بالا رفتن هزینه تولید خودرو در کشور

    کد خبر :133256

بانک مرکزی تغییرات شاخص بهای تولیدکننده در شهریورماه را در شرایطی منتشر کردکه طبق آن، تورم تولیدکننده بخش تولید وسایل نقلیه موتوری در این ماه نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

طبق این آمار تورم تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷/ ۳ درصد افزایش داشته است. این موضوع درحالی است که تورم شهریورماه سال ۹۵ نسبت به ماه مشابه آن در سال ۹۴، رقم ۲/ ۱ درصد بوده است. همچنین داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم ماهانه بخش خودرو یعنی مقایسه تورم شهریور نسبت به مرداد نیز افزایش داشته است؛ به‌طوری‌که تورم تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر در شهریورماه سال‌جاری نسبت به ماه قبل افزایش ۲/ ۰ درصدی داشته است. به گزارش دنیای اقتصاد، با وجود این بررسی تورم شهریورماه سال ۹۵ نسبت به ماه قبل از آن، تنها ۱/ ۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. براساس آمار بانک مرکزی، بررسی تورم قطعات و لوازم جانبی خودرو در شهریورماه امسال نسبت به ماه قبل نیز ۵/ ۰ درصد افزایش یافته است.

این موضوع درحالی است که تورم شهریورماه تولید قطعات و لوازم جانبی خودرو در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، افزایش ۱/ ۸درصدی را نشان می‌دهد. افزایش تورم بخش خودرو در شهریورماه به معنی آن است که هزینه تولید خودرو در کشور در نیمه نخست سال‌جاری افزایش پیدا کرده است. در شرایطی این آمار افزایشی است که شورای رقابت در اواسط خردادماه امسال با افزایش قیمت درخواستی خودروسازان به‌دلیل تغییرات نرخ تورم تولید خودرو موافقت کرد. شاخص بهای تولیدکننده یکی از شاخص‌های قیمت است که وضعیت و تغییر قیمت‌هایی که در مراحل مختلف فرآیند تولید از سوی تولیدکنندگان وضع می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. این شاخص علاوه‌بر کالاها و خدمات نهایی، کالاهای نیم ساخته و مواد خام را هم شامل می‌شود و ابزار خوبی برای بررسی تغییرات هزینه تولید در صنایع و بخش‌های مختلف محسوب می‌شود که خودرو نیز یکی از بخش‌های مهم آن به‌حساب می‌آید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید