در مورد اولین تجربه تئاتری الناز شاکردوست

    کد خبر :133565

امیر مهندسیان می‌گوید نمایش «گم و گور» اگرچه در قبرستان و غسالخانه می‌گذرد اما تِمِ امید در آن هست و مضمونِ تولد که در تضاد با مکان قرار می‌گیرد.

«گم و گور» عنوان تازه‌ترین نمایش امیر مهندسیان است که قرار است از ۲۱ آبان در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود.

«گم و گور» نخستین نمایشی است که الناز شاکردوست با آن حضور روی صحنه تئاتر را تجربه می‌کند. پیش از این حضور امیر جعفری در این نمایش قطعی شده بود. کاوه ابراهیم، علیرضا زارع‌پرست، فردین شاه‌حسینی و سمانه آقازمانی بازیگران دیگری هستند که در این نمایش بازی می‌کنند.

مهندسیان در مورد ایده اولیه نمایش «گم و گور» گفت: «ایده اولیه من وقوع اتفاقاتی در قبرستانی دورافتاده بود و در حین نگارش متن در قسمت‌هایی که با مشکل مواجه شدم از هادی احمدی کمک گرفتم. داستان این نمایش کاملا رئالیستی است و همه اتفاقات آن در یک صحنه و یک پرده می‌گذرد.»

مهندسیان که پیش از این «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» را در تماشاخانه خصوصی باران اجرا کرده بود ادامه داد: «نمایش «گم و گور» اگرچه در قبرستان و غسالخانه می‌گذرد اما تِمِ امید در آن هست و مضمونِ تولد که در تضاد با مکان قرار می‌گیرد. همان‌طور که «لیلی نام تمام دختران ایران زمین است» در فضای جبهه و جنگ می‌گذشت اما تِمِ عشق در آن بود که در تضاد با مکان قرار داشت.»

این نویسنده و کارگردان جوان تئاتر پس از توضیح در مورد این تقابل‌های دوتاییِ عشق و جنگ یا امید و مرگ و تولد و مرگ، در مورد انتخاب بازیگران هم گفت: «امیر جعفری نمایش قبلی مرا دیده بود و وقتی نمایشنامه جدیدم را به او دادم از آن خوشش آمد و قبول کرد در «گم و گور» بازی کند. در مورد انتخاب الناز شاکردوست هم دو نکته را باید مدنظر گرفت.

یکی این که با توجه به فضای به شدت رئالیستی و میلیمتری آثارم دوست دارم بیشتر از بازیگران سینما استفاده کنم، دیگر این که برای انتخاب بازیگرِ این نقش می‌خواستم کسی باشد که اولین بار است چنین نقشی را بازی می‌کند و تماشاگر تا به حال او را در این قالب ندیده است. امیر جعفری و الناز شاکردوست در فیلم سینمایی «سراسر شب» به کارگردانی فرزاد موتمن هم پارتنرند و شاکردوست بعد از خواندن متن «گم و گور» از آن خوشش آمد و پذیرفت بازیگر این اثر شود.»

پیش از این قرار بود ریما رامین‌فر از ۲۱ آبان در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر «تابوت عهد» را روی صحنه ببرد که با انصراف او از نوبت اجرایش، مهندسیان جایگزینش شد. این کارگردان در مورد این اتفاق هم گفت: «ما جزو گروه‌هایی بودیم که در لیست رزرو قرار داشتند و پس از انصراف ریما رامین‌فر جایگزین او شدیم. از حسین پارسایی هم بسیار ممنونم که به جوانان بها می‌دهند.»

ریما رامین‌فر که در مقام مشاور کارگردان نمایش «گم و گور» نیز هست در خصوص دلیل انصرافش گفت: «فیلمبرداری سریال «پایتخت ۵» قرار بود خیلی زودتر از این‌ها تمام شود و گمان می‌کردم می‌توانم به تمرین نمایش «تابوت عهد» برسم ولی ضبط ما تا اواسط مهر طول کشید و حدودا ۱۵ روزه است که تمام شده. با توجه به این شرایط تصمیم به انصراف گرفتم و امیدوارم بتوانم در سال آینده این اثر را روی صحنه ببرم.»

تهیه‌کنندگی «گم و گور»، تازه‌ترین محصول گروه نمایش شنل بر عهده مرتضی میرمنتظمی و محمد قدس است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید