تقسیم‌بندی جامعه به ۹۶ و ۴ درصد مثل سم است

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۲۳
    کد خبر :13499

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران ضمن ارزیابی برخی شعارهای اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مطرح کردن مطالب و شعارهایی مثل به ۹۶ و ۴ درصدی برای جامعه مثل سم می‌ماند.

محمدرضا نجفی منش درباره شعار ۹۶ درصد و چهار  درصدی که از سوی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شده است، گفت:‌ به هیچ وجه چنین تقسیم بندی‌هایی که عنوان می‌شود را قبول ندارم. در همه جوامع بخشی هستند که به عنوان کارآفرین فعالیت می‌کنند و بخشی هم برای آن‌ها کار می‌کنند.

وی ادامه داد: معمولا در تمام دنیا اینگونه است که تعداد کارآفرینان کمتر است اما بیشترین فشار هم روی دوش همین گروه است. شاید مطرح کردن چنین شعارهایی برای کسانی که درآمد پایینی دارند ظاهر خوبی داشته باشد و در واقع برای جامعه مضر است و مثل سم می‌ماند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: مدت زیادی در گذشته شرکت‌های کمونیستی این شعارها را مطرح می‌کردند که همگی منجر به شکست شدند و هیچ کدام به نتیجه نرسیدند، لذا مطرح کردن چنین شعارهایی در این فضا باعث می‌شود افراد جامعه نسبت به هم بدبین شوند و از سوی دیگر آن‌هایی که امکان ایجاد شغل دارند دلسرد خواهند شد.

وی اضافه کرد: تجربه هم نشان نداده است دولت نمی‌تواند به شکل مطلوب تامین کننده شغل باشد و اگر بخش خصوصی و کارآفرینان به پیش میایند شغلی ایجاد نمی‌شود. تجربه جهانی هم نشان داده است که باید از کارآفرینانی که می‌توانند شغل ایجاد کنند حمایت شود و درعین حال جلوی رانت هم گرفته شود.

نجفی منش در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برخی شعارهای اقتصادی کاندیداها مبنی بر ۲.۵ برابر کردن درآمد کشور و ایجاد پنج میلیون شغل گفت: اگر شعار داده می‌شود که می‌خواهیم درآمد ۲.۵ برابری ایجاد کنیم یعنی باید رشد ۲۶ درصدی داشته باشیم. باید به منطق و تجربه خود و دنیا مراجعه کنیم و ببینیم آیا اصلا چنین چیزی می‌تواند وجود خارجی داشته باشد یا خیر؟

وی ادامه داد: همچنین ایجاد پنج میلیون شغل به سرمایه گذاری قابل توجه نیاز دارد. باید پرسید آیا چنین سرمایه‌گذاری امکان پذیر است؟ اینکه شعاری غیر واقعی صرفا برای رای جمع کردن بدهیم در حق مردم خوبی نکردیم چون بعدا مشخص می‌شود که این شعارها عملیاتی نمی‌شود، لذا باید بر مبنای واقعیت حرکت کنیم. اکنون شرکت‌های خارجی تازه به ما مراجعه می‌کنند و همکاری‌های تازه را پایه ریزی کرده‌اند لذا نیاز است این حرکت نیمه کاره ادامه پیدا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید