جدیدترین اخبار
۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۳ اقتصادی کد خبر :134800

دلیل عدم استقبال از خودروهای گازسوز

اعتمادی گفت: اگر ما نیروگاه هایی را که سوخت مازوت مصرف می کنند بتوانیم به سوخت گاز تبدیل کنیم برای این تبدیل به ما کمک اقتصادی خواهد شد و این فرصتی است که ما هم از سوختی استفاده کنیم که بیشترین منابع را داشته و کمترین آلایندگی برای کشور دارد و هم کارخانه به روز می شود و از سوخت مازوت به سوخت پاک می رویم .

بهزاد اعتمادی معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو در گفت و گو با ایلنا با اشاره به ذخایر بالای گاز در کشور اظهار داشت: ایران با دارا بودن بیش از ۳۴ تریلیون متر مکعب از این سوخت پاک باید در صنایع مختلف از آن استفاده کند تا میزان آلایندگی کاهش یابد. از طرفی ایران جزء پیمان کیوتو برای کاهش گازهای گلخانه ای است و تعهد داریم که میزان تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم.

وی افزود: تولید خودروهای گازسوز از اوایل سال های ۱۹۹۱شروع و در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سطح جهان تولید و.تبدیل شده که نشان می دهد که استقبال از این فناوری به طور نسبی مطلوب بوده و اثرات زیست محیطی مناسبی داشته و موجبات کاهش آلایندگی را فراهم و صرفه اقتصادی بهمراه دارد.

اعتمادی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار جایگاه سوخت در دنیا وجود دارد و در ایران نیز تا کنون حدود ۲۴۰۰ جایگاه ایجاد شده بنابر این هزینه قابل توجهی برای زیرساخت های آن در کشور صورت گرفته که باید از آن استفاده بهینه شود.

وی ادامه داد: تا امروز حدود ۳ میلیون و ۱۷۷ هزار دستگاه خودرو در کشور بصورت کارخانه ای تولید شده و۴/۴ میلیون دستگاه خودروی گازسوز تولیدی /تبدیلی در حال تردد هستند و صنایع خودروسازی برای تولید بیشتر تخصص های لازم را کسب نموده و زیرساختهای مربوطه را توسعه داده اند . اما این میزان تولید در سنوات اخیر تابع کشش بازار است .

معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو با بیان اینکه اختلاف قیمت بین گاز و بنزین منجر به اقبال بیشر به سمت خودروهای گازسوز می شود، گفت: اگر این اختلاف قیمت قابل توجه باشد این صنعت بیشتر رشد پیدا می کند. ما درسال ۹۰ بیشترین تولید خودروی گاز سوز( بالغ بر ۴۸۰ هزار دستگاه) را داشتیم و در ۶ ماهه امسال ۶۰ هزار دستگاه تولید شده و این ارقام نشان می دهد که تمایل مردم نسبت به خرید این نوع از خودرو نسبت به گذشته بالاتر نرفته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر خودروسازان با مشارکت شرکتهای صاحب نام خارجی طراحی موتورهای پایه گازسوز را انجام دادند و قابلیت تولید بوجود آمده است و در این رابطه مشکلی وجود ندارد . در سند چشم انداز استراتژی خودرو هدفگذاری شده که ۳ میلیون دستگاه تولید شود که بخشی از آنها گاز سوز خواهندبود . بنا بر این با توجه به ذخایر کشور باید انگیزه خرید این نوع از خودروها در مردم ایجاد شود.

اعتمادی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده تولید ما است، تاکید کرد: خودروهایی تولید می کنیم که کشش داشته باشد، باید از سوی دولت سیاست گذاری شود که اختلاف قیمت سوخت مایع و گاز به گونه ای باشد که مردم از این نوع خودروها استقبال کنند.

وی با اشاره به مشکلات سالهای گذشته صنعت سی ان جی تصریح کرد: در گذشته برای ایجاد زیرساخت ها با چالشهایی مواجه بودیم که امروز مرتفع شده و به تعداد کافی در شهرها و جاده ها جایگاه وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سی ان جی برای خودرهایی که سرویس دهی عمومی دارند خیلی مقرون به صرفه است، افزود: عمدتا تاکسی ها و وسایل نقلیه عمومی از سی ان جی استقبال می کنند اما درمورد خودروهای شخصی باید انگیزه ایجاد کنیم که مردم رغبت پیدا کنند.

اعتمادی درباره همایشANGVA نیز گفت: این همایش برای خودروسازان و بازدیدکنندگان مزایایی دارد که باید به لحاظ اثرات زیست محیطی، اقتصادی و سوخت پاک از آنها بهره برداری کنیم. ضمن اینکه مردم را تشویق کنیم از این سوخت استفاده کنند.اکنون زیرساخت های لازم در کشور ایجاد شده و خودروسازان نیز آمادگی دارند که تولید متناسب با تقاضا داشته باشند.

وی با بیان اینکه کشور ما عضو پیمان کیوتو ، پیمانی که کشورها را ملزم به رعایت کاهش گازهای گلخانه ای می کند، هستیم، گفت: در حال حاضر کشورهای پیشرفته صنعتی مثل آلمان و فرانسه که راغب به کاهش گازهای گلخانه ای هستند با مشارکت در پروژه های ما از مزایای حاصله بهره مند می گردند بنا براین علاقه مندند که در کشور ما سرمایه گذاری کرده و عملکردشان را به سازمان کیوتو اعلام کنند.

معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو خاطرنشان کرد: اگر ما نیروگاه هایی را که سوخت مازوت مصرف می کنند بتوانیم به سوخت گاز تبدیل کنیم برای این تبدیل به ما کمک اقتصادی خواهد شد و این فرصتی است که ما هم از سوختی استفاده کنیم که بیشترین منابع را داشته و کمترین آلایندگی برای کشور دارد و هم کارخانه به روز می شود و از سوخت مازوت به سوخت پاک می رویم . ضمن اینکه با توجه به ایجاد زیرساختها ، خوشبختانه سوخت گاز در همه جای کشور وجود دارد و این فرصتی است که علاوه بر موضوع خودرو به صنایع دیگر نیز بپردازیم.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • خروج آمریکا از توافق منع موشکهای هسته‌ای با روسیه
  • چند میلیون بشکه دردسر برای سیاست خارجی آمریکا
  • آیا اروپا ناجی اقتصاد ایران است؟
  • چند نفری کار کنیم تا خرج زندگی تامین شود؟
  • جهت‌گیری سازمان حمایت در تعیین قیمت
  • برنامه پرطرفدار «فردوسی پور» به تلویزیون بازگشت / «نود» طبق روال گذشته پخش می‌شود
  • قیمت اتاق های هتــل های مشهد در آبان
  • مجید صالحی سریال طنز می سازد/بازگشت بازیگر پیشکسوت پس از بیماری
  • حمله عضو کنست رژیم صهیونیستی به نتانیاهو پس از تصمیم عبدالله دوم
  • ورود دادستانی به موضوع حادثه دانشگاه کوثر
  • پاریس تمام واقعیات درباره قتل «خاشقجی» را می‌خواهد
  • تاثیر شنبه‌ی نیم‌بها بر گیشه / سینما به سبد خانوار برمی‌گردد؟
  • اردوغان: آزادی هیچ فرد و گروهی در دوره من محدود نشده است
  • جهانگیری باید هنگام تغییرات در دفتر رئیس جمهور این حرف‌ها را می‌زد؛ فرصت طلایی استعفای او از بین رفته
  • طرح دوفوریتی مستنثی شدن ازقانون منع به کارگیری بازنشستگان منتفی شد
  • قاچاق اعضای بدن کودکان بی‌هویت در ایران
  • ابتکار: مهریه با قیمت سکه زمان عقد محاسبه شود
  • ماجرای دستگیری مستندساز ایرانی توسط پلیس عراق
  • پاکسازی تهران از بیش از ۱۹۰ معتاد متجاهر و خرده فروش
  • سطوح بنادر بتنی می‌شود/ ایجاد لیسانس مدیریت بندر در دانشگاه تهران
  • تلاش سریلانکا برای معافیت از تحریم‌های نفتی ایرانی
  • موافقت با استعفای مدیرعامل ایمیدرو
  • گلایه شدید فعالان اقتصادی از عدم حضور همتی در اتاق ایران
  • حملات توپخانه ای صهیونیستها به کشاورزان و چوپانان فلسطینی در غزه
  • وزارت‌ خارجه عراق: تاکنون ۱.۱ میلیون ویزای اربعین صادر شده است
  • تحریمهای مشابه قضیه سالزبری علیه عوامل قتل خاشقجی اجرایی شود
  • اردن تصمیم به پایان الحاقیه های اراضی الباقوره و الغمر گرفت
  • جو بایدن: نگران علاقه بیش از حد “ترامپ” به “دیکتاتورها” هستم
  • خنثی شدن طرح داعش برای نفوذ به ایران
  • عربستان روایت جدیدی درباره قتل خاشقجی ارائه کرد؛ جزئیاتی از سرنوشت جسد تا علت مرگش
  • Ad