راست و دروغ آمارنامه دارویی ، اختلاف در ارقام واردات دارو

    کد خبر :135245

موضوع آمار داروهای وارداتی و آمارنامه دارویی کشور، در گفتگوی تلویزیونی قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس سندیکای واردکنندگان مواد دارویی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که شب گذشته روی آنتن رفت، موضوع واردات دارو مورد بحث و بررسی دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و فرامرز اختراعی رئیس سندیکای واردکنندگان مواد دارویی قرار گرفت. در عین حال، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همچنین یک تولید کننده دارو نیز، در این گفتگو مشارکت کردند.

در ابتدا، رئیس سندیکای واردکنندگان مواد دارویی با انتقاد از دست بردن در آمارنامه دارویی کشور، گفت: از ۶۷۰۰ میلیارد تومان سهم داروهای وارداتی، ۵۰۰۰ میلیارد آن مربوط به واردات داروهایی است که مشابه داخلی دارد.

در همین حال قائم مقام وزیر بهداشت، با رد این آمار، اظهارداشت: گردش مالی بازار دارویی ایران ۱۶ هزار میلیارد تومان است که ۴۹۰۰ میلیارد آن برای داروهای وارداتی است، نه وارداتی که مشابه داخلی دارد.

حریرچی توضیح داد: ۳۰ درصد از ۱۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی بازار دارویی ایران به واردات دارو اختصاص دارد که ۲۸۵۰ میلیارد آن برای آن دسته از داروهایی است که مشابه تولید داخل ندارد و از رقم باقی مانده ۴۹۰۰ میلیارد تومان، قرار است ۱۰۰۰ میلیارد آن نیز به تدریج با داروهای تولید داخل حذف شود و ۷۰۰ میلیارد نیز برای داروهای بیماران خاص است. و ۲۵۰ میلیارد هم برای واردات داروهای شیمی درمانی و… است.

در ادامه اختراعی، با عنوان این مطلب که آمارنامه دارویی کشور در سال های ۹۲ و ۹۳ دچار دستکاری شده بود، گفت: آمارنامه سال ۹۵ نشان می دهد که ۶۷۰۰ میلیارد تومان سهم داروهای رقابتی بوده است.

رئیس سندیکای واردکنندگان مواد دارویی تاکید کرد: چه ضرورتی دارد که وقتی بیش از ۱۵۰ شرکت دارویی با ظرفیت حداکثر ۳۰ درصدی مشغول کار هستند، داروهای مشابه وارد کنیم.

در همین حال، قائم مقام وزیر بهداشت، گفت: ۷۰ درصد بازار دارویی کشور در انحصار تولید داخل است.

اختراعی نیز افزود: بر اساس آمارنامه سال ۹۵، در حدود ۶۳ درصد بازار دارویی کشور در اختیار تولید داخل است.

وی با انتقاد از ضعف نظام کنترلی واردات دارو، گفت: دوستان با جایگزین کردن داروهای وارداتی تحت عنوان تولید داخل، آمارنامه دارویی را به نفع خودشان تهیه کرده اند. در حال که موضوع تجویز داروهای ژنریک به صراحت تاکید شده است.

در همین حال محسن رحمانی یک تولید کننده دارو، در گفتگوی تلفنی با عنوان این مطلب که داروهای وارداتی مشابه تولید داخل بین ۵ تا ۱۵ برابر قیمت به فروش می رسد، گفت: متاسفانه با این روش، بازار داخل را تقدیم داروهای وارداتی می کنیم. در حالی که می توان با این پول ها، تولید کننده داخلی را افزایش داد.

رحمانی تاکید کرد: شرکت های دارویی تولید داخل حداکثر با ۵۰ درصد ظرفیت مشغول کار هستند.

رئیس سندیکای واردکنندگان مواد دارویی با تاکید بر اینکه شکی نیست کیفیت داروی ایرانی مشابه داروهای خارجی است، تصریح کرد: روند تولید دارو در ایران در مسیر حرکت کشورهای قدرتمند در عرصه تولید دارو است.

احمد همتی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در ارتباط ویدیویی، با بیان اینکه مصرف دارو در کشور بیش از سطح جهانی است، گفت: باید مصرف دارو را با اجرای نظام سطح بندی، پزشک خانواده، نظام ارجاع و تکمیل پرونده های الکترونیک کاهش دهیم.

وی افزود: در چند سال اخیر آشفتگی در بازار دارو داشتیم اما در سه ـ چهار سال گذشته بر اساس قانون این بازار اصلاح شده است.

همتی گفت: حدود ۱۰ ماه است که پرداخت های شرکت های دارویی انجام نشده و این مسئله مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

وی افزود: در سه ­چهار سال اخیر واردات دارو بین پنج تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

در همین حال دکتر محمدرضا شانه ساز رئیس انجمن علمی داروسازان ایران، در تماس تلفنی با برنامه، گفت: نظام قیمت گذاری دارو با نظام تولید آن متفاوت است بنابراین سود واردات دارو بیش از تولید آن است.

وی افزود: استانداردهای کشور در واردات دارو تغییر کرده است و شاخص های واردات درباره تولید داخلی در نظر گرفته می شود در حالی که این شاخص ها باید برای واردات نیز به کار گرفته شود.

غلامرضا اخوان تولیدکننده دارو نیز گفت: آمار در اختیار داشتن ۷۰ درصد سهم بازار دارو به وسیله داروسازان داخلی ساختگی است.

وی افزود: شرکتی که در سال ۹۳ ردیف ۱۰۳ را از نظر فعالیت به خود اختصاص داده بود در سال ۹۴ به ردیف سوم ارتقا یافت زیرا محصولات این شرکت وارد و در ایران فقط بسته بندی و این محصولات به عنوان تولید داخل عرضه می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید