گزارش وضعیت زوار افغانستانی و پاکستانی و یک مطالبه از وزارت امور خارجه

    کد خبر :134809

مردم افغانستان و پاکستان در حالی عزم سفر به عتبات را کرده‌اند که با وجود موانع زیاد نه تنها این راه برای آنان تسهیل نشده بلکه با گذشت هر روز که به اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم، رؤیای زیارت کربلای معلی برای این دلدادگان حسینی دست نیافتنی‌تر می‌شود.

موج مشتاقان زیارت مام حسین(ع) در افغانستان و پاکستان در حالی عزم سفر به عتبات عالیات را کرده‌اند که با وجود موانع سازی‌های پی در پی نه تنها این راه برای آنان تسهیل نشده بلکه با گذشت هر روز که به اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم، رؤیای زیارت کربلای معلی برای این دلدادگان حسینی دست نیافتنی‌تر می‌شود.

هر چند بارها مشکلات زوار پاکستانی و افغانستانی را عنوان شده است اما در آخرین روزهای مانده به اربعین شاهد وضع شرایط سخت‌تری برای زوار هستیم که نه تنها گره از مشکلاتشان باز نکرده بلکه این گره هر روز کورو کورتر می‌شود.

«پاکستان» و «افغانستان» دو کشوری هستند که زوار آنها جهت تشرف به عتبات عالیات و شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین باید از مسیر جمهوری اسلامی ایران وارد خاک عراق شوند اما در شرایطی که انتظار می‌رود همکاری‌های همه جانبه جهت تسهیل در تردد عاشقان حسینی با زوار این دو کشور صورت گیرد، مشاهدات میدانی و پیگیری خبرنگاران تسنیم در «کابل»، «هرات»، «مزارشریف» «اسلام آباد»، «کراچی»، «کویته» و «لاهور» گویای وضع قوانین دست و پاگیر و اعمال شرایط دشواری از سوی وزارت خارجه ایران است که ادامه این شرایط و عدم تجدیدنظر در آن در موقعیتی که پیاده‌روی بزرگ اربعین به معنای گردهمایی شیعیان و نماد تشکیل امت واحده اسلامی است، سبب حضور کمرنگ‌تر شیعیان افغانستانی و پاکستانی می‌شود که این خود قابل تأمل بوده و جای تعجب دارد.

با آنکه ستاد اربعین حسینی کشور خبر از هماهنگی‌های کامل و ارائه تسهیلات ویژه به زوار افغانستانی می‌دهد اما نه تنها وضعیت در قیاس با سال‌های گذشته بهبود نیافته بلکه قوانین جدید اخذ ویزا، سخت‌تر شده است.

از نکات حائز اهمیت در پاکستان و افغانستان در مسیر صدور ویزا این بوده که چنین مسیر دشواری زمینه‌ای برای چاق شدن کاسبان اربعین و رشد رشوه‌گیری را فراهم می‌کند، کمااینکه در حال حاضر هم شاهد این موضوع هستیم که در ادامه بیشتر و مصداقی‌تر به این موضوع پرداخته می‌شود.

گرچه گفته شده امسال در افغانستان و پاکستان برای اخذ ویزا، مرحله آزمایش خون حذف شده اما در پاکستان همچنان این وضعیت برقرار بوده و در افغانستان نیز شرایط پیچیده‌تری اعمال شده است که در ادامه به مهم‌ترین موارد این مشکلات به تفکیک در افغانستان و پاکستان اشاره می‌شود:

**افغانستان**

امسال شرایط به گونه‌ای است که برای زوار کشور افغانستان ویزای عراق از داخل ایران صادر می‌شود، یعنی زوار در ابتدای اقدام باید اول از داخل ایران و از سفارت عراق و نمایندگی های کنسولی آن در استان‌ها اقدام به اخذ ویزای عراق کرده و پس از صدور آن، سفارت ایران در افغانستان ویزای ترانزیتی این کشور را می‌دهد.

لازم به تأکید بوده در شرایط فعلی افغانستان و با اعمال چنین شرطی باید یک نفر گذرنامه‌ها را جمع‌آوری کرده، ایران ببرد و ویزا بگیرد و به افغانستان برگرداند تا بعد از آن ویزای ترانزینی صادر شود که چنین مرحله طولانی و وقت گیری نه تنها سبب انصراف بسیاری از زوار شده بلکه آنهایی هم که قصد تشرف به عتبات عالیات در اربعین را دارند تقریبا از رسیدن به این مراسم عبادی و سیاسی بزرگ جهان تشیع ناامید هستند.

در همین مورد مشاهده می‌شود که در کابل پایتخت افغانستان فقط یک یا دو شرکت سیاحتی توانسته این کار را با اخذ هزینه‌های بسیار گزاف از زوار و با تکیه بر روابط انجام دهند و وسایر کاروان‌ها که نه ارتباطی داشته و نه قصد اخذ هزینه‌های نامتعارف از زوار را دارند به بن‌بست خورده‌اند.

ضمانت‌های بانکی و جیب خالی زوار افغانستانی: سال گذشته تنها حدود 14 هزار افغانستانی توانستند به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند که تنها ضمانت‌های بانکی اخذ شده از آنها به بیش از چهار میلیون یورو رسید که امسال نیز باید زوار به علاوه هزینه‌های دیگر، در ازای هر نفر 300 یورو وثیقه بانکی پرداخت کنند.

صدور ویزا فقط به شکل «مانیفستی»: با وجود اینکه قرار بود امسال ویزای انفرادی صادر شود اما در حال حاضر فقط صدور ویزاها مانیفستی و در قالب کاروان‌های 40 یا 50 نفره صورت می‌گیرد

از دست رفتن زمان زائر و و ریزش حضور زوار افغانستانی با اعمال شرایط دست و پاگیر و دشوار

**پاکستان**

اخذ هزینه‌ای به نام بیمه در حالیکه هیچ شرکتی در طول سفر پرداخت غرامت را برای زوار تضمین نمی‌کند و حتی مشاهده شده‌ افرادی که به دلیل بیماری در ایران از دنیا رفته و قافله سالارها از ترس هزینه‌های سنگین کفن و دفن میت جنازه را رها کرده و برگشته‌اند.

علیرغم دستور صریح سفارت ایران در اسلام‌آباد مبنی بر حذف شرط آزمایش پزشکی از روند صدور ویزا، هنوز هم کنسولگری برخی شهرها مانند لاهور زوار را مجبور می‌کنند که برای اخذ ویزا به آزمایشگاه‌ها مراجعه کنند. متأسفانه این شرط نه تنها باعث مشخص شدن افراد بیمار نمی‌شود بلکه تنها سبب پر شدن جیب عده‌ای دلال سودجو شده است به این صورت که آنها از افراد بیمار هزینه‌های اضافی دریافت می‌کنند تا سلامتشان تائید شود. کارمندان محلی کنسولگری‌ها (معمولا) تمایلی به حذف این شرط ندارند زیرا زد وبند آنها با آزمایشگاه‌های پزشکی سبب درآمد سرشاری برای آنان شده است.

برون سپاری ویزا به شرکت‌های متفرقه که متأسفانه در انتخاب آنها نیز چندان که باید توانمندی شرکت‌های ثالث لحاظ نشده است به گونه‌ای که از بین 8 شرکت فعال در شهر لاهور 2 شرکت متعلق به گروه‌های افراطگرا هستند!! این افراد قرار است به شیعیان کمک کنند تا ویزای زیارتی دریافت کنند.

دریافت رشوه و مبالغ اضافی توسط کارمندان برخی کنسولگری‌ها و صدور ویزا به صورت فوری برای افرادی که حاضر شوند مبالغ هنگفت پرداخت نمایند! نام برخی این افراد به حدی با ویزای زیارتی مغایرت دارد که سبب تعجب هر بیننده‌ای می‌شود.

اعلام به پایان رسیدن ویزا! و عدم صدور ویزا برای متقاضیان زیارت دو هفته پیش از اربعین

امروز هشتم آبان ماه و دهم صفر است و فقط 10 روز تا اربعین باقیمانده، در شرایطی که هنوز زوار پاکستانی و افغانستانی موفق به اخذ ویزای عراق و ویزای ترانزیتی ایران به جهت مشکلات ذکر شده، نشده‌اند که اگر سفارت و نمایندگی های کنسولی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و پاکستان تجدیدنظری در روند اخذ ویزا و تسهیل در این امور داشته باشند، بدیهی است عاشقان حسینی از این دو کشور که به حق باید گفت شیعیان آنها در شرایط دشواری بسر می‌برند بر رونق جمع پرشور زائران حسینی افزوده و پیام همدلی جهان تشیع محکم‌تر و کوبنده‌تر به جهانیان صادر خواهد شد.

انتظار می‌رود وزارت خارجه ایران با توجه به تمامی این مسائل هر چه زودتر گامی در مسیر حل مشکلات زوار این دو کشور در سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران بردارد…

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید