اروپا محکم به برجام بچسبد/منافع‌مان تامین نشود به مسیراول می‌رویم

  • سیاسی
  • شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۴۱
    کد خبر :132937

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مساله اروپایی ها مساله هسته ای باشد، باید محکم به برجام بچسبند، چرا که اگر منافع جمهوری اسلامی تامین نشود ایران به مسیر اولیه برمی گردد.

مرتضی صفاری نطنزی ، درباره آینده برجام و مساله اعتماد به کشورهای اروپایی در صورت تداوم نقض عهدهای آمریکا اظهار داشت: اگر مساله اروپایی ها مساله هسته ای باشد، باید محکم به همین سند برجام بچسبند، چرا که اگر این سند کنار گذاشته شود و منافع جمهوری اسلامی تامین نشود، ایران به مسیر اولیه برمی گردد.

وی ادامه داد: یعنی غنی سازی در سطح ۲۰ درصد را از سر می گیرد و تحقیق و توسعه را به شکل گسترده تری دنبال می کند و ضمن بکارگیری سانتریفیوژهای جدید، روند توسعه همه جانبه صنعت هسته ای صلح آمیز را در پیش می گیرد و این همان چیزی بود که پیش از برجام نیز دنبال می کردیم.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر اروپایی ها معتقدند که برجام سند خوبی است که ظاهرا معتقد هم هستند، باید از حفظ حقوق جمهوری اسلامی حمایت کنند.

صفاری نطنزی با بیان اینکه اروپایی ها به دلیل منافع شان در حال حاضر از برجام حمایت می کنند، درباره آینده رفتار آنها با توافق هسته ای اظهار داشت: اعتقاد شخصی من این است که آمریکایی ها با وجود همه تبلیغات و فشاری که دارند، خیلی نمی توانند برجام را دچار خدشه کنند، چرا که همین الان هم در کنگره به دنبال آن هستند که پیش نویسی را تهیه کنند که دولت را تحت فشار قرار دهد تا از طریق سازمان ملل متحد گفتگوهایی را برای اصلاح بخش هایی از برجام آغاز کنند.

وی تصریح کرد: حالا اینکه اصلا چه کسی این خواسته ها را بپذیرد و حاضر شود که با آنها مذاکره کند جای تردید و ابهام دارد؛ چون موضع جمهوری اسلامی در این رابطه مشخص است که مذاکره مجدد درباره برجام معنی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مانند تجربه سال ۸۲ اروپایی ها بدعهدی کنند و با آمریکا همراه شوند، گفت: ما صراحتاً به اروپایی ها گفته ایم که وارد مذاکره مجدد برای برجام نخواهیم شد، بنابراین موضع ما برای آنها روشن است و اگر آنها خیلی اصرار کنند، ممکن است به همین چیزی هم که الان موجود است، صدمه وارد شود.

صفاری درباره بیانیه هفته گذشته سران انگلیس، آلمان و فرانسه که در عین حمایت از برجام نسبت به توان دفاعی جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بودند، نیز تصریح کرد: حوزه دفاعی هر کشوری متعلق به همان کشور است و اجازه مداخله کشور ثالث داده نمی شود و دخالت در مسائل داخلی کشورها از جمله امور دفاعی خلاف موازین منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است.

وی ادامه داد: البته این حرف ها عمدتا فشار سیاسی است و بخشی از آن برای متقاعد کردن آمریکایی هاست که فشار بر روی اروپا را کمتر کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید