جدیدترین اخبار
۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۱ اقتصادی کد خبر :134586

ابرخودروی فراری FXX K Evo رونمایی شد

ابرخودروی خاص و انحصاری فراری FXX-K Evo در فینال سری مسابقات فراری‌های XX سال ۲۰۱۷، رونمایی شد.

جدیدترین عضو خانواده‌ی ویژه‌ی XX فراری، مدل FXX-K Evo در پیست موجلو (Mugello) رونمایی شد. Evo FXX-K علاوه بر تولید بسیار محدود یک مدل مستقل، به‌صورت پکیج بهینه‌سازی برای دیگر مدل‌های لافراری XX نیز در دسترس خواهد بود.

برنامه XX فراری در سال ۲۰۰۵ به منظور تولید خودروهای مخصوص با تولید بسیار محدود کلید خورد؛ خودروهای حاصل از این برنامه، نقش مهمی در روند تحقیق و توسعه دیگر مدل‌های این شرکت ایتالیایی خواهند داشت. مانند مدل‌های قبلی در برنامه‌ی XX فراری همچون FXX و ۵۹۹ XX، مدل FXX-K Evo نیز حاصل دانش تیم مهندسی فراری در مسابقات جهانی مانند فرمول یک، GT3، GTE و Chanllenge است. FXX-K Evo مانند برادران بزرگ‌ترش، فقط مخصوص مسابقه در پیست ساخته شده است؛ البته مدل‌های XX فراری فقط مجاز به ورود سری مسابقات ویژه‌ی فراری هستند و در دیگر مسابقات شرکت نخواهند کرد؛ این مسابقات، شامل گروهی بسیار اندکی از مشتریان فراری می‌شود.

اولین قدم در طراحی FXX-K Evo، کاهش وزن خودرو بود. با کمک تیم فرمول یک فراری و استفاده از مواد جدید در فرآیند ساخت فیبر کربن، FXX-K Evo با وجود داشتن باله‌ی بزرگ و ثابت، از مدل‌های قبلی XX سبک‌تر است. در طراحی آیرودینامیک FXX-K Evo از شبیه‌سازی دینامیک سیال کامپیوتری (CFD) و تونل باد استفاده شده است تا نیروی رو به پایینی مشابه خودروهای سری مسابقات GT3 و GTE داشته باشد.

 

به‌طور کلی نیروی رو به پایین FXX-K Evo در مقایسه با مدل FXX K، تا ۲۳ درصد و در مقایسه با مدل لافراری ۷۵ درصد افزایش یافته است. FXX-K Evo در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۶۴۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید می‌کند که این مقدار در حداکثر سرعت آن، به ۸۳۰ کیلوگرم می‌رسد. این ارقام حاصل تغییرات ریز و درشت در طراحی آیرودینامیک بدنه است. به‌عنوان مثال، باله‌ی دوگانه‌ی عقب خودرو به همراه پره‌های کوچک جلو و عقب بدنه، نقش مهمی در افزایش نیروی رو به پایین FXX-K Evo دارند.

شیار جانبی کنار گلگیرها بزرگ‌تر شده است و سپرهای جلو و کف خودرو کاملا بازطراحی شده‌اند. تیم مهندسی فراری برای همسو کردن عملکرد کلی با تغییرات بدنه و وزن سبک، تغییرات کوچکی هم در سیستم تعلیق FXX-K Evo داده‌ است. علاوه بر این، به منظور جلوگیری از داغ شدن ترمزها، دریچه‌های هوای جلو تغییراتی به خود دیده‌اند. تمام این تغییرات نه‌تنها افزایش وزنی به همراه ندارند، بلکه FXX-K Evo را از FXX K با وزن ۱۱۶۵ کیلوگرم سبک‌تر کرده‌اند؛ البته وزن دقیق FXX-K Evo اعلام نشده است.

در کابین، تیم طراحی فراری با فرمان جدید الهام گرفته‌شده از خودروی فرمول یک و پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت آن و استفاده از سیستم بازیابی انرژی جنبشی (KERS) پرکار بوده است. نمایشگر سمت راست راننده که به دوربین عقب خودرو متصل است، با نمایشگر بزرگ‌تر ۶.۵ اینچی تعویض شده است. سیستم جدید تلمتری نیز با نمایش دقیق‌تر و بهتر اطلاعات فنی و البته نمایش وضعیت سیستم KERS، در اختیار راننده قرار دارد.

تیم مهندسی فراری، با تست میدانی FXX-K Evo در ۱۵ هزار کیلومتر و تست پیش‌تولید در پنج هزار کیلومتر از عملکرد آن مطمئن شد. قلب تپنده‌ی FXX-K Evo را یک پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل با قدرت ۸۶۰ اسب بخار در دور موتور ۹۲۰۰ و ۷۵۰ نیوتن‌متر گشتاور از دور موتور ۶۵۰۰ تشکیل می‌دهد. این پیشرانه در کنار یک موتور الکتریکی با توان خروجی ۱۸۰ اسب بخار قرار گرفته است تا دست‌یابی به حداکثر قدرت ۱۰۵۰ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور ممکن شود.

تمام این قدرت توسط جعبه‌دنده‌ی دو کلاچه‌ی هفت سرعته‌ی فرمول یک به چرخ‌ها منتقل می‌شود؛ مسئولیت توقف این هیولای فراری، بر عهده‌ی ترمزهای سرامیک کربنی برند برمبو است که در هر دو محور نصب شده‌اند. رینگ‌های ۱۹ اینچی جلو و ۲۰ اینچی عقب در لاستیک‌های مسابقه‌ای پیرلی جای گرفته‌اند.

فراری FXX-K Evo در فصل ۲۰۱۹/۲۰۱۸ مسابقات سری XX که در ۹ پیست برگزار می‌شود، به‌ کار گرفته خواهد شد.

روی خط خبر

  • هر روز یک رکورد تاریخی برای سکه و ارز/ خیز دلار و پوند برای ۹ و ۱۲ هزار تومان در پایان تیرماه
  • بعد از سپنتا نیکنام نوبت مینو خالقی است؟ / علی مطهری: مجمع تشخیص بحث منع رد صلاحیت منتخب مردم از سوی شورای نگهبان را در دستور کار قرار دهد
  • چه کسانی واقعا از تحریم ایران سود می‌برند؟
  • من اگر به جای وزیر علوم بودم استعفا می دادم/ لابی های سنگین، مانع از به نتیجه رسیدن تغییرات در کابینه است
  • مشاور وزیر ارتباطات از حضور زنان کارآفرین در الکامپ خبر داد
  • دستگیری ۳۰۰ نفر از اخلالگران بازار سکه و ارز
  • توافق ترامپ – پوتین – نتانیاهو درباره سوریه
  • ۳۶ میلیون یورو ارز دولتی هم تب قیمتی موز را پایین نیاورد
  • اتمام فاز اول پروژه مطالعه سیمای پوشش گیاهی پارک ملی توران
  • سکه‌های پیش‌فروش ذخیره شد؛ حباب سکه بزرگ‌تر!
  • «اولادقباد» رییس فراکسیون زنان شد
  • خنثی شدن ۴ عملیات تروریستی در بغداد
  • سفیر ایران در بغداد: قطع برق عراق از سوی تهران واقعیت ندارد
  • وزیر برگزیت انگلیس به اتحادیه اروپا هشدار داد
  • ترامپ موقعیت اروپا- آمریکا را به مخاطره می اندازد
  • پیشنهاد تسویه ۲۵۰ میلیون دلار پول نفت ایران با چای سریلانکا
  • آمریکا بزرگترین بانک آلمان را ۷۵ میلیون دلار جریمه کرد
  • خبری از وام بانکی برای گازرسانی روستایی نیست
  • لاریجانی: اروپا رویکرد خود برای اجرای توافق هسته ای را ارائه کند
  • سپنتا نیکنام: مخالفان رأی مجمع را به رعایت قانون دعوت می‌کنم
  • سخنگوی صنعت برق: برای ماه آینده، شرایط خوبی گزارش نشده
  • مدیر اطلاعات ملی آمریکا پس از اقدام جنجالی در تلویزیون: قصد بی‌احترامی به ترامپ نداشتم
  • حال استاد شجریان خوب است
  • دستورالعمل نقل و انتقال فرهنگیان شهر تهران اعلام شد
  • اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره فعالیت دوتابعیتی‌ها در دولت
  • ۴ پیشنهاد وزیر برای حمایت از مستاجران
  • عارف: باید محصورین را به جامعه برگردانیم
  • آموزش کنترل خشم و اخلاق حرفه‌ای برای شهربانان و حریم‌بانان منطقه ۲
  • ادعای بی‌اساس خالد بن سلمان علیه ایران
  • خود تحریمی علیه خودرو سازان