تلاش برای کنترل فوران چاه 147 رگ سفید خوزستان ادامه دارد

    کد خبر :134357

تیم های تخصصی عملیاتی و پشتیبانی صنعت نفت به دنبال وقوع حادثه فوران چاه شماره 147 رگ سفید در حدفاصل امیدیه – دیلم،با حضور در منطقه؛ کار مهار فوران چاه را آغاز کرده اند.

به گزارش بازتاب  از شرکت ملی حفاری ایران، در نشست آغازین این عملیات که با حضور سپهر سپهری مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران و بیژن عالیپور مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و با شرکت مدیران ارشد و متخصصان مهار و کنترل چاه در موقعیت ستاد اجرایی عملیات مهار در منطقه رگ سفید تشکیل شد، کارشناسان و متخصصان نسبت به ارائه گزارش کارشناسی اولیه در این ارتباط توضیح دادند.
همچنین در این جلسه چگونگی بررسی عملیات کنترل چاه مورد بحث و تبادل نظر فنی قرار گرفت و مقرر شد تیم های تخصصی، عملیاتی پشتیبانی بر اساس برنامه مهار چاه و با درخواست کمیته مدیریت بحران شرکت به منطقه اعزام شوند.
در این جلسه همچنین مقرر شد امکانات مورد نیاز بر اساس برنامه اصلی ترسیم شده از سوی هر دو شرکت و در صورت نیاز از دیگر بخش ها تامین و در اسرع وقت در اختیار تیم های عملیاتی قرار گیرد.
مدیران ارشد و متخصصان مهار فوران چاه نیمه شب گذشته از نزدیکترین فاصله از شرایط چاه 147 رگ سفید بازدید مجدد به عمل آوردند.
عملیات کنترل فوران این چاه با استقرار ماشین آلات سنگین راه سازی و ایجاد جاده دسترسی به محل چاه از شب گذشته آغاز شد.
چاه شماره 147 رگ سفید ظهر یکشنبه 7 آبان ماه در حین عملیات حفاری به علت فوران گاز از کنترل خارج و منجر به سوختن دکل 95 فتح شرکت ملی حفاری شد؛ در این حادثه دو نفر از کارکنان عملیاتی شرکت به نام های’ فرزاد ارزانی بیرگانی و محمد سلیمی چگینی’ جان باختند.

** تشکیل 3 تیم فنی تخصصی عملیاتی
در این پیوند سعید قربانی دبیر کمیته مدیریت بحران شرکت ملی حفاری ایران از تشکیل 3 تیم فنی تخصصی در موقعیت چاه شماره 147 رگ سفید خبر داد.
وی گفت: این تیم های تخصصی از سوی سپهر سپهری مدیرعامل و رئیس کمیته مدیریت بحران شرکت تشکیل و بلافاصله کار خود را آغاز کردند.
وی افزود: سرپرستی این تیم ها را معاونان مدیر عامل در عملیات حفاری، خدمات تخصصی و مدیریت پروژه های حفاری بر عهده دارند.
قربانی اظهار داشت: تمامی کارکنان دستگاه حفاری 95 فتح و نیروهای اعزامی در سلامت کامل بسر می برند و هم اکنون عملیات مهار چاه با تلاش و همت مضاعف کارکنان آغاز شده است.

** بسیج همه امکانات برای مهار حادثه دکل 95 حفاری
محسن دلاویز نماینده ویژه وزیر نفت در حادثه دکل 95 شرکت ملی حفاری ایران نیز در این باره گفت: بررسی ابعاد حادثه و الزامات پیش رو به منظور ساماندهی شرایط در کوتاهترین زمان ممکن در دستور کار قرار دارد و همه امکانات به این منظور بسیج شده است.
وی که پس از وقوع حادثه برای دکل 95 شرکت ملی حفاری ایران، دیشب (هفتم آبان ماه) راهی محل حادثه شد، دقایقی پیش درباره آخرین وضع حاکم بر منطقه توضیحاتی داد و گفت: کمیته بحران که از روز گذشته با حضور مدیران عامل شرکت ملی حفاری، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و دیگر مدیران و متخصصان مربوطه تشکیل شده است، به طور مستمر و دقیق، بررسی ابعاد حادثه و الزامات پیش رو را به منظور ساماندهی شرایط در کوتاهترین زمان ممکن در دستور کار دارد و همه امکانات به این منظور بسیج شده است.
وی گفت: مدیر امور تولید شرکت ملی نفت نیز امروز به منطقه می آید تا از نزدیک در جریان جزئیات امور قرار گیرد و در کمیته بحران حاضر شود.
دلاویز با اشاره به سخت گذر و تپه ای بودن منطقه حادثه، ادامه داد: با این وجود، تمهیدات لازم اندیشیده شده و تلاش ها و پیگیری ها برای مهارحادثه با جدیت در دست اقدام است.
به گزارش ایرنا، حادثه فوران گاز از درون چاه شماره ۱۴۷ رگ‎سفید که تا عمق ۲۶۱۰ متری حفاری شده است، ظهر دیروز (هفتم آبان) هنگام عملیات لوله‎بالا به وقوع پیوست و سبب آتش‎سوزی دکل ۹۵ شد.
میدان نفتی رگ‌سفید از میدان‌های نفتی جنوب غربی ایران است که در نزدیکی بندر هندیجان، در استان خوزستان قرار دارد؛ محل وقوع حادثه در مرز استان های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوستان اعلام شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید