افزایش مجوزهای Servco در برابر ادغام شرکت‌های بزرگ اینترنتی

    کد خبر :135447

تفکر بزرگترین شرکت‌های اینترنتی کشور که اکنون «ادغام ظرفیت‌ها و بسترهای ارتباطی‌شان با یکدیگر است» تا بتوانند برندهای بزرگتری برای کشور و بازار بین‌الملل بسازند ظاهرا هنوز در بخش خدمات ارتباطی کشور سرایت نکرده است.

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطات ثابت کشور چندی است براساس نصیحت حاکمیت ارتباطات و همچنین بازار پراکنده و کم‌رونق بخش خصوصی در حوزه اینترنت و البته نقش کمرنگ آن در توسعه ارتباطات ثابت، به فکر تجمیع و ادغام افتاده‌اند.

در حال حاضر 17 شرکت ارائه دهنده خدمات ارتباطات ثابت (FCP) مجوز فعالیت در بازار ارتباطات کشور را دارند اما علی‌رغم فعالیت دو ساله آنها با این مجوز جدید، اقدام و حرکت مؤثری را از سوی آنها در این بازار شاهد نبودیم.

البته پروانه‌های FCP عملا برای تجمیع هزاران پروانه قدیمی PAP، ISDP، ISP، PSTN و VoIP شکل گرفت و اکنون نیز به مرحله‌ای رسیده که دارندگان همین پروانه جدید نیز به فکر ادغام با یکدیگر افتاده‌اند؛ چرا که فهم «رشد بازار اقتصادی با اتحاد و یکپارچگی صنفی» در حال جا افتادن است و بازیگران عرصه ارتباطی کشور ترجیح می‌دهند پس از گذشت سال‌ها فعالیت مستقلانه و تک بعدی، به فکر سهم بزرگتری از بازار ICT کشور با همگرایی و تجمیع سرمایه‌‌ها باشند.

شاید برای نخستین بار است که عرصه ارتباطی کشور شاهد تعامل فعالان عرصه ICT با یکدیگر است و این را قطعا باید پای سیاست حاکم بر این عرصه با تعریف پروانه‌های جدید و همگرای FCP گذاشت.

مسئولان سیاستگذار و اجرایی کشور از سه سال گذشته بارها بر طبل اتحاد و یکپارچگی برای رشد بیشتر کوبیدند و اکنون فعالان این عرصه کاملا داوطلبانه به فکر اجرایی کردن این سیاست افتاده‌اند.

اما جالب است که در همین حین، پروانه جدیدی در حوزه خدمات ارتباطی ثابت که با عنوان Servco شناخته می‌شود و هم‌زمان با FCP ارائه شد، توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صادر شده است.

شرکت مهندسی ساتیاری ارتباط پارس توانست مجوز فعالیت در حوزه خدمات ارتباطی ثابت را أخذ کند و به جمع 54 بازیگر دیگر این بخش راه یابد.

همین جاست که سؤالی به ذهن می‌رسد؛ ارائه پروانه فعالیت برای 55 بازیگر خدمات ارتباطی ثابت نگرانی اتلاف سرمایه‌ها و منابع مالی را در آینده‌ای نه چندان دور، در پی دارد، آیا دولت و بازیگران این بخش همچون FCPها تمایلی به اتحاد و یکپارچگی بیشتر و احیانا ادغام ظرفیت‌ها در یکدیگر برای تشکیل برندی بزرگ و قدرتمندتر ندارند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید