جدی به سیستم مغزی وارد کرده و بروز بیماریهای روانی را تشدید می کند.

معتمد تصریح کرد: اصول بهداشت روان بسیار ساده و قابل پیشگیری است، ولی وقتی بیماری ایجاد شد خانواده‌ها باید برای درمان هزینه‌های زیادی را پرداخت کنند.

وی در عین حال به ابراز تاسف از اینکه این روزها برخی از آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی به بازاری برای عرضه و مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی تبدیل شدند، گفت : بروز این گونه مسایل ناشی از فقر فرهنگی است و برخی از اماکن ما برای ایجاد نوعی شرایط خاص ظاهری متوسل به هر چیزی بدون در نظر گرفتن پیامدهای سنگین و ناخوشایند آن می‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد:مخدرهای صنعتی و شیمیایی به لحاظ جسمی و روانی مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورند و روی انتقال‌دهنده‌های شیمیایی مغز تاثیر می‌گذارند، بنابراین ما شاهد مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، کم‌طاقتی، روان‌پریشی و تغییر سبک رفتاری هستیم .

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، به گفته معتمد، با توجه به اهمیت موضوع اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و مقابله با آن ، ضرورت دارد مسئولان و کارشناسان با هم فکری و برنامه‌ریزی مدون در جهت پیشگیری اولیه و عدم بروز بیماریهای روانی تلاش کنند.

وی افزود: آموزش خانواده‌ها و نوجوانان در مدارس و مراکز آموزش عالی، میزان آگاهی آنان را بالا برده و همچنین فضایی جهت برقراری ارتباط موثر و مناسب والدین با فرزندان و ایجاد فضاهای تفریحی مناسب هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی برای خانواده‌ها و فرزندانشان کمک اساسی جهت جلوگیری از گرایش افراد نسبت به مصرف مواد مخدر خواهد بود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید