جدیدترین اخبار
۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۶ دانش و فناوری کد خبر :133515

وقتی از تاثیرات منفی تکنولوژی حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم!

امروزه که دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به قابلیت اتصال به اینترنت، زندگی ما را فرا گرفته، لازم است درباره راه‌های کاهش تاثیرات منفی آنها بر بدن و سلامتی ما اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

همه ما با اینکه به استفاده روزانه از تکنولوژی و دستگاه‌های الکترونیکی نیاز داریم، از تاثیرات منفی آنها بر سلامت روح و بدن خود نیز آگاه هستیم ولی با این حال، هرروزه شاهدیم که گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی جدیدتری به بازار عرضه می‌شود و از آن سو، نیاز ما به استفاده از آنها هم بیشتر و بیشتر می‌شود.

به نظر می‌رسد تکنولوژی و دستگاه‌های الکترونیکی به جزء جداناپذیری از زندگی همه مردم در سراسر جهان تبدیل شده است بنابراین جز اینکه تلاش کنیم تاثیرات منفی آن بر سلامت خود را کاهش دهیم، چاره دیگری نخواهیم داشت. در این گزارش به بررسی مختصری از روش‌های کاهش این تاثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی خود خواهیم پرداخت:
دستگاه‌هایی که به قابلیت اینترنت بی‌سیم یا وای.فای مجهز هستند، همگی از خود امواجی را ساطع و همچنین دریافت می‌کنند. این دستگاه‌ها شامل گوشی‌های هوشمند، روتر مودم وای فای و سایر دستگاه‌های متصل به وای فای می‌شود. بر اساس برخی تحقیقات و پژوهش‌های علمی صورت گرفته، ثابت شده است که قرار گرفتن در معرض امواج وای فای یا اینترنت بی‌سیم در طولانی مدت ممکن است به انواع سرطان، نازایی، ضایعات و مشکلات مغزی و روانی منجر شود.

این تاثیرات منفی بستگی به مدت زمان قرار گرفتن در معرض این امواج و همچنین مسافت از منبع آن دارد. این بدان معناست که کاربران و افراد هرچه از منبع فرستنده امواج وای فای دورتر باشند، میزان دریافت این امواج و در نتیجه تاثیرات منفی آن بر بدن نیز کاهش می‌یابد. متخصصان همواره بر این مورد اصرار دارند که افراد باید روتر وای فای را تنها در صورت لزوم ، روشن کنند و پس از اتمام کار اینترنتی خود، آن را خاموش کنند تا بدین وسیله از اثرات جبران ناپذیر این امواج بر سلامت بدن خود بکاهند.
بدیهی است که کودکان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر این امواج قرار دارند چراکه رشد سلولی در این افراد بیشتر از سایر افراد معمولی است. البته تاثیرات منفی استفاده از تکنولوژی و وسایل الکترونیکی تنها محدود به امواج وای فای نمی‌شود بلکه افراد ممکن است از آسیب‌های ارتوپدی، روانی، بینایی و اختلال در خواب رنج بیشتری ببرند.

برای جلوگیری از آسیب‌های ارتوپدی بهتر است:
۱. هنگام استفاده از رایانه، از صندلی‌های استاندارد و راحت استفاده کنید
۲. بجای استفاده از یک انگشت موقع تایپ کردن در گوشی یا رایانه، سعی کنید از تمامی انگشت‌های خود استفاده کنید
۳. فاصله مناسب از نمایشگر رایانه و گوشی را رعایت کنید تا به هیچ وجه گردن و کمر خود را برای مشاهده مطالب، به جلو خم نکنید
۴. پس از نهایتا ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت، از جای خود بلند شده و نرمش کنید

برای جلوگیری از آسیب‌های چشم و اختلالات بینایی بهتر است:
۱. از صفحات مخصوص نمایشگرهای رایانه برای کاهش نور استفاده کنید
۲. میزان نور نمایشگر رایانه و گوشی خود را تنظیم کرده و کاهش دهید
۳. سایز فونت بکار برده شده در صفحه نمایش خود را بزرگنمایی کنید
۴. تا حد امکان از دستورهای صوتی دستیارها و اسپیکرهای صوتی استفاده کنید
۵. به چشمان خود استراحت داده و پس از چند دقیقه نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه، چشمان خود را از آن برداشته و به اطراف و نقاط دور نگاه کنید
۶. ورزش های چشم انجام دهید

برای جلوگیری از اختلال در خواب و کاهش دریافت امواج بهتر است:
۱. از یک ساعت قبل از خوابیدن، گوشی و رایانه خود ر ا کنار بگذارید
۲. گوشی را در حالت پرواز یا خاموش قرار داده و در غیر این صورت آن را از اتاق خواب خود دور کنید
۳. به هنگام حمل گوشی، سعی کنید آن را از بدن خود دور نگه دارید
۴. رایانه و وسایل الکترونیکی را بر روی پاهای خود قرار ندهید. حتی الامکان آن را بر روی میز کار خود قرار دهید
۵. سعی کنید مدت زمان مکالمات خود با گوشی را کوتاه کنید
۶. حتی الامکان بجای تماس گرفتن، از پیام کوتاه استفاده کنید
۷. در صورتی که با سیم‌کارت گوشی خود کاری ندارید، آن را در حالت پرواز قرار بدهید
۸. بجای صحبت کردن با گوشی، سعی کنید از هندزفری یا هدفون استفاده کنید
۹. در مواقع غیر ضروری، وسایلی که متصل به بلوتوث دستگاه‌های دیگر هستند ( همانند ساعت هوشمند) را از خود دور کنید

Ad

Ad

روی خط خبر

  • تاخیر۴ ماهه در پرداخت معوقات خرید خدماتی‌ها / جبران ۷۰ هزار ساعت کمبود نیرو
  • عربستان با پول خود ترامپ و شورای امنیت را می خرد
  • استقبال روسیه از پیوستن بانک‌های خارجی به جایگزین سوئیفت
  • آمار کاهش ۷۰۰ هزار نفری مصرف کنندگان مواد مخدر درست است؟
  • امروز؛ آخرین مهلت ثبت شماره شبا برای سهام عدالت/دیگرتمدید نمی‌شود
  • علی انصاریان ممنوع‌التصویر شد؟!
  • ممنوعیت کشت برنج به مصوبه مجلس نیاز دارد/۸۴درصد تولید در شمال است
  • سهام آسیایی افت خود را جبران کرد
  • دریافتی ۹۰ درصد کارگران کمتر از ۳میلیون تومان است
  • معاینه فنی جعلی، تشخیص داده می‌شود/محیط زیست آلایندگی‌ها را کنترل کند
  • وزیر دفاع آلمان وارد پکن شد
  • حماس به دنبال آرام‌سازی اوضاع در غزه با توافق ملی است
  • مدیریت پسماند در آرادکوه در شأن پایتخت نیست/ضرورت مدیریت‌ روان‌آب‌های غرب تهران
  • متلاشی شدن یک گروه تروریستی خطرناک در عملیات نیروهای تونسی
  • اعلام نحوه توزیع پست‌های وزارتی در عراق به احزاب تکذیب شد
  • وقوع طوفان در منطقه مرزی مهران یک نفر فوتی و ۱۵ تن مصدوم بر جای گذاشت
  • سیزدهمین راهپیمایی دریایی در غزه برگزار می‌شود
  • تداوم تهدیدات «لیبرمن» علیه حماس در غزه
  • نتانیاهو: گریزی از تخریب روستای «خان الاحمر» نیست!
  • «حسین انتظامی» رئیس سازمان سینمایی می‌شود
  • وخامت وضعیت جسمانی عضو ارشد جهاد اسلامی در زندان رژیم صهیونیستی
  • عاملان قتل خاشقجی به خانواده وی تسلیت گفتند!
  • شورش خاموش علیه بن‌سلمان
  • نقطه حمایتی در بازار دلار
  • پیش بینی جهش قیمتی برای طلا
  • بن سلمان در تماس با داماد ترامپ: کودتای غرب علیه خود را فراموش نمی کنم
  • عمر مشاغل در سال ۹۶ کوتاه شد
  • رد ادعای کنترل تورم با ارز دولتی
  • انفجار اینترنت موبایل درایران
  • کدام افراد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را دور می‌زنند؟
  • Ad