وقوع خشکسالی شدید در 15 استان

    کد خبر :134744

پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور در پیش‌بینی فصلی خود اعلام کرد: نمایه ۱۲ ماهه خشکسالی SPEL منتهی به پایان شهریور ۹۶ وقوع درجات مختلف خشکسالی خفیف تا متوسط را در اغلب مناطق و استانهای کشور نشان می‌دهد؛ این وضعیت در ۱۵ استان کشور به صورت شدید بوده است.

پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی ایران را به‌طور کامل انجام داده که در بخش خلاصه آن تأکید شده است: مطابق نمایه خشکسالی 12 ماهه SPEL منتهی به پایان شهریور 1396، اغلب مناطق و استانهای کشور شاهد خشکسالی خفیف و متوسط بوده‌اند. اگرچه میانگین بارش کشور در ماه آغازین سال زارعی جاری تقریبا با مقدار بلند مدت آن برابر است، اما برخلاف میانگین بلند مدت در کل کشور، استان‌های واقع در نوار غربی کشور، تاکنون بارش قابل ملاحظه‌ای دریافت نکرده‌اند.

تا پایان سال جاری بارش با نوساناتی در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود؛ اما انتظار می‌رود در میانه فصل زمستان بارش کشور متمایل به کمتر از نرمال شود. بی‌هنجاری دمای کشور تا اواسط آذر مثبت و سپس تا میانه فصل زمستان منفی خواهد بود، به طوری که میانگین دمای سه ماه آتی به نرمال و تا اندکی به کمتر از آن گرایش می‌یابد. با این شرایط انتظار می‌رود که در مناطق سردسیر سهم نسبی برف از مجموع بارش دوره قدری بیش از میانگین چند سال اخیر باشد.

وضعیت جاری

نمایه 12 ماهه خشکسالی SPEL منتهی به پایان شهریور 1396 وقوع درجات مختلف خشکسالی خفیف تا متوسط را در اغلب مناطق و استانهای کشور نشان می‌دهد؛ وضعیت خشکسالی در استان‌های خوزستان و جنوب ایلام بسیار شدید، شمال بوشهر، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از استانهای اصفهان، خراسان شمالی، گلستان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، یزد، شمال و شرق کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در شرایط خشکسالی شدید و حتی در مواردی بسیار شدید بوده‌اند.

میانگین بارش کشور در ماه آغازین سال جاری حدود 7 میلیمتر بود که تقریبا معادل بلندمدت آن است؛ اما همان‌گونه که در پیش‌بینی‌های ماههای قبل نیز اعلام شده بود، باوجود انتظار شروع بارش‌های پاییزه، استان‌های غربی کشور طی ماه مهر بارش قابل توجهی دریافت نکرده‌اند اما از استان‌های ساحلی خزر و نوار شمالی کشور، بارش بیش از نرمال گزارش شده است.

پیش‌بینی بارش

این رو پیش‌بینی می‌شود که مجموع بارش سه ماه آینده در اغلب مناطق کشور به استثنای بخشهایی، عمدتا در محدوده نرمال باشد.

بارش در برخی مناطق هم حدود 5 تا 20 میلیمتر کاهش خواهد یافت، اما باید توجه کرد که این مقدار برای برخی مناطق مانند استان‌های ساحلی خزر در مقایسه با میانگین بارش دوره مشابه، ناچیز است.

پیش‌بینی دما

در سه ماه آتی در مناطق غربی کشور احتمال بیش از نرمال بودن دما 65 درصد است. در ناحیه یاد شده احتمال وقوع دمای نرمال و کمتر از نرمال به ترتیب 33 درصد و 2 درصد است.

نقشه‌ها نیز نشان می‌دهد در دوره آذر، دی، بهمن احتمال وقوع دمای بیش از نرمال 55 درصد کاهش یافته است و در مقابل به احتمال کاهش دما 10 درصد افزوده شده و به 12 درصد رسیده است؛ از این رو احتمال ناهنجاری منفی دما از اواسط آذر افزایش می‌یابد.

در ماه آبان دامنه تغییرات دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت بین منفی نیم تا یک و نیم درجه یش از نرمال است اما در ادامه و طی ماههای آذر و دی برای دمای کشور روند کاهشی نسبت به میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده است به طوری که در ماه دی میانگین دمای کشور در محدوده نرمال و در برخی مناطق (لکه‌های پراکنده) کمتر از نرمال خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید