ذوالقدر: مواضع غیرسیاسی آژانس به امنیت منطقه کمک می کند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ۹:۵۰
    کد خبر :134040

نماینده مردم تهران در محلس شورای اسلامی با بیان اینکه «سفر آمانو به ایران و گفت‌وگوی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند ضمانت اجرای برجام را در سطح بین الملل بالا ببرد» گفت که اتخاذ مواضع غیرسیاسی و بدون توجه به فشارهای آمریکا از سوی آژانس، کمک شایانی به امنیت و آرامش در منطقه می‌کند.
سیده فاطمه ذوالقدر با اشاره به سفر آمانو به تهران خاطرنشان کرد: هر نظامی با اتکاء به تاریخ، اخلاق، ارزش ها و باورها، روابط بین الملل و بنیان اقتصادی خود استراتژی را طراحی و پس از پذیرش و مقبولیت عامه با پشتیبانی همه اجزای خود، مسئولین آن نظام تلاش و اهتمام خویش را بکار می بندند تا خواست عمومی در جامعه برای پیشرفت و توسعه محقق شود.

وی افزود: ازاین‌رو، برجام، یا برنامه جامع اقدام مشترک که بعنوان یکی از استراتژی های نظام در زمان خود برگزیده شد، برخاسته از این نگاه و مبتنی بر شاخص ها و منطبق بر منافع ملی و مردمی استوار است. به همین جهت مناقشاتی که در داخل، منطقه و بین الملل، در خصوص موضوع برجام شکل گرفته و خواهد گرفت، تماما حاکی از این پندار است که توافقات، مغایر و در تضاد با منافع ملی هریک از طرفین نباشد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید، دستگاه سیاست خارجی، شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان زیر نظر مقام معظم رهبری، تمام توان خود را به این معطوف داشته اند که این برنامه در مسیر مناسب خود هدایت گردد و از این رهگذر بیشترین منافع برای کشور بدست آید، برای درک بهتر این مسئله باید به شرایط کشور در سال ١٣٩٢ و وضعیتی که باعث شد تا مجموعه نظام، برنامه جامع اقدام مشترک را در دستور کار قرار دهد نیز توجه کرد.

ذوالقدر همچنین تصریح کرد: پس از گذشت زمان و انجام توافق ١+٥ با جمهوری اسلامی ایران، اکنون شاهد اظهارات بی پایه و غیرقابل قبول مقامات آمریکایی علیه برجام هستیم. اظهاراتی که کوکی ناساز، در موضوع عملکرد و تعهد ایران نسبت به برجام در سطح بین الملل را موجب شده، هرچند این ناسازی کوک ترامپ، به مذاق شرکای اروپایی و غیر اروپایی وی خوش نیامده است تا جائی که خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر پایبندی ایران به برجام تأکید داشته و برنامه جامع اقدام مشترک را توافق داخلی آمریکا و یک توافق دو طرفه نمی داند که یک طرف بخواهد برجام را رد کند.

وی تاکید کرد: بنابراین، گفته های اخیر آقای ترامپ فاقد وجاهت حقوقی و قانونی، پوچ و غیردیپلماتیک می باشد، به همین جهت ترامپ باید متوجه باشد که توافق هسته ای توافقی چند جانبه و چند طرفه است که در یک گوشه آن ایالات متحده امریکا قرار دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «سفر آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در راستای دیدارها و گفتگوهای دوره ای میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در قالب توافقات هسته ای محسوب می شود» اضافه کرد: این گفتگوها می تواند ضمانت اجرای برجام را در سطح بین الملل بالا برده و بر ضرورت پای بندی دیگر کشورها در برابر حقوق حقه ملت ایران تاکید کند.

ذوالقدر در پایان گفت: آقای آمانو در تحقق این مهم که به استحکام و تقویت دوباره برجام کمک خواهد کرد سهم قابل توجهی را دارند، لذا اتخاذ مواضع غیر سیاسی و بدون توجه به فشارهای ایالات متحده آمریکا از سوی ایشان، کمک شایانی به امنیت، ثبات و آرامش در منطقه و فرامنطقه خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید