کدام وام مسکن به صرفه تر است؟

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۴۴
    کد خبر :13293

وام مسکن یکی از آن دسته تسهیلاتی است که مردم تمایل بیشتری در استفاده از آن داشته تا به واسطه آن بتوانند بخشی از هزینه مسکن به عنوان بالاترین هزینه‌ های خانوارها را تامین کنند.

پرداخت وام مسکن به صورت انحصاری در اختیار بانک مسکن بوده و هست، و حتی در حالیکه شورای پول و اعتبار پرداخت تسهیلات مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان را توسط بانک‌های تجاری آزاد اعلام کرد، اما نبود نقدینگی باعث شد تا اقداماتی در این راستا صورت نگیرد. یکی دیگر از تسهیلاتی که برای خرید مسکن در نظر گرفته شده، لیزینگ مسکن می باشد، اما این نوع از تسهیلات با سایر دیگر وام ها برای متقاضیان به صرفه نخواهد بود. سودی که برای بازپرداخت این نوع از وام در نظر گرفته شده ۲۱ درصد می باشد، و دوره بازپرداخت آن ۵ سال در نظر گرفته شده و این درحالیست که بسیاری از وام های مسکن دارای سود ۱۸ درصد و در برخی موارد سود ۹ درصد داشته اند.
اقساط چند میلیونی لیزینگ مسکن
اگر هر واحد از خانه مسکونی در تهران را حدود متری چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دهی کنیم، برای خرید یک خانه ۸۰ متری، حدود ۳۶۰ میلیون تومان پول نیاز است، که از این مبلغ حدود ۷۰ درصد را تسهیلات لیزینگی تامین می کنند، و این چیزی در حدود ۲۵۰ میلیون تومان خواهد شد. در این حالت با سود ۲۱ درصد در طی پنج سال ماهی ۶ میلیون و هفتصد هزار تومان بابت هزینه های پرداخت وام باید صرف شود، و این در حالیست که کارمندان در بالاترین حد ۲ میلیون تومان حقوق دریافت خواهند کرد! در کل متقاضیان در پایان باید ۴۰۰ میلیون تومان بازپرداخت وام ۲۵۰ میلیون تومانی را داشته باشند. با این حال انجمن لیزینگ اذعان دارد که این نوع پرداخت تسهیلات برای ارائه‌ خدمات مالی به مالکان و انبوه ‌سازان حوزه مسکن اقدامات مناسب ‌تری انجام داده و در این حوزه موفق تر می باشد و عملا این نوع وام برای هر قشری مناسب نبوده است.
تسهیلات خرید اوراق حق تقدم در فرابورس
وام های دیگری که به صورت رایج در بانک مسکن ارائه می شود، خرید اوراق حق تقدم در فرابورس می باشد که تمامی متقاضیان می توانند این تسهیلات را دریافت کنند. این نوع از وام برای افراد عادی تا ۶۰ میلیون و زوجین تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد، و سود آن نیز ۱۸ درصد در ۱۲ سال تعریف شده است. این بدان معناست که برای وام ۶۰ میلیونی، متقاضی مجبور است در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به خرید اوراق بپردازد، اقساط آن نیز ماهانه یک میلیون تومان و سود بازپرداخت آن نیز ۸۶ میلیون تومان خواهد بود. برای وام ۱۰۰ میلیونی زوجین نیز از طریق خرید اوراق، اقساط یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان با سود بازپرداخت ۱۴۴ میلیون تومان می باشد.
تسهیلات صندوق پس انداز مسکن خانه اولی ها
وام دیگر صندوق پس انداز مسکن نیز وجود دارد که نیازی به خرید اوراق نداشته، و هر یک از متقاضیان با سپرده گذاری یک ساله قادر به دریافت این نوع از تسهیلات خواهند بود. در این طرح برای خانه اولی ها ۸۰ میلیون تومان در ۱۲ سال با سود ۹ درصد تعریف شده و اقساط آن ۹۰۰ هزار تومان در ماه می باشد، که مجموعا سود ۵۱ میلیونی در آن وجود دارد. وام ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس انداز یکم نیز برای زوجین وجود دارد که دارای بازپرداخت ۱۲ ساله بوده و سودی برابر با ۹ درصد دارد، این وام اقساط ماهیانه ۸۰۰ هزار تومانی داشته و سود بازپرداخت آن صد میلیون تومان می باشد.
با این اوصاف مجموع بازپرداخت در وام های بانک مسکن نسبت به تسهیلات دریافتی بسیار قابل توجه بوده و بعضا به اندازه آن نیز می رسد. در لیزینگ نیز دوره بازپرداخت کوتاه تر اما سود آن بیشتر است، به طوری که پرداخت اقساط در توان عموم جامعه نبوده و بیشتر می‌تواند در حوزه خانه‌های لوکس پاسخگو باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید