ریسک «پیری جمعیت قبل از ثروتمند شدن» کشورهای آسیایی را تهدید می‌کند

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۱۴
    کد خبر :13331

صندوق بین المللی پول با هشدار نسبت به اینکه بخش هایی از آسیا با ریسک «پیری جمعیت قبل از ثروتمند شدن» روبروست، از اقتصادهای آسیایی خواست تا از تجربه ژاپن درس بگیرند و تا دیر نشده برای مقابله با روند سریع پیری جمعیت اقدام کنند.

به نقل از رویترز، صندوق بین المللی پول با هشدار نسبت به اینکه بخش هایی از آسیا با ریسک «پیری جمعیت قبل از ثروتمند شدن» روبروست، از اقتصادهای آسیایی خواست تا از تجربه ژاپن درس بگیرند و تا دیر نشده برای مقابله با روند سریع پیری جمعیت اقدام کنند.

صندوق بین المللی پول در گزارش چشم انداز اقتصادی خود برای منطقه آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد، آسیا در طی دهه های گذشته به میزان قابل توجهی از جمعیت بالای خود منتفع شده، اما افزایش تعداد سالمندان موجب ایجاد تاثیر منفی جمعیتی بر رشد اقتصادی کشورهای این منطقه خواهد شد.

در این گزارش آمده است: «تطبیق شرایط با پیری جمعیت می تواند به طور ویژه برای آسیا چالش برانگیز باشد، زیرا مردمی که در بسیاری از مناطق آسیا با سطح درآمد سرانه نسبتا پایینی زندگی می کنند به سرعت در حال پیر شدن هستند… برخی کشورها در آسیا قبل از اینکه ثروتمند شوند دارند پیر می شوند.»

این گزارش پیش بینی کرده که نرخ رشد جمعیت در آسیا تا سال 2050 میلادی به صفر برسد و سهم جمعیت در سن کار از کل جمعیت این منطقه که در حال حاضر در اوج خود قرار دارد، در طی دهه های آینده کاهش یابد.

این گزارش حاکی است، سهم جمعیت 65 سال به بالا از کل جمعیت آسیا به سرعت افزایش خواهد یافت و تا سال 2050 به دو و نیم برابر بیشتر از سطح فعلی خواهد رسید.

خطر پیری جمعیت به ویژه برای ژاپن قابل توحه است که هم با پیری و هم کاهش جمعیت مواجه است. بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، نیروی کار ژاپن در طی 2 دهه گذشته بیش از 7 درصد کاهش یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید