نماینده ایران در معتبرترین جشنواره مستند جهان

    کد خبر :132433

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام موسوم به ایدفا، فهرست فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی را اعلام کرد.

در بخش رقابتی و اصلی این رویداد سینمایی که امسال سی‌امین دوره برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد و فیلم «علی آقا» به کارگردانی کامران حیدری به نمایندگی از سینمای ایران یکی از ۱۵ فیلم بخش رقابتی است.

این اثر مستند روایتگر داستان پرنده بازی به نام «علی آقا» در یکی از محله‌های قدیمی شیراز است که بیش از ۵۰ سال است از پرندگان نگهداری می‌کند.

مستند «علی آقا» در بخش رقابتی جشنواره فیلم‌ آمستردام (ایدفا) با آثاری از کشورهای چین، مصر، سوئد، روسیه، ایرلند، هلند، آلمان، صربستان، لهستان، کانادا، انگلیس و مجارستان رقابت می‌کند.

«الی درکس» مدیر و بنیانگذار جشنواره نیز امسال آخرین دوره مدیریت خود را خواهد داشت و به همین مناسبت هجده کارگردان برجسته سینمای مستند جهان، یک فیلم منتخب همه عمر خود را معرفی کرده تا در بخشی تحت عنوان «صدای بصری» به نمایش درآید که مستند «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد در میان این هجده فیلم قرار دارد.

همچنین رخساره قائم مقامی مستندساز سینمای ایران نیز یکی از داوران بخش «کودک و مستند» است.

مریم گورماتیغ فیلمساز دورگه ایرانی-بلژیکی نیز با مستند «پیش از پایان تابستان» در بخش «بهترین جشنواره‌ها» و مریم ابراهیمی سینماگر ایرانی مقیم سوئد نیز با فیلم «قوی‌تر از گلوله» محصول قطر، فرانسه و سوئد در بخش مسابقه «حضور اولی»ها حضور دارد.

سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم آمستردام (ایدفا) که بزرگترین و مهم‌ترین رویداد سینمای عرصه مستند در دنیاست، از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ نوامبر (٢٤ آبان تا ٥ آذر) در کشور هلند برگزار می‌شود و امسال میزبان نمایش ۳۱۲ فیلم است که از میان ٣٨٨٦ اثر مستند متقاضی انتخاب شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید