سبقت برق‌آسا؛ این کشورها پیشتاز استفاده از خودروی برقی هستند

    کد خبر :132925

در سال‌های اخیر، سهم استفاده از خودروهای برقی در جهان رو‌به‌رشد بوده است. تولیدکنندگان بزرگی چون تسلا و بی‌ام‌دبلیو سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در زمینه توسعه این خودروها انجام داده‌اند. برخی دولت‌ها نیز با هدف حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی، طرح‌های تشویقی بسیاری را برای رانندگان این خودروها در نظر گرفته‌اند.

الهام میرمحمدی: تولید خودروهای برقی و هیبریدی به زودی از خودروهای بنزینی سبقت می‌گیرد. این اتومبیل‌ها قطعا جایگزینی بهتر و سبزتر برای خودروهای با سوخت بنزین هستند. چرا که صرفنظر از منبع قدرت خود -خورشیدی، آبی، باد یا حتی سوخت هسته‌ای- تولید کربن این اتومبیل‌ها به صفر رسیده است.

به گزارش بازتاب، در حال حاضر خوشبختانه سهم استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در جهان رو به رشد است. تولیدکنندگان بزرگی نظیر تسلا و بی‌ام‌دبلیو سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در زمینه توسعه خودروهای الکتریکی کرده‌اند. رانندگان و مشتریان نیز برای آینده‌ای سبز از خودروهای برقی استقبال کرده و از این سرمایه‌گذاری‌ها حمایت کرده‌اند.

در زیر به معرفی ۸ کشوری که با هدف حفاظت از محیط زیست گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته‌اند، می‌پردازیم:

۱- نروژ
خودروهای الکتریکی در نروژ در زمره پاک‌ترین خودروهای جهان قرار دارند. به گونه‌ای که ۹۸ درصد از برق مورد نیاز این خودروها از طریق منابع آبی تامین و تولید می‌شود.

در مقایسه با جمعیت ۵٫۲ میلیون نفری این کشور، نروژ بالاترین میزان استفاده از خودروهای برقی را دارد. در ماه دسامبر ۲۰۱۶، تعداد اتومبیل‌های برقی خریداری‌شده در این کشور ۱۳۵ هزار و ۲۷۶ دستگاه بوده است.

این کشور دارای بالاترین سرانه مصرف خودروهای برقی در جهان است.

نروژ بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ سریع برای خودروهای الکتریکی را دارد.

از سوی دیگر اسلو، پایتخت این کشور، خطوط ویژه‌ای را برای تردد خودروهای برقی در نظر گرفته است. از دیگر برنامه‌های دولت نروژ برای تشویق رانندگان، افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ، پارکینگ‌های ویژه و همچنین حذف عوارض برای دارندگان این خودروهاست.

اگر چه این برنامه‌ها برای دولت نروژ هزینه‌بر است، اما در مقایسه با هزینه‌های بهداشت و درمان ناشی از آلودگی هوا و هزینه‌های مربوط به کاهش آلودگی، در پیش گرفتن چنین سیاست‌هایی برای نروژ توجیه اقتصادی دارد.

اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰ در نروژ تصمیم‌هایی برای تولید خودروهای الکتریکی با هدف کاهش آلودگی هوا گرفته شد. اما در حال حاضر تمرکز اصلی این صنعت بر مبارزه با تغییرات اقلیمی در سطح جهانی است.

نروژ حدود یک سال پیش بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ سریع خودرو در جهان را راه‌اندازی کرد. این ایستگاه قادر است در هر بار، ۲۸ خودرو را و در عرض ۳۰ دقیقه شارژ کند.

خودروهای برقی تسلا مدل S، نیسان لیف، میتسوبیشی اوتلندر P-HEV، تسلا مدل X و بی‌ام‌دبلیو i3 از محبوب‌ترین خودروها در نروژ هستند.

۲- هلند
تعداد خودروهای شارژی خریداری‌شده تا دسامبر سال ۲۰۱۶ در هلند، ۱۱۳ هزار و ۶۳۶ دستگاه بوده است.

با تصویب قانون جدید در پارلمان هلند قرار است از سال ۲۰۲۵، تنها خودروهای الکتریکی در این کشور تردد کنند. و فروش خودروهای دیزلی و بنزینی ممنوع خواهد شد.

دولت هلند در سال ۲۰۱۳ با هدف ارتقای انرژی سبز و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای توافقنامه انرژی پاک را امضا کرد.

با توسعه فناوریِ شارژ القایی یا شارژ بی‌سیم تا سال ۲۰۱۸، پورت‌های شارژ الکتریکی کنار گذاشته می‌شود و دیگر نیازی به توقف برای شارژ مجدد خودرو نیست.

برخی از مدل‌های محبوب خریداری‌شده در این کشور عبارتند از: میتسوبیشی اوتلندر P-HEV، ولوو V60، فولکس‌واگن گلف GTE، اوپل آمپرا و تسلا مدل S.

۳- بریتانیا

در بریتانیا نیز تا مارس ۲۰۱۷ بیش از ۱۰۰ هزار خودروی برقی فروخته شده است که حدود ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این تعداد، ون‌های تجاری هستند.

فروش خوروهای الکتریکی در بریتانیا تا حدی رو‌به‌رشد بوده که تنها در سال ۲۰۱۳، ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی برقی در این کشور فروخته شد.

بریتانیا همچنین از سایر کشورهای همسایه نظیر نروژ هم خودروی برقی وارد می‌کند.

میتسوبیشی اوتلندر P-HEV، نیسان لیف و بی‌ام‌دبلیو i3 از پرفروش‌ترین خودروهای الکتریکی در این کشور هستند.

۴- ایالات متحده آمریکا

در دسامبر ۲۰۱۶، تعداد خودروهای برقی خریداری‌شده در این کشور به بالاترین میزان خود رسید.

خودروهایی نظیر شورلت ولت، نیسان لیف و تسلا مدل S از پرفروش‌ترین خودروهای برقی در آمریکا محسوب می‌شوند.

اولین خریداران این خودروها، می‌بایست آنها را در خانه‌های خود شارژ می‌کردند اما امروز آمریکا ایستگاه‌های شارژ بسیاری را برای شارژ عمومی در سراسر کشور راه‌اندازی کرده است.

فناوران صنعت خودرو در تلاشند تا شارژ القایی یا شارژ بی‌سیم را برای خودروهای الکتریکی توسعه دهند. با توسعه این فناوری پورت‌های شارژ الکتریکی کنار گذاشته می‌شود و دیگر نیازی به توقف برای شارژ مجدد خودرو نیست.

ایده شارژ بی‌سیم برای خودروها به زمانی بر می‌گردد که اولین خودروهای برقی تولید شدند. اما از سال ۲۰۱۸ به بعد، این ایده به واقعیت تبدیل خواهد شد.

در این شیوه با کمک یک صفحه بارگذاری مخصوص و البته خودروی الکتریکی مجهز به سیستم شارژ بی‌سیم، وصل کردن کابل شارژ به خودرو عملی اضافه خواهد بود. در حقیقت یک میدان متناوب مغناطیسی بین دو کویل تولید می‌شود و خروجی این سیستم تا ۳٫۲ کیلووات است که می‌توان آن را به صورت القایی انتقال داد.

۵- فرانسه

با خریداری ۱۰۰ هزار خودروی شارژی تنها در سال ۲۰۱۶، فرانسه جایگاه پنجم را از نظر خریداری خودروهای پاک به خود اختصاص داد.

این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۴، سه برابر شده است.

دولت فرانسه طرح‌های تشویقی بسیاری را برای رانندگانی که از خودروی الکتریکی استفاده می‌کنند در نظر گرفته است. از سوی دیگر افرادی که با خودروهای بنزینی و دیزلی آلودگی ایجاد می‌کنند را جریمه می‌کند.

نیسان لیف، رنو زوئی و بلوره بلوکار از محبوب‌ترن و پرفروش‌ترین خودروهای برقی در فرانسه هستند.

۶- آلمان

تا سپتامبر ۲۰۱۶، ۶۶ هزار و ۶۷۴ خودروی الکتریکی در آلمان خریداری شده است. این کشور در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۰، یک میلیون خودروی برقی تولید کند.

آلمان که در تلاش برای کسب رتبه اول به عنوان پیشرو در این صنعت است، تمام توجه خود را بر روی تحقیق در زمینه باتری اتومبیل‎های برقی متمرکز کرده است.
این کشور حدود ۲۴۰ میلیون دلار برای تحقیق در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است.

محبوب‌ترین خودروهای برقی در آلمان، نیسان لیف، بی‌ام‌دبلیو i3 و رنو زوئی هستند.

۷- ژاپن

ژاپن نیز تا دسامبر ۲۰۱۶، حدود ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ خودروی برقی را به فروش رساند. اما تعداد روبه‌رشد ایستگاه‌های شارژ این کشور را در مقایسه با سایرین متمایز کرده است.

در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های شارژ در ژاپن بیش از تعداد ایستگاه‌های پمپ بنزین است. بیش از ۴۰ هزار ایستگاه شارژ در ژاپن راه‌اندازی شده است، در حالی که ۳۵ هزار ایستگاه پمپ بنزین در این کشور وجود دارد.

نیسان لیف و پس از آن میتسوبیشی اوتلندر P-HEV بالاترین میزان فروش را در ژاپن دارند.

۸- چین

از سال ۲۰۱۱ تا پایان مارس ۲۰۱۶، حدود ۵۰۰ هزار خودروی الکتریکی در این کشور فروخته شده است. عوامل مختلفی نظیر افزایش تقاضای مصرف‎کننده، تمرکز دولتی، حمایت بخش خصوصی منجر به توسعه این صنعت در چین شده است.

چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان در تلاش است تا ترکیبی متنوع‌تر از گذشته از خودروهای الکتریکی را تولید کند.

BYD Qin و Kandi از پرفروش‌های کشور چین هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید