نظر رئیس کل بانک مرکزی درباره دلار بالای ۴٠٠٠ تومان

    کد خبر :135359

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید که نرخ فعلی ارز تا حدی بالاتر از دامنه منطقی آن قرار داشته و این امیدواری وجود دارد که اصلاح شود.

در جریان نوسان اخیر بازار ارز و عبور نرخ دلار از ۴٠٠٠ تومان، کرباسیان، وزیر افتصاد بارها ماندگاری دلار در نرخ بالای ۴٠٠٠ تومان را تکذیب کرده است؛ موضوعی که رئیس کل بانک مرکزی در تایید یا رد این موضوع توضیح داد که بانک مرکزی همواره نظر خود را به صراحت در این‌باره اعلام کرده است به طوری که نقش این بانک، نظارت بر بازار و ورود به آن در مواقعی است که دچار نوسانات هیجانی می‌شود.

، وی با بیان اینکه بانک مرکزی همواره تلاش کرده تا ثبات همراه با آرامش در بازار وجود داشته باشد و شرایط مناسبی ایجاد شود، گفت: اکنون تاحدودی به نظر می‌رسد که نرخ از دامنه مجاز و منطقی خود بالاتر است که امیدواریم اصلاح شود.
طرح ضربتی وام ازدواج ادامه دارد؟

ولی‌الله سیف که در حاشیه مراسم پایان طرح ضربتی وام ازدواج با حضور شبکه بانکی سخن می‌گفت، در پاسخ به سوالی درباره تداوم طرح ضربتی وام ازدواج گفت: متناسب با منابعی که برای قرض‌الحسنه و همچنین منابعی که در نظام بانکی وجود دارد، طبیعتا باید در این زمینه تعادلی ایجاد شود.

وی افزود: دلیل اینکه طرح ضربتی وام ازدواج اجرایی شد این بود که صف وام طولانی شده و افراد متقاضی باید مدت زیادی را معطل می ماندند. از این‌رو اداره اعتبارات بانک مرکزی و با دعوت از برخی بانک‌ها توانستیم طرح را به نحو مثبتی اجرایی کنیم اما به محض آنکه احساس شود صف وام ازدواج طولانی شده، دوباره باید از چنین شیوه‌هایی استفاده کرد تا بتوان روال را به حال عادی بازگرداند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت که فرصت یک‌ماهه برای دریافت وام ازدواج تاحدی منطقی است اما زمانی که به حدود ۶ ماه می‌رسد به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و بانک مرکزی با توجه به کنترلی که انجام می‌دهد، در صورت ضرورت ورود پیدا خواهد کرد.
از کاسپین چه خبر؟

سیف ‏درباره آخرین وضعیت پرداختی‌ها در موسسه اعتباری کاسپین و توقیف اموال آن نیز توضیح داد: آنچه که مهم است، این است که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در حال پرداخت بود ولی در میانه این دوره پرداخت، به دلیل برخی احکام صادره موانعی ایجاد شد که با ورود مقامات ارشد قوه قضاییه این توقیف‌ها رفع شد و ظرف روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان قابلیت پرداخت برای تمامی سپرده‌گذاران را خواهد داشت.

وی ادامه داد: بعد از پرداخت سپرده‌های تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان، اولویت‌های بعدی به شناسایی اموال و دارایی‌ها بستگی دارد که این اقدام نیز به سرعت تحت نظارت مرجع قضایی در حال پیگیری است و با توجه به نتایج حاصله می‌توان تصمیمات دیگری اتخاذ کرد.
زمان کاهش نرخ سود تسهیلات

رئیس کل بانک مرکزی درباره زمان کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز اظهار کرد: خوشبختانه عملکرد بانک‌ها در رابطه با رعایت نرخ سود سپرده بسیار رضایت‌بخش بوده است اما عامل دیگری که موجب بی‌نظمی و عدم تعادل شده، وجود صندوق‌های با درآمد ثابت در بانک‌هاست که به طور طبیعی در حال انجام هماهنگی‌هایی با سازمان بورس درباره آنها هستیم.

سیف گفت: باید پذیرفت که بین بازار سرمایه و بازار پول رابطه جدی وجود داشته و نمی‌توان به طور مستقل از یکدیگر برای آنها تصمیماتی گرفت و امیدواریم با هماهنگی‌های لازم بتوان در رابطه با صندوق‌های با درآمد ثابت شرایطی ایجاد کرد که متعاقبا بتوان در زمان مناسب برای نرخ سود تسهیلات نیز تصمیم‌گیری کرد.

وی توضیح داد: بحثی که در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که تعهد سود بالاتر از نرخ سودی که شورای پول و اعتبار اعلام کرده است، موجب عدم ایجاد تعادل در بازار شده است. این در حالی است که هر فعالیتی درآمد خاص خود را داشته و در پایان دوره باید بین سرمایه‌گذاران تقسیم شود اما وعده سودهای متنوع موجب التهاب در بازار پول خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید