«دری اصفهانی» از ارگانی دیگر به وزارت خارجه و ستاد برجام معرفی شده

  • سیاسی
  • دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۱۱
    کد خبر :134579

بهرام قاسمی ‘دری اصفهانی’ را یکی از چندین مشاورانی توصیف کرد که از ارگانی دیگر به وزارت خارجه و ستاد برجام معرفی شده و گفت: وزارت خارجه صلاحیت بررسی روابط پیدا و پنهان افراد را ندارد . این از وظایف نهادهای امنیتی کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امیدواریم ایران، روسیه و ترکیه بتوانند به تفاهم لازم دست پیدا کنند و بتوانیم روند آستانه را حفظ کنیم و گام‌های ثمربخشی را در کمک به مردم سوریه برداریم.

بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درخصوص برگزاری نشست آستانه هفت گفت: اجلاس کارشناسی از روز گذشته آغاز و امروز و فردا اجلاس اصلی آستانه را خواهیم داشت. فکر می‌کنم دو موضوع اساسی در اجلاس هفتم مطرح است؛ یکی مین‌زدایی و دیگری مبادله زندانیان و کشته‌شدگان و مجروحین.

امیدواریم گام‌های ثمربخشی را در کمک به مردم سوریه برداریم

وی ادامه داد: این دو موضوع برای اجلاس هفتم تعریف شده است. آنچه پیش‌بینی شده بود در اجلاس قبل به نتیجه رسید؛ امیدواریم سه کشور بتوانند به تفاهم لازم دست پیدا کنند و بتوانیم روند آستانه را حفظ کنیم و گام‌های ثمربخشی را در کمک به مردم سوریه برداریم.

گفت‌وگو ابزار اولیه دیپلماسی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که گفته شده در مسائل موشکی در حال گفت‌وگو هستیم. این گفت‌وگوها مقدمه مذاکره است؟ اظهار داشت: ما به خیلی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم؛ هم دوستان و خانواده و هم دیگر مقامات در حوزه کاری خودمان. این موضوع عمومی است وقتی سفارت‌خانه‌ها در ایران فعال هستند، گپ و گفت‌وگو جزو کارهای اولیه دیپلماسی است اما اگر منظور مذاکره با کشورهای اروپایی در حوزه مسائل خاص است، بحث دیگری است.

قاسمی افزود: باید براساس نوع موضوع و مسائلی که می‌تواند مطرح باشد، قابل تبیین، تفسیر و مطالعه است. گپ زدن و صحبت کردن که ایرادی ندارد اما اگر مذاکره در موضوع خاص است سوال شما برای من مفهوم نیست و آن چیز دیگری است. گپ زدن ابزار اولیه دیپلماسی است.

ایران از ابتدا درخصوص تهاجم به یمن هشدار داد

وی درخصوص اتهامات وارد شده از سوی عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان علیه ایران در رابطه با یمن نیز تصریح کرد: موضع ایران درخصوص یمن روشن است. از همان ابتدا، هشدارهای لازم توسط جمهوری اسلامی به کشورهای منطقه به ویژه آنهایی که نقش اساسی در این تهاجم داشتند، داده شد. اظهارات ریاض تازگی ندارد و به تازگی، بیان این اتهامات و اظهارات به یک عادت دیرینه تبدیل شده که قابل ترک نیست.

فرافکنی از سوی مقامات سعودی به عادت تبدیل شده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برخی از مقامات عربستان به فرافکنی و بیان مشکلات خودشان به شکل دیگر و کشاندن پای دیگران به مشکلات اساسی در منطقه و کشور خودشان عادت دارند، خاطرنشان کرد: این اظهارات قابل اعتنا نیست. موضوع یمن مشخص است و متجاوز هم مشخص است. کسانی که با سلاح‌های سنگین مردم مظلوم یمن را مورد هدف قرار دادند، در مجامع حقوق‌بشری و حتی نزد دولت‌ها مشخص است بنابراین نمی‌شود بعد از سالیان چند با اشاره به نام دیگران گناه خود را به دیگران نسبت دهند و برای خودشان حریم جدیدی را تعریف کنند.

هنوز معاونان سیاسی و اقتصادی وزارت امور خارجه مشخص نشده‌اند

قاسمی در رابطه با آخرن وضعیت تشکیل معاونت سیاسی و اقتصادی در وزارت امور خارجه ابراز داشت: تغییرات ساختاری و اساسی در وزارت خارجه جدی است و ادامه دارد و این روند مراحل خود را طی می‌کند. تاپ‌چارت وزارت امور خارجه به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی رسیده و بقیه قسمت‌ها در سازمان امور و اداری و استخدامی در حال بررسی است. با این حال، به من گفتند شاید روزهای آخر را می‌گذراند و به زودی این سازمان چارت را مصوب می‌کند و اعلام خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به همین تناسب اقدامات دیگری در کنار تغییر ساختار مطرح بوده و در کمیته های دیگر ادامه دارد، عنوان کرد: ما قرار است یک معاونت سیاسی و یک اقتصادی داشته باشیم. هنوز کسانی که قرار است مسئولیت این دو حوزه را داشته باشند، مشخص نیست. همه نام‌هایی که مطرح می‌شود، گمانه‌زنی است و باید صبر کرد. ان‌شالله از طریق رسانه‌ها انتضابات جدید را اعلام خواهیم کرد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: اصل چارت و تغییرات ساختاری راه خود را می‌رود و احتملا به دلیل طی مراحلی که باید انجام می‌داد، با فراز و نشیب‌هایی همراه بود و به این دلیل و دلایل دیگر، کمی کندی را احساس می‌کنیم نهایتا این اتفاق خواهد افتاد و ما شاهد وزارتخانه‌ای با ساختار جدید براساس شرایط روز منطقه و نیازهای داخلی کشور خواهیم بود.

دستورکار وسیع مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران

به گزارش ایلنا، قاسمی در رابطه با محورهای رایزنی نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در تهران یادآور شد: نخستین اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان سال گذشته در باکو برگزار شد. روز چهارشنبه دومین دور این اجلاس برگزار می‌شود. در کنار این اجلاس، دیدارهای دوجانبه نیز خواهیم داشت. دستورکار اجلاس بسیار وسیع است و شامل موضوع‌های متعددی در مسایل منطقه، سه‌جانبه و بین‌المللی، مبارزه با تروریسم و چگونگی همکاری‌های بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه از بامداد تا شامگاه چهارشنبه مهمانان را در تهران خواهیم داشت، بیان کرد: مقدمات این اجلاس انجام شده است. هیات‌های مهمان توسط افراد عالی‌رتبه همراه هستند و فکر می‌کنم فرصت خوبی است که بتوانیم در مجموع مسایلی که هر سه کشور به ویژه منطقه ما با آن روبرو است، رایزنی کرده و در حوزه‌هایی که می‌توانیم تفاهم داشته باشیم، تصمیم‌گیری کنیم.

سفر هیات کنسولی بریتانیا به تهران لغو نشده است

خبرنگاری مدعی شد که سفر هیاتی از بریتانیا برای تسهیل صدور ویزا به ایران لغو شده است. علت لغو این سفر چیست؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: اگر سفری انجام نشده به معنای لغو نیست. لغو با جابه‌جایی زمان متفاوت است. چیزی لغو نشده است. تماس‌ها و رفت و آمدها با بریتانیا به صورت خوبی در حال انجام است و طی ماه‌های آینده بین تهران و لندن تعامل خوبی خواهیم داشت.

قاسمی افزود: این از سطح روابط در سطح خوبی در حال برنامه‌ریزی است. در مورد تاریخ ورود هیات کنسولی اطلاعی ندارم اما همه اینها در دستورکار وزارت امور خارجه و لندن قرار دارد و در ماه‌های آینده شاهد آمد و شدها و رایزنی‌ها خواهیم بود.

درباره اظهارات قوه قضاییه و نهاوندیان نمی‌توان اظهارنظر کنم

وی در پاسخ به سوالی درباره دری اصفهانی و اظهارات روز گذشته محسنی‌ اژه‌ای و نهاوندیان در این باره گفت: من در این خصوص پیشتر گفتم و تکرار می‌کنم آنچه قوه قضائیه مطرح می‌کند، نظرات این قوه به عنوان قوه متین است و من درباره مباحثی که توسط این قوه بیان شده، نظری ندارم. همچنین من در مورد اظهارات آقای و دیدگاه ایشان نظری بدهم. آنچه برای ما مهم است و اطلاعات ما در وزارت امور خارجه بر آن صحه می‌گذارد و از سوی وزیر اطلاعات نیز بعد از صحبت من مطرح شد، این است که آقای دری اصفهانی عضو وزارت امور خارجه نبودند و توسط ارگان‌های دیگر به ستاد برجام به عنوان مشاور معرفی شدند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تعداد این مشاوران معرفی‌شده در ستاد برجام توسط ارگان‌های ذیربط بسیار بالا است، اظهار داشت: آقای دری اصفهانی سوابقی دارد. وی طی دهه‌های گذشته با بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها همکاری مبسوطی داشته است؛ با وزارت دفاع همکاری زیادی داشته و خدمات زیادی به ارمغان آورده است. یک میلیارد و هفتصد میلیون دلاری که به کشور بازگشت و موضوعی که به محموله طلا برمی‌گشت، از خدمات ایشان برای کشور بود.

دری اصفهانی با وزارت اطلاعات همکاری کرده است

قاسمی با بان اینکه ما صلاحیت ابزار درون افراد و روابط پیدا و پنهان آنها را نداریم، تصریح کرد: این کار وظیفه نهادهای امنیتی کشور است که اگر مشکلی است باید به اطلاع برسانند. همچنین صحبت‌های وزیر اطلاعات نشان داد دیدگاه این وزارتخانه به عنوان یکی از رکن‌های اساسی این مساله نشان داد این نظر درست نیست و این فرد حتی همکاری با خود این وزارت داشته است و برخی اتهامات وارد شده به ایشان درست نیست.

وی ادامه داد: درباره سایر افراد اطلاعاتی ندارم چون هیچ مقام قضایی گزارشی درباره سایر افراد به ما نداده و من از ماهیت فکری و مشخصات این افراد بی‌اطلاع هستم مگر اینکه در آینده اطلاعاتی به ما بدهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید