تلفیق هنرهای تزئینی با فضای آبستره

    کد خبر :13387

بهزاد بزرگی نگارگر معتقد است تلفیق فضای معاصر و هنر نگارگری می تواند به این هنر کمک کند تا به انزوا نرود و جوانان به سمت آن جذب شوند.

 این روزها نمایشگاه آثار بهزاد بزرگی نگارگر در گالری والی برپاست و در آن آثاری که مرزی میان خوشنویسی، نگارگری، هنر آبستره را می‌شکند به نمایش درآمده و هنرمند سعی دارد خوانشی معاصر از مینیاتورهای مکتب اصفهان داشته باشد.

بزرگی درباره این نمایشگاه گفت: مجموعه کارهایی که امروز در گالری والی به نمایش در آمده حاصل دو سال و نیم کار است و بسیار متفاوت از کارهایی است که بیش از دو سال پیش در گالری پنجره به نمایش گذاشتم.

وی ادامه داد: بعد از ۳۶ سال کار مداوم به نظرم دیگر به زبان شخصی خودم در این عرصه رسیده ام و می خواستم آثاری خلق کنم که بتوانم آنها را از آن خود بدانم. در نمایشگاه قبلی بیشتر کارها حس نوستالژیک داشت ولی کارهای جدیدم آبستره و مدرن و در عین حال سنتی هستند و سعی کردم روی بوم بافت ایجاد کنم و در عین حال از مینیاتورهای مکتب اصفهان بهره بردم با تفاوت هایی که نسبت به مینیاتورهای این دوره مشهود است. به طور مثال در آثار این دوره قلم گیری و طراحی حرف اول را می زند اما در مینیاتورهای من شما قلم گیری نمی بینید.

این نگارگر بیان کرد: حتی گل و مرغ را وارد پیکره مینیاتورها کردم و در برخی مواقع تصاویر چهره را محو کردم تا معنای بیشتری به کارها بدهم. در این تابلوها از تمام هنرهای تزئینی و سنتی بهره برده ام و آنها را در کنار هنرهای مدرن استفاده کرده ام مثلا شما در تابلوها خط کوفی می بینید.

بزرگی ادامه داد: در ایران اینطور جا افتاده است که خط کوفی خطی عربی است در حالیکه خاستگاه خط کوفی در ایران بوده است. در قرن ۵ هجری ما ۱۵ نوع خط کوفی داشتیم که من از یکی از همین نمونه ها در کارهایم استفاده کردم؛ نوعی از خط کوفی که بیشتر جنبه تزئینی دارد.

وی با بیان اینکه دوست دارد در هر نمایشگاه آثارش تفاوتی با نمایشگاه قبلی داشته باشد، گفت: در نمایشگاه فعلی بسیار به خودم نزدیک هستم، فرم و فضا از آن خودم است و تا ۴ سال دیگر هم همین فضا را دنبال می‌کنم.

این استاد نگارگری درباره اهمیت ادامه دادن تجربه استادان نگارگری توسط جوانان بیان کرد: هنر مینیاتور باید دنبال شود چون هنری است که گویی رو به اتمام است، اما این هنر اصیل و سنتی ماست و نمی توانیم رهایش کنیم. ضمن اینکه من بالغ بر ۲۰ نمایشگاه خارجی داشته ام و به جرات می گویم در تمام دنیا چشم مردم به هنر نگارگری ماست و به آن توجه خاصی دارند.

وی اظهار کرد: من برای این در کارهایم سراغ آثار رضا عباسی رفتم و آنها را در فضایی آبستره اجرا کردم که بگویم پای هنر من در نگارگری است وگرنه می توانستم آناتومی کار کنم، اما آن وقت دیگر کارم نگارگری نبود.

بزرگی در پایان درباره دیگر فعالیت های نمایشگاهی خود در سال ۹۶ گفت: من سال گذشته گرچه در ایران نمایشگاه نداشتم اما در موزه ملی قزاقستان و در دبی نمایشگاه داشتم. امسال اما در ایران دو نمایشگاه دیگر برپا خواهم کرد؛ مهرماه نمایشگاهی در گالری کاوه خواهم داشت و زمستان نمایشگاهی در گالری هنر جاوید برپا می کنم.

بهزاد بزرگی از ۹ سالگی هنر نگارگری را نزد محمد تجویدی آموخته است و تاکنون نمایشگاه های گروهی و انفرادی بسیاری را برپا کرده است.

نمایشگاه نقاشی‌های  بهزاد بزرگی با عنوان «دختران سرزمین فیروزه»  تا ۲۶ اردیبهشت در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان خدامی، پلاک ۷۲ میزبان علاقمندان به هنر است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید