خطر سلاحهای شیمیایی پیونگ یانگ در جنگ کلامی امریکا- کره

    کد خبر :132981

نیویورک تایمز در تفسیری روز جمعه نوشت: پاسخ ‘ترامپ’ به حمله شیمیایی ‘اسد’ موشک باران بود،این بار امیدواریم او با توجه به زرادخانه عظیم سلاحهای شیمیایی موجود در کره شمالی؛ در صورت مواجه شدن با وضعیتی مشابه؛ به خطری که جان میلیونها انسان در کره جنوبی را تهدید می کند؛ فکر کند.

در این مطلب به قلم ‘ تئو امه ری’ آمده است: جنگ کلامی رهبران آمریکا و کره شمالی بر سر برنامه هسته ای پیونگ یانگ بالا گرفته است تا جایی که حتی، تن دنیا را هم به لرزه درآورده است.
محاکمه دو زن در مالزی به اتهام استفاده از گاز مختل کننده اعصاب VX برای کشتن برادر خوانده ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی یک بار دیگر زنگ خطر را به صدا در آورد که زرادخانه کشنده کره شمالی فقط محدود به تسلیحات هسته ای نیست. سلاحهای شیمیایی کره شمالی خطری است عظیم علیه کره جنوبی و ثبات منطقه.
متخصصان امر می گویند که سالهاست که مهمات شیمیایی کره شمالی در یک منطقه غیر نظامی حائل میان کره شمالی و جنوبی چیده شده است. به اعتقاد کارشناسان؛ هرگاه رژیم کره شمالی هدف حمله قرار گیرد اولین پاسخ او حمله شیمیایی خواهد بود و فوری ترین نشانه گیری اش هم ‘سئول’ و جمعیت 10 میلیونی آن خواهد بود.
فقط خدا می داند که آمار تلفات چه خواهد بود. تصاویر کودکانی که در سوریه با گاز سارین هدف حمله شیمیایی قرار گرفته اند جهان را به وحشت انداخته است . با این حساب معلوم است که آمار تلفات مشابه در کره جنوبی هزاران برابر بزرگتر خواهد بود.
طبق برآورد دانشمندان در بولتن ‘ دانشمندان اتمی’ آمریکا؛ امکان وقوع یک حمله شیمیایی کره شمالی علیه کره جنوبی محتمل است. طبق تحقیقات انجام گرفته در این زمینه درصورت وقوع حمله شیمیایی با گاز سارین و توپخانه گاز DMZ کودکان و کهنسالان بیشترین آسیب را از این حمله خواهند دید. در یک حمله با گاز سارین حدود 2.5 میلیون انسان را در کره جنوبی از بین خواهد رفت و میلیونها انسان هم مجروح خواهند شد. هم اکنون 24هزار پرسنل نظامی آمریکا همراه با خانواده هایشان در کره جنوبی حضور دارند و هزاران آمریکایی هم ساکن این کشورند.
هیچ کس در بیرون از دایره حکومت کره شمالی از ترکیب دقیق انبار سلاحهای شیمیایی این رژیم خبر ندارد اما اطلاعات کسب شده از اتباع گریخته از این کشور و همچنین اطلاعات موجود در دولت کره جنوبی مبین آن است که پیونگ یانگ هم اکنون 2500 تا 5 هزار تن از 20 تن ماده شیمیایی جنگی دارد.
قدرت مسمومیت VX به مراتب بالاتر از گاز سارین است.
کشته شدن ‘کیم جونگ نام’ برادرخوانده رهبر کره شمالی در فرودگاهی در مالزی در فوریه گذشته که بدست دو زن انجام شد که گاز سارین را به صورت او مالیدند و این دو زن توسط ماموران رژیم پیونگ یانگ آموزش دیده بودند؛ این ظن را تبدیل به یقین کرد که رژیم کره شمالی انبار سلاحهای شیمیایی دارد.
برخلاف سارین، VX در محیط می ماند و در فضا پخش نمی شود . گاز خردل که در جنگ جهانی اول به وفور استفاده می شد از نمونه های اولیه گازهای شیمیایی است.
مرگ ‘ کیم جونگ نام’ یک بار دیگر اهمیت پرداختن به موضوع اشاعه جدید سلاحهای شیمیایی را مطرح کرد. اینک به وضوح مشخص شد که کره شمالی سلاحهای شیمیایی را مخفیانه به سایر کشورها و یا بازیگران غیر دولت منتقل می کند و شبکه ای برای بدست آوردن و یا تولید این سلاحها را دایر کرده و آن را هدایت می کند.
تهدید شیمیایی کره شمالی یاداور آن است که سلاحهای شیمیایی دیگر خطرش از یک تهدید جهانی بالاتر رفته است. دکترین بازدارندگی استراتژیک یعنی نگاه د اشتن انبار سالحهای قدرتمد برای کنترل دشمنی که او هم سلاح شیمیایی دارد با تسلیحات هسته ای شروع نشد بلکه از یک جنگ شیمیایی در جنگ جهانی اول شروع شد.
پروتکل ژنو مصوب سال 1925 جنگ شیمیایی را ممنوع اعلام کرد اما استفاده از سلاحهای شیمیایی را نه.
همین امر سبب شد تا کشورها به سمت تولید و انبار کردن سلاحهای شیمیایی به عنوان یک نیروی بازدارنده سوق داده شوند. در صورتی که هریک از کشورهای امضا کننده این پیمان هدف حمله شیمیایی قرار می گرفت این حق را داشت که او هم آن را به طور مشابه تلافی کند.
برهمین اساس سنای آمریکا هم این توافقنامه را یک جنون برای هرچه خطرناکتر کردن جهان دانست و از امضاء آن پرهیز کرد. با استناد به این پیمان کشورهای بسیاری به سمت تولید و انبار کردن سلاح شیمیایی و نیز تولید سلاحهای بیولوژیک رفتند. تا دهه 1990 آمریکا زرادخانه ای مشتمل بر 27700 تن گاز شیمیایی داشت و رسیوه هم دست کم 40 هزار تن.
و اما با مسلح شدن بعضی از کشورها به سلاح هسته ای که سلاحی بس قوی تر است، خطر تهدید حمله شیمیایی هم کم شد .
‘کنوانسیون منع استفاده از سلاحهای شیمیایی ‘مصوب سال 1997 مجموعه سلاحهای شیمیایی را منع کرد. به موجب این کنوانسیون آمریکا و کره جنوبی که هردو امضا کننده این پیمان هستند زرادخانه سلاحهای شیمیایی خود را امحاء کردند اما کره شمالی این پیمان را امضا نکرد.
‘بشار اسد ‘ رئیس جمهور سوریه هم که در سال 2013 از گاز شیمیایی علیه مردمش استفاده کرد بعد از آن این کنوانسیون را امضا کرد . اما او آوریل گذشته این پیمان را نقض کرد و در ‘خان شیخون’ دست به حمله شیمیایی زد .
مسئله این است که نشان دادن قدرت زور علیه رژیم آقای کیم، عواقب فاجعه باری علیه کره جنوبی به همراه خواهد داشت . کره شمالی هم قدرت بازدارندگی هسته ای دارد و هم سلاح شیمیایی. اگر کیم هدف هر حمله متعارف و بازدارنده ای قرار بگیرد؛ آن را با حمله شیمیایی تلافی خواهد کرد بدون آنکه مجبور باشد دست به سلاح هسته ای ببرد.
و اما ؛ پاسخ ‘ترامپ’ به حمله شیمیایی اسد؛ موشک باران بود.
امیدواریم این بار در مورد کره شمالی؛ رئیس جمهور قبل از هرگونه تصمیم گیری برای حمله به کیم جونگ اون؛ دو بار خوب راجع به تصمیمش فکر کند.
سرنوشت میلیونها انسان در کره جنوبی، در زرادخانه سلاحهای شیمیایی آقای کیم نهفته است.
‘ تئو امه ری’ نویسنده کتاب ‘ پسران آتش جهنم’ است که مربوط به تاریخچه خدمت در جنگهای شیمیایی آمریکاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید