واردات ۲۱ قلم کالای ICT ممنوع شد

    کد خبر :132436

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه در تولید برخی تجهیزات مخابراتی به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: لیست ۲۱ قلم کالای ممنوعه وارداتی حوزه فاوا اعلام شد.

محمد جواد آذری جهرمی با انتشار پیامی به این شرح «هم‌زمان با انتشار پیوست فناوری برای حمایت از تولید داخل، لیست 21 قلم کالای ممنوعه واراداتی فاوا اعلام شد» اظهار کرد: زمانیکه در تولید برخی تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم، واردات این 21 قلم کالا خلاف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: کمیسیون تنظیم مقررات بررسی قوانین تشویقی برای شرکت‌هایی که از تولید داخلی استفاده کنند را در دستور کار دارد.

با توجه به اینکه انتشار پیام مذکور، موجب ارائه نظرات تخصصی و کارشناسی از سوی فعالان صنعت مخابراتی و ارتباطی کشور شد؛ آذری جهرمی به ارائه چند نکته برای شفاف‌سازی و رفع ابهامات مطرح شده بسنده کرد که جزییات آن به شرح زیر است:

• تأکید بر صادرات با سندیکای صنعت مخابرات مطرح شده و در دستور کار است؛ حمایت از کالاهای اعلام شده ثابت نیست و اگر محصولات اعلامی رقابتی نباشند حذف می‌شوند.
• سطح ممنوعیت به توان داخلی است و اگر تکنولوژی در بازار داخلی نباشد ممنوعیت اعمال نمی‌شود؛ این تصمیم ما را از تکنولوژی جهانی محروم نخواهد کرد.
• در کنار این ممنوعیت، مشوق‌هایی برای شرکت‌های تبعیت کننده مطرح است؛ بنابراین حمایت دولت هم در این چرخه وجود دارد.
• لیست شرکت‌های تولید کننده این تجهیزات هم به عنوان یک گزارش مستقل به زودی منتشر خواهد شد.
• این تجهیزات برای شرکت‌های مخابراتی کاربرد دارد و کاربران نهایی را در برنمی‌گیرد.
• تجربه خوبی در تولید محلی شرکت‌های خارجی لوازم خانگی در ایران وجود دارد؛ هزینه واردات اگر بیش از تولید محلی شود تولید محلی رخ می‌دهد.
• در هر حال بپذیریم که واردات اقلامی چون رک، باتری و مودم که قیمت به مراتب کمتر و کیفیت بهتر تیشه به ریشه اشتغال و اقتصاد ملی است.

به گزارش تسنیم، تیر ماه سال جاری با ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور، فهرست تکمیلی ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی عنوان شده بود که ظاهرا 21 قلم کالای مربوط به حوزه فاوا که اخیرا وزیر ارتباطات عنوان کرده، جزو آن لیست نیست.

با توجه به اینکه بعد از انتشار این پیام برخی رسانه‌ها اقدام به اعلام لیست 21 قلم کالای ممنوعه وارداتی فاوا کردند، وزیر ارتباطات نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و در توئیتی جداگانه عنوان کرد: لیست اقلام اعلامی با آنچه در رسانه‌ها آمده تفاوت دارد و به زودی پس از طی سایر مراحل قانونی به صورت رسمی از سایت وزارت ارتباطات اعلام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید