سخنگوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان: مکانیزم انتخاب لیست با همراهی و همفکری بزرگان اصلاح طلب شکل گرفته است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۱۹
    کد خبر :13254
سخنگوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان ضمن بیان معیارهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برای انتخاب لیست 21 نفره اصلاح طلبان در شورای اسلامی شهر تهران، گفت: ما شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را نماینده تفکر و جبهه خودمان می دانیم؛ چون این مکانیزم با همراهی و همفکری بزرگان اصلاح طلب شکل گرفته است.

آنچه در ادامه می آید متن گفت و گو با ژاله فرامرزیان است:

لیست اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران بر اساس  چه معیارهایی  انتخاب شده است؟

لیست شورای شهر در یک پروسه طولانی شکل گرفت. از حدود 6 ماه پیش که ما برنامه شورای شهر تهران را بر اساس چالش های شهر تهران تنظیم و شاخص هایی را احصاء کردیم که افراد لیست ما باید این شاخص ها را داشته باشند. بعد از آن فراخوان دادیم و حدود 600 نفر متقاضی داشتیم که تعدادی از آنها فرم های خود را تکمیل نکرده بودند و قابل احصاء نبود. این حدود 600 نفر را بررسی و امتیازدهی کردیم و بر اساس مکانیزمی که طراحی کرده بودیم، شورای عالی مسئولیت تهیه لیست را به هیأت رئیسه شورای عالی واگذار کرد. هیأت رئیسه کمیته هفت نفره غربالگری را متشکل از پنج نفر از اعضای هیأت رئیسه و دو نفر از اعضای شورای عالی که هیچکدام کاندیدا نبودند انتخاب کرد. کمیته غربالگری هم در بررسی های اولیه 14 نفر از کسانی که هم کارشناس بودند و هم نسبت به افراد شناخت داشتند را انتخاب کرد.

مسأله اینجا است که چون بر اساس خود اظهاری بود، برخی از افراد استنکاف کرده بودند که همه توانایی های خود را در فرم منتقل کنند و بعضی از افراد هم شاید غلو کرده بودند. به هر حال بر اساس خود اظهاری ها مجموعه ای از حدود 250 نفر را بررسی کردیم و در مرحله بعد به 159 نفر رسیدیم.

روز یکشنبه دعوتی از این 159 نفر داشتیم و آنها را در بلوک بندی هایی که پیش بینی کرده بودیم یعنی معماری و شهرسازی، متخصصین امور شهری، عمران و حمل و نقل و زلزله، اجتماعی و فرهنگی و آموزشی، حقوق و اقتصادی و مالی، شهر هوشمند و حوزه سلامت و بهداشت محیط، مبتنی بر قانون شورا و شرح وظایف کمیسیون ها و حجم وظایف، تقسیم بندی کردیم. از همه افرادی که در این لیست ها بودند خواهش کردیم بین خودشان جلسه ای داشته باشند و به ما اعلام کنند که متخصص ترین آنها چه افرادی هستند. هیچ کدام از این گروه ها نفری را به ما معرفی نکردند و همه صورت جلسه کردند که انتخاب را به عهده شورای عالی می گذارند و به رأی شورای عالی تمکین می کنند. چون وقتی در مواجه با هم قرار گرفتند متوجه شدند که همه دارای ظرفیت و توانمند هستند و شاید حضور آنها هیچ فرقی با همدیگر ندارد.

ما انتظار داشتیم یک خروجی از جلسه این دوستان داشته باشیم و حداقل اولویت های آنها را دریافت کنیم که این اتفاق نیافتاد. روز دوشنبه کمیته غربالگری بر اساس سوابق و اطلاعاتی که داشت و راستی آزمایی ای که روز یکشنبه داشت و مدارک را با چیزی که اعلام کرده بودند انطباق داد، سه برابر ظرفیت از بین این افراد اسم انتخاب کرد و ادامه جلسه در هیأت رئیسه بود که هیأت رئیسه دو برابر ظرفیت را برای رأی در شورا آماده کرد.

شورای عالی روز گذشته جلسه تشکیل داد و افراد حقیقی که کاندیدا بودند حضور پیدا نکردند و افراد حقیقی هم یک نفر از حزب معرفی کرده بودند. این 42 نفر به رأی شورای عالی گذاشته شد و لیست 21 نفره بر اساس انتخاب شورای عالی تعیین شد.

در این لیست برای احزاب اصلاح طلب سهمیه ای در نظر گرفته شده است؟

در زمانی که شاخص ها را اعلام کردیم، گفتیم که این شاخص ها سوابق علمی و آموزشی، سوابق اجرایی در حوزه مدیریت دولت و خصوصی و تعاونی، مهارت در حوزه شهری و شاخص دیگر سوابق فعالیت های حزبی و مدنی است. ما در این مکانیزم امتیاز احزاب را لحاظ کردیم و بر اساس امتیازی که افراد آوردند بررسی شده است و قرار نبوده که کسی مدافع حزب خودش باشد. جالب این است که در ترکیب 42 نفره ما بالانس مناسبی از همه جریان های فکری اصلاح طلب بود ولی چون رویکرد ما در انتخاب نهایی تخصص بود امتیاز حزبی جدا از شاخص ها نداشتیم.

آیا فرآیند اقناع سازی جریان ها و چهره های اصلاح طلب برای این لیست طی شده است؟

قبل از اینکه ما برنامه ارائه لیست را داشته باشیم شورای عالی خدمت آقای خاتمی رسید و ایشان نظراتشان را مطرح کردند. اتفاقا نظر ایشان این بود که وقتی به میزانی از افراد رسیدید آنها را دعوت و از آنها استمداد کنید که این کار صورت گرفته است.

همه جریان های اصلاح طلب هم یا عضو شورای عالی هستند و یا در شورای عالی نماینده دارند. ما شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان را نماینده تفکر و جبهه خودمان می دانیم؛ چون این مکانیزم با همراهی و همفکری بزرگان اصلاح طلب شکل گرفته است. فکر می کنم نظر آقای خاتمی این بود که من در مورد هیچ شخصی نظر نمی دهم ولی این روش توسط افرادی که صاحب امتیاز هستند صورت بگیرد که ما این کار را انجام دادیم ولی وقتی خود دوستان مواجه هم قرار گرفتند صورت جلسه رسمی به ما دادند که هرکس انتخاب شود قبول داریم و به رأی شورای عالی تمکین می کنیم.

برنامه شما برای چهره های اصلاح طلب دیگر که نامزد این انتخابات شده اند چیست؟

یکی از مسائلی که روز یکشنبه به دوستان گفتیم این است که هر 21 نفری که انتخاب شده اند در یک جریان برنامه ای و همگرایی ملزم به برقراری این ارتباط و بهره گیری از همه ظرفیت های فکری ما هستند؛ چون تهران نیازمند رویکردهای تخصصی، کارشناسی و پایدار است و هر 21 نفری با هر توانایی که باشند قدرت انجام این کار را ندارند و ظرفیت های ازشمندی در این عقبه 159 نفری و کل 600 نفر وجود دارد و ما سعی می کنیم با همراهی این 21 نفر جریان همگرایی را برای استفاده از همه ظرفیت ها در مدیریت شهری طراحی کنیم و امیدواریم که این جریان فکری و مجموعه نظرات و اجماعی که در نظرات کارشناسی هست بتواند مسیر مدیریت شهر تهران به به سرعت بهبود دهد.

آیا این لیست تغییری خواهد داشت؟

ممکن است برخی افراد به هر دلیلی مثل رأی هیأت نظارت و یا هر دلیل دیگر از لیست جا به جا شوند ولی قطعا نفرات بعدی ظرفیت جایگزینی را دارند.

پس احتمال تغییر لیست وجود دارد؟

تغییر لیست در همین حد است که مشکلی برای صلاحیت آنها یا حساسیت ها و مسأله دیگری پیش آید. در جریان آرایی که اتفاق می افتد نفرات بعدی جایگزین خواهند بود. این ظرفیت بالقوه وجود دارد ولی بالفعل ما چنین تمایلی نداریم.

نظر شما در مورد حاشیه های این لیست چیست؟

در مورد برخی از افراد ممکن است حاشیه هایی وجود داشته باشد. واقعا برای ما انتخاب سخت بوده است. اینکه حتما 30 درصد از لیست زنان و 30 درصد جوانان باشند که دو نفر از این جوانان زنان و چهار نفر مردان جوان هستند برای این بود که گردش نخبگان اتفاق افتد و هم از نیروی جوانی کمک بگیرند و هم تجربه کسب کنند. چون باید انتقال تجربه و قدرت صورت بگیرد.

فکر می کنم بیشتر حاشیه ها در مورد جوانان و زنان است که یکی از اهدافی بوده که شورای عالی در انتخابات سال 94 هم در این زمینه تلاش کرد. امیدواریم که مسیر عقلانیت کشور به سمتی برود که فرصت هایی را در اختیار جامعه جوان و زنان کشور قرار دهد تا بتوانند به نحوی در نظام مدیریت کشور سهیم باشند. اگر جوانی به جای فرد با تجربه ای در لیست حضور پیدا کرده سعه صدر داشته باشیم تا این انتقال قدرت صورت بگیرد.

الزاما اگر کسی را نمی شناسیم نباید بگوییم مناسب نیست و در مواجهه با تخصص، رویکرو و تفکر بعضی از ایده ها و اقدامات مؤثری که این افراد در حوزه تخصصی خود انجام داده اند قرار بگیریم و امیدوارم که مردم تهران به تلاشی که شورای عالی داشته اعتماد کنند و بتوانیم در آینده مدیریت شهری مناسبی را برای تهران رقم بزنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید