روحانی: تا زمانی به برجام پایبندیم که از منافع آن بهره‌مند شویم

    کد خبر :133803

رئیس‌جمهور گفت: تا زمانی نسبت به برجام پایبند و متعهد هستیم که بتوانیم از منافع قیدشده در آن بهره‌مند شویم.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز یکشنبه در دیدار “یوکیو آمانو” مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه آژانس تا این مرحله در نحوه اجرا و ثبات توافق برجام نقش مثبت و سازنده‌ای داشته است، گفت: مجموعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با آژانس کامل و قابل توجه بوده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پادمان آژانس، مقررات بین‌المللی و توافق برجام آماده توسعه همکاری‌های خود با آژانس است، افزود: اراده ما مبتنی بر انجام همکاری بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی است و امیدواریم با توجه به همکاری کامل ایران در سال‌های اخیر، آژانس هرچه سریع‌تر نتیجه نهایی مبنی بر صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کند.

رئیس‌جمهور ضرورت حفظ استقلال و بی‌طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مورد تأکید قرار داد و با ابراز اینکه آژانس تنها مرجع تأییدکننده پایبندی ایران به برجام است، تصریح کرد: برجام معیار مشخصی دارد و ملاک عمل ایران نیز صرفاً همان معیارهاست.

روحانی با اظهار اینکه “انتظار داریم آژانس در چارچوب اقدامات و وظایف خود، کمک‌هایی را که به دیگر کشورهای متعهد به پادمان و ان‌پی‌تی در زمینه‌های مختلف علمی، کشاورزی، حفاظت و پزشکی ارائه می‌کند در اختیار ایران نیز قرار دهد، بر ضرورت حضور افراد توانمند ایرانی در مسئولیت‌های مدیریتی آژانس تأکید کرد.

وی با تصریح به اینکه یک کشور هر طور که بخواهد نمی‌تواند با توافقات چندجانبه و بین‌المللی برخورد کند، گفت: استحکام مقررات و معاهدات بین‌المللی بسیار مهم است.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که بارها اعلام کرده هرگز اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می‌شود، گفت: تا زمانی نسبت به برجام پایبند و متعهد هستیم که بتوانیم از منافع قیدشده در آن بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان یک نهاد مهم بین‌المللی در افکار عمومی جهان بر مبنای این است که بدون تأثیرپذیری از قدرت‌ها، فعالیت‌های حرفه‌ای و فنی خود را به انجام برساند و اینکه برخی از کشورها و مقامات آنها بخواهند بر تصمیمات آژانس تأثیر بگذارند و اعمال فشار کنند برای ما قابل قبول نیست.

رئیس‌جمهور با ابراز اینکه همکاری‌های ایران و آژانس باید گام به گام موجب تقویت اعتماد دو طرف شود، گفت: نباید اجازه دهیم برجام به‌عنوان دستاوردی مهم، خدشه‌دار شود و باید با همکاری گسترده این تعهد مهم بین‌المللی را تثبیت کنیم.

روحانی با اعلام اینکه رفتار جدید دولت آمریکا هیچ کمکی به ثبات و امنیت منطقه نخواهد کرد، گفت: مبارزه با تروریسم یکی از مهمترین اهداف در منطقه به‌شمار می‌رود و امروز ثبات و امنیت برای ملتهای منطقه بسیار حائز اهمیت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید