جمع‌آوری الگو‌های صوتی شهروندان چینی

    کد خبر :132492

دولت چین برای شناسایی شهروندان خود، درصدد ایجاد و ساخت یک پایگاه داده بر اساس صدای شهروندان است.

دولت چین در تازه‌ترین اقدام خود برای افزایش امنیت سایبری و ایجاد نظارت گسترده بر اینترنت، تصمیم گرفته است پایگاه داده یا دیتابیسی را ایجاد کند تا در آن صدای شهروندان مختلف ثبت و ضبط شده باشد و در صورت لزوم و به منظور شناسایی آنان، از داده‌های صوتی این پایگاه استفاده کند.

سه روز پیش بود که دیده‌بان حقوق بشر، با توجه به اسناد و گزارش‌های منتشر شده پلیس اعلام کرد که مقامات دولت چین در حال گردآوری الگوهای صوتی شهروندان چینی هستند. به نظر می‌رسد این تصمیم، بخشی از یک اقدام گسترده‌ تر در راستای ایجاد دیتابیس یا پایگاه داده اطلاعات بیومتریک باشد. این الگوهای صوتی در کنار اطلاعات شخصی که پلیس در اختیار دارد متصل خواهد شد و در نتیجه می تواند به شناسایی سریعتر مجرمان کمک کند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ساخت و ایجاد این دیتابیس صوتی از سال ۲۰۱۲ آغاز شده و استان آن هویی واقع در چین ، از نخستین مناطق اجرای آزمایشی این طرح بوده است.

یک شرکت بنام آی فلای تک در استان آنهویی در اجرای این طرح با حکومت و دولت چین همکاری کرده است. دو سال بعد از این همکاری، پلیس این استان اعلام کرد که خواهان تسریع این طرح است . در سال ۲۰۱۵، این استان حدود ۷۰ هزار مجموعه الگوهای صوتی از شهروندان چینی خود داشت.

دیده‌بان حقوق بشر بر این باور است که هیچ توجیه رسمی و واضحی برای این کار وجود ندارد. البته باید گفت که تحلیلگران و کارشناسان بسیاری معتقدند که این کار می‌تواند به تحقیقات جنایی کمک کند.

بر اساس شواهد موجود، هر دوی این ادعاها درست است چرا که از سویی، این طرح به تحقیقات جنایی و شناسایی مجرمان واقعی به پلیس کمک کرده است و از سویی دیگر نیز، دولت چین تحت پوشش این طرح، اقدام به شنود و جاسوسی اطلاعات شخصی افراد و شهروندان عادی نظیر مهاجران داخلی و یا متقاضیان گذرنامه می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید